علی اکبرزاده: کرونا باعث دیده شدن بیست و سومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی شد

گودرزی: وقتش شده تا بخش بین‌الملل غیررقابتی شود تا رشد نویسنده متوقف نشود

تهران (پانا) - نشست رسانه‌ای بیست و سومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی با حضور «مهدی علی اکبرزاده» مدیرعامل کانون پرورشی فکری کودکان و نوجوانان و محمد گودرزی دهریزی، دبیر این رویداد فرهنگی در محل کانون پرورش فکری برگزار شد.

کد مطلب: ۱۲۳۸۲۱۲
لینک کوتاه کپی شد
علی اکبرزاده: کرونا باعث دیده شدن بیست و سومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی شد

مهدی علی اکبرزاده با اشاره به اهمیت فعالیت رسانه در حوزه اطلاع‌رسانی گفت: «فعالیت‌های کانون عموماً موردپسند خانواده‌ها و جامعه است و درنتیجه خبرهایی از این جنس شیرین هم است. «قصه» با فرهنگ جامعه ما عجین شده است و در میان کوچکترها و بزرگترها طرفدار دارد. گویا قصه برای این است که ما مطالب مان را راحت تر و شیرین تر بیان کنیم. دلیل ما این است که مطالب دقیق تر و شیرین تر به جان مخاطب بنشیند. قصه باعث تقویت خلاقیت در مخاطب می شود زیرا قصه وقتی تعریف می شود، ذهن مخاطب همه چیز را خودش طراحی می کند. قصه لقمه آماده شده نیست تا همانی که هست تجسم شود بلکه هرکسی هر قصه ای بشنود متناسب با علایقش آن را تجسم می کند و همین باعث شیرینی قصه می شود.»
وی افزود: «قصه نرمش فکری مخاطب است. از این رو با شنیدن قصه ها نویسندگانی متولد می شوند و از طریق همین قصه می توان فرهنگ نویسنده پروری و شاعر پروری و اندیشمند پروری را داشته باشیم.»
وی درباره تمایز جشنواره بیست و سوم قصه گویی با دوره های قبلی گفت: «این جشنواره با توجه به شرایط کرونایی ناگزیر شد مجازی فعالیت کند و در سطح منطقه و کشور و بین المللی فعالیت کرد. مجموع 27هزار اثر ثبت نام شده در
مرحله اول که مجازی بود و منطقه ای، از طریق ارسال فیلم قصه گویی برگزار شد، اما در مرحله استانی قصه گویی مجازی بود و به صورت زنده انجام شد. داوران در تهران متمرکز قصه ها را گوش می دادند و تعامل خوبی میان قصه گوها و داوران رخ داد.»
مدیر عامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان عنوان کرد: «جشنواره بیست و سوم از 25 آذرماه آغاز می شود و تا 30 آذرماه ادامه دارد. برنامه بصورت حضوری در تهران است و همزمان مجازی پخش می شود.»
وی با اشاره به قابلیت های خوب مجازی شدن این دوره از جشنواره عنوان کرد: «با توجه به مجازی بودن این دوره برد رسانه ای خوبی داشت و مخاطبان زیادی دنبال کننده بودند و داوری ها بصورت متمرکز انجام می شد. تعداد داوران به حد کفایت نبود و مجازی بودنش به عدالت بهتر این جشنواره کمک کرد. از افراد صاحب نظر چه تهرانی و چه غیر تهرانی استفاده شد. جشنواره قصه گویی برند ویژه ای است که برای کانون ثبت شده است و ما جشنواره مجازی موازی با کانون نداریم و بنظرم این جشنواره آینده خوبی خواهد داشت بطوریکه در کل دنیا جایگاه خاص خودش را خواهد داشت.»
علی اکبرزاده اظهار کرد: «امسال از پنج قاره در این جشنواره شرکت کننده داشتیم و شرکت کننده های بین المللی تقاضای گواهی حضور داشتند و این یعنی این جشنواره جای خودش را در دنیا باز کرده است. امسال تلاش شد سنجه های داوری به روز شود تا کمترین خطا در ارزیابی آثار وجود داشته باشد و این ویژگی خاص این دوره است.جشنواره در شب یلدا به کار خود پایان می دهد و آثار برگزیده اعلام می شود.»
علی اکبرزاده افزود:« در این دوره 21قصه گوی خارجی به مرحله نهایی راه پیدا کرده اند و اتفاق خوبی که در شرایط اجباری کرونا ایجاد شد این بود که قصه گوهای خارجی به دلیل مسافت امکان حضور نداشتند و اکنون مجازی شرکت کرده اند و همین باعث شده مخاطبان زیادی در جشنواره حضور داشته باشند.»
وی با اشاره به آماری در این جشنواره گفت: «81 قصه ایرانی و خارجی به مرحله نهایی رسیدند و ویژگی این دوره این بود که چند بخش جدید اضافه شد.»
گودرزی: بخش های تازه جذاب به جشنواره اضافه شده است
در ادامه گودرزی مهریزی، دبیر این جشنواره با ارایه تصویری از این جشنواره گفت: «جشنواره قصه گویی دو بخش دارد. بخش اصلی که شامل قصه گویی بین المللی و قصه گویی ملی و قصه های آیینی و سنتی، قصه گویی صوتی، 90ثانیه و زبان اشاره را داریم. همچنین در بخش الحاقی، بخش علمی داریم. جشنواره ای با این قدمت نمی تواند از روند دانش غفلت کند و از این رو قصه گویی باید همراه با دانش قصه گویی رشد کند. طی فراخوان کانون تمامی قالب ها اعم از کتاب، جستارنویسی و پایان نامه دانشگاهی به دبیرخانه ارسال شده و بررسی می شود.»
دبیر این جشنواره درباره روند این دوره از جشنواره گفت: «تفاوت این جشنواره با دوره های قبل به دلیل ماهیت مجازی بودن آن است. در این دوره تمام آثار در مرحله استانی بصورت زنده اجرا داشتند و نهایی ها به تهران آمده و اجرای زنده خواهند داشت. سعی شد هر مرحله به اجرای زنده نزدیک شود.»
گودرزی عنوان کرد: «در این مدت 5یا6 روز بخش قصه گویی بین الملل را داریم که قصه گوی داخلی و خارجی داریم. همچنین 21 قصه گوی خارجی حضور دارند که فیلم شان با زیر نویس فارسی پخش می شود و داورها عین آن فیلم را داوری می کنند. بخش دیگر بخش قصه های ملی است که حدود 26قصه گو اجرا می شود. بخش دیگر که یکروز جشنواره به آن می پردازد بخش آیینی سنتی است که نقالی، پرده خوانی و شبیه خوانی را شامل می شود.»
گودرزی دهریزی عنوان کرد: «بخش کوچک دیگری اضافه شده این است که آنهایی که برگزیده نیستند اما داوران توصیه کرده اند، بیایند و بصورت غیر حضوری شرکت کنند زیرا بخشی از ماهیت جشنواره های جهان غیر رقابتی است. با گذشت 23سال از این جشنواره حالا وقتش شده که جشنواره در بخش بین الملل غیر رقابتی شود تا رشد نویسنده متوقف نشود. این بخش باید باز باشد که بلحاظ تربیتی با اهداف کانون منطبق باشد.»
وی افزود: «برگزیده های قصه های 90ثانیه و پادکست قصه گویی و جستار نویسی و بخش کتاب و مقاله و پایان نامه ها فردا اعلام می شود و منتخبین در شب یلدا معرفی می شوند.»
گودرزی افزود: «داوری تمام بخش های جشنواره در این دوره متمایز شده اند و هر بخش با تیم داوری خاص خودش داوری می شود. امسال همان بخش قصه گویی صوتی اضافه شده است. سال گذشته هم بخش 90ثانیه اضافه شده بود تا بلحاظ رسانه ای به روزتر باشیم. همچنین نوآوری دیگر این است که در سال های گذشته در دل قصه گویی ها نشست هایی تعریف می شد. در بخش بین الملل یک استاد خارجی در نشستی صحبت می کند و در بخش های دیگر جلسات نقد و داوری قصه ها را داریم.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار