معضل چاه‌های غیرمجاز در کرمانشاه

تهران (پانا) - پدیده برداشت آب از چاه‌های غیرمجاز به کرمانشاه هم رسیده و آب‌های زیرزمینی در حال اتمام است. این درحالی است که فرونشست زمین هم به شدت این استان را تهدید می‌کند.

کد مطلب: ۱۲۴۰۴۰۳
لینک کوتاه کپی شد
معضل چاه‌های غیرمجاز  در کرمانشاه

به گزارش ایسنا، 18 دشت کرمانشاه به عنوان دشت ممنوعه اعلام شده و در مجموع بیش از یک میلیارد مترمکعب کسری مخازن آب زیرزمینی استان است. این شرایط را باید به خشک شدن مداوم چشمه‌ها و رودخانه‌ها و از دست رفتن منابع آب سطحی اضافه کرد.

با این اوصاف نزدیک به پنج هزار چاه غیرمجاز در استان شناسایی شده که مدام از ذخایر آب زیرزمینی کرمانشاه برداشت کرده و بحران آب را جدی‌تر می‌کنند.

تمام مسئولین استان بر این موضوع تاکید دارند که این چاه‌ها باید هرچه زودتر تعیین تکلیف و آنهایی که قرار نیست مجوز بگیرند حتما پر شود، با این وجود برخی مسئولین از جمله دادستان کرمانشاه طی چند وقت اخیر نسبت به کند بودن روند مقابله با چاه‌های غیرمجاز استان گلایه دارند.

این در حالی است که مهمترین چالش پیش روی انسداد چاه غیرمجاز در کرمانشاه مسائل مالی و کمبود اعتبار است، این پاسخی است که معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای استان کرمانشاه درباره چرایی کند بودن برخورد با چاه‌های غیرمجاز می‌دهد.

علی مرادی، با بیان اینکه بر اساس برش استانی که از سوی وزارت نیرو تعیین شده امسال باید 200 حلقه چاه غیرمجاز در استان مسدود شود، افزود: این سهمیه‌ای است که برای ما در قالب طرح احیا و تعادل بخشی دشت‌ها در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: گلایه مسئولین استان از این موضوع است که با وجود این سهمیه سالانه 200 چاه، چندین سال طول می‌کشد که چاه‌های غیرمجاز استان مسدود شوند که ما هم این موضوع را قبول داریم، اما منابع اعتباری انسداد چاه‌ها نیز باید فراهم شود.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه هزینه مورد نیاز برای انسداد هر حلقه چاه را به طور میانگین بین 4 تا 5 میلیون تومان برآورد کرد و افزود: این در حالی است که از اعتبارات امسال احیا و تعادل بخشی دشت‌های استان تنها 25 درصد تخصیص یافته است.

مرادی افزود: البته این موضوع کمبود اعتبار صرفا مختص به کرمانشاه نیست و در تمام کشور وجود دارد.

وی اضافه کرد: با وجود این کمبود اعتبار، شرکت آب منطقه‌ای حتی با استفاده از منابع داخلی خود در تلاش برای مقابله با چاه‌های غیرمجاز است، بگونه‌ای که از ابتدای امسال 82 حلقه چاه در استان پر شده و تا پایان سال این تعداد به 250 مورد خواهد رسید و از سهمیه 200 حلقه‌ای که برای ما در نظر گرفته شده هم عبور خواهیم کرد.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای استان کرمانشاه از وجود نزدیک به 5 هزار حلقه چاه غیرمجاز در کرمانشاه یاد کرد و ادامه داد: از این تعداد 2800 حلقه باید تعیین تکلیف و مابقی پر و مسدود شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار