مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران:

آنچه مهم است پژوهش نیست؛‌ آموختن مهارت پژوهش به دانش آموزان است

پژوهش گسترش پیدا نمی کند مگر اینکه مهارت پژوهشگری در جامعه توسعه پیدا کند

تهران(پانا) - مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران نیروی محرکه جوامع رو به توسعه را پژوهش عنوان کرد و بر آموختن مهارت پژوهش و پرسشگری به دانش‌آموزان تاکید کرد.

کد مطلب: ۱۲۴۰۴۲۷
لینک کوتاه کپی شد
آنچه مهم است پژوهش نیست؛‌ آموختن مهارت پژوهش به دانش آموزان است

آیین تجلیل از معلمان پژوهنده برتر شهر تهران با حضور عبدالرضا فولادوند؛‌ مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران، معاونین و روسای ادارات و جمعی پژوهشگران برتر مناطق تهران در تالار فرهنگ برگزار شد.
فولادوند خطاب به پژوهندگان پرتلاشی که در این عرصه موفقیت های قابل توجهی کسب کردند گفت: هفته پژوهش بهانه ای است برای تجلیل از پیشروان و متولیان پژوهش و همچنین منتخبین این کار بسیار حیاتی در جامعه امروزی.
وی با بیان اینکه موتور محرکه جامعه رو به توسعه پژوهش است افزود: در طول تاریخ، بشر بنا به نیاز دست به اختراعات گوناگون زده و این نیاز است که ما را به سمت پژوهش می برد. برای رسیدن به اهداف باید تحقیق و پژوهش کنیم و در این توانند سازی از داشته های علمی هم استفاده بهره ببریم.
مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران خاطرنشان کرد: هر یک از معلمان پژوهنده بنا بر نیازی که تشخیص دادند دست به پژوهش زدند اما آنچه که بسیار مهم است پژوهش نیست چراکه پژوهش های گوناگونی انجام شده؛ آنچه که بدان نیاز داریم آموختن مهارت پژوهش به دانش آموزان است تا از بدو جامعه پذیری و ورود به جامعه ابزار مورد نیاز پژوهش را فراهم و مسیر آن را به درستی طی کنند و هم دست به پژوهش بزنند و هم از پژوهش های دیگران استفاده کنند.

نداشتن مهارت پژوهش؛ دلیل اصل ی عدم پژوهش است

فولادوند یکی از سیاست های آموزش و پرورش را مهارت آموزی عنوان کرد و گفت: سیاست آموزش و پرورش جدا شدن از محفوظات و به سمت مهارت آموزی رفتن است.
اینکه اکثرا افراد دست به جست و جو نمی زنند و از پژوهش دیگران استفاده می کنند این است که مهارت پژوهش ندارند و ابتدا باید به توسعه این توانمندی پرداخت.
وی ابزار پژوهش گوناگون را گوناگون دانست و تاکید کرد: استفاده از فضای مجازی، کتابخانه های بزرگ و کلاس های مهارت آموزی پژوهشی از این دست ابزار هستند که اول برای معلمان و مربیان و بد از آن برای دانش آموزان باید فراهم شود.

مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران گفت: به هیچ وجه پژوهش گسترش پیدا نمی کند مگر اینکه پژوهش و مهارت پژوهشگری در جامعه توسعه پیدا کند و نهادینه شود. علوم بیشتر جنبه شفاهی دارد و دانش آموزان بیشتر موظف به پاسخ دادن به سوالات هستند در حالی که باید مهارت پرسشگری را به دانش آموز بیاموزیم تا در جامعه این گفتمان سازی اتفاق بیافتد و پرسشگری و پژوهش به گفتمان قالب تبدیل شود.

وی نقش خانواده را در پژوهشگری دانش آموزان مهم برشمرد و اذعان کرد: مهارت پژوهش آموزی ساده نیست و خانواده ها هم باید بدانند که جامعه ای پیشرفت خواهد کرد که افراد آن به تحقیق و پژوهش و تفحص و تحقیق بپردازند پس به یک حرکت ملی در این زمینه نیاز است. باید توجه داشت یک جامعه مهارت محور در عرصه تعلیم و تربیت طی یک فرایند بوجود می آیند. مشکل در عرصه پژوهش اعتبارات نیست، بلکه این است که پژوهش در سرفصل های درسی ما نیست و این مهارت آموزی پژوهشی اتفاق نیفتاده و باید تلاش کنیم در این حوزه اقدامات لازم را انجام دهیم.

پژوهش را نباید فقط در عرصه دانشگاه مهم دانست

فولادوند ضمن تاکید بر توسعه فرهنگ کتابخوانی افزود: آنچه در جامعه ما جایش خالی است فرهنگ کتاب و کتابخوانی است که باید بیش از پیش توسعه پیدا کند. ما به عنوان متولیان تعلیم و تربیت به کودکانمان مهارت های زندگی و حل مسأله را بیاموزیم که پژوهش ابزار حل این مسأله است.
مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران تاکید کرد: پژوهش را نباید فقط در عرصه دانشگاه مهم دانست بلکه در آموزش و پرورش باید مقدمات مهارت پژوهشی تحقق پیدا کند تا در ادامه فرآیند آموزشی، در مقاطع تحصیلات تکمیلی ادامه پیدا کند. باید توجه داشت؛ آموزش و پرورش یک نهاد دیربازده است و نتایج اعمال فعلی ما در سال های بعد دیده می شود و نتیجه تعلیم و تربیت در آینده است.
وی در پایان گفت: پژوهش در تمام روزهای سال باید جاری باشد و امیدوارم روزی برسد که فرهنگ پژوهش در میان دانش آموزان نمایان شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار