داور بخش شهید آوینی جشنواره حقیقت در گفت‌وگو با پانا :

فیلم‌ها نسبت به گذشته به‌شدت ضعیف شده‌اند

مستندات آرشیوی حاصل زحمت یک تدوین گر خوب است نه کارگردان خوب/ مصاحبه‌های مستندهای شهید آوینی به سمت حرافی رفته بود

تهران(پانا) - عبدالستار کاکایی، یکی از سه داور منتخب در پانزدهمین دوره از جشنواره بین‌المللی سینما حقیقت عنوان کرد فیلم‌ها نسبت به گذشته به‌شدت ضعیف‌تر شده است و تنها یک بخش از این فیلم‌ها، توانسته‌اند جلوه هنری خود را حفظ کنند.

کد مطلب: ۱۲۳۹۹۰۷
لینک کوتاه کپی شد
فیلم‌ها نسبت به گذشته به‌شدت ضعیف شده‌اند

«عبدالستار کاکایی» در گفت‌وگو با پانا درباره کیفیت برگزاری جشنواره امسال با سال‌های گذشته بیان کرد: «اگر خلوت بودن سالن‌ها را به دلیل تبعات بعد از کرونا در نظر نگیریم، برگزاری جشنواره بسیار منظم انجام شده است. هرچند که بیشتر به سمت فضای مجازی سوق داده شده و سهولت در تماشای فیلم‌ها برای همگان فراهم شده، اما حضور تماشاچی و عکس‌العمل متفاوتشان، برای فیلمسازان بسیار ضروری است. امیدوارم که در سالهای بعد، شاهد ازدحام تماشاگران باشیم.»
جشنواره‌ها به فیلمسازان ایده و هدف را نشان می‌دهند
کاکایی، در مورد تأثیر جشنواره بر فیلمسازان، گفت: «جشنواره‌ها خواه نا خواه بر فیلمسازان تأثیر می‌گذارند. فیلم‌سازی اگر سردرگم باشد، با دیدن فیلم‌های خوب هدفش را پیدا می‌کند. فیلمسازانی که به لحاظ اندیشه‌ای بلاتکلیف‌اند، به دنبال ایده می‌روند؛ و جشنواره‌ها این امکان را برایشان فراهم می‌کنند.»
وی افزود: «فیلمسازان بزرگ هم این فرصت را پیدا میکنند که ببینند جوانان امروزی چه دغدغه‌ها و چه اهدافی را دنبال می‌کنند و از این طریق تلاش می‌کنند که زوایای پنهان جوانان را کشف کنند.»
مصاحبه‌های مستندهای شهید آوینی به سمت حرافی رفته بود
عبدالستار کاکایی در خصوص حضور آثار فیلمسازان در بخش شهید آوینی، اظهار کرد: «امسال فیلم‌ها چند بخش بود و بخش بزرگی از آن به سمت گزارش صرف از وضعیت یک خانواده شهید یا یک جانباز یا... می‌رفت. گزارش و مصاحبه‌ای که به سمت حرافی رفته، حس را انتقال نداده و تنها از زبان یک شخص، بدون جذابیتی، بیان می‌شود و بیشتر آثار را به سمت فیلم‌های تلویزیونی می‌کشاند.»
وی عنوان کرد: «فیلم‌های تلویزیونی بد نیستند و می‌دانیم برای همه نوع از قشر جامعه پخش می‌شود اما یادمان نرود که این جشنواره یکی از بهترین جشنواره‌های ایران است پس باید بر روی مستندات، به شکل درجه‌ یک کار شود. بعضی از آثار باید در شبکه‌های تلویزیونی پخش شود و برای آنجا مناسب است اما بخش دیگر از آثار مستند واقعاً جذاب و خیره کننده بوده و به خوبی توانسته بودند از پس روایت آن مشکل یا معضل بربیایند.»
مستندات آرشیوی حاصل زحمت یک تدوین گر خوب است نه کارگردان خوب
کاکایی راجع به تفاوت فیلم‌های بخش آوینی این دوره، با دوره‌های بعد، با قاطعیت گفت: «فیلم‌ها نسبت به گذشته به‌شدت ضعیف شده‌اند؛ دلیلش هم همان‌هایی بود که بیان کردم. اما تنها یک بخش از این فیلم‌ها، توانسته‌اند جلوه هنری خود را حفظ کنند و معمولاً همین آثاراند که کاندیدا شده و جایزه را از آن خود می‌کنند. حتی یک بخش دیگر از مستندات هم به سمت مستندات آرشیوی سوق داده شدند؛که البته مستندات آرشیوی به‌خودی‌خود بد نبوده است اما می‌توان گفت پشت این آثار، تدوینگر خوبی بوده نه یک کارگردان.»

گفت‌وگو:ایلیا خراطچی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار