با کشت سماق اشتغال‌زایی کنید

تهران (پانا) - سماق، این گیاه قهوه ای و سرخ رنگ ترش که پتانسیل اشتغال‌زایی و کشت بالایی دارد، چندان در کشور مورد توجه قرار نمی‌گیرد و مردم از خاصیت آن مطلع نیستند و نهایتا برای برخی غذاها از آن استفاده می‌کنند.

کد مطلب: ۱۲۳۷۵۰۴
لینک کوتاه کپی شد
با کشت سماق اشتغال‌زایی کنید

به گزارش ایسنا، تنظیم قند خون، کاهش چربی بدن، رفع بیماری‌های پوستی، کاهش فشار خون، درمان کبد چرب، مداوای مشکلات معده و دستگاه گوارشی از جمله خواص مختلف سماق است، که در صورت نهادینه شدن آن به عنوان یک گیاه دارویی، می‌توان در حوزه اشتغال تحولات زیادی را شاهد بود.

سماق ظرفیت بالایی برای اشتغال‌زایی دارد

کاک رضا یکی از باغداران نمونه و تولید کننده این محصول ارگانیک که سال‌هاست از این طریق معیشت خود و خانواده‌اش را تامین می‌کند و از درآمد آن راضی است، گفت: فصل پاییز به دلیل بارش های فراوان و همچنین کوهستانی بودن مکان، زمان دلپذیری برای کاشت، داشت و برداشت این محصول به شمار می‌رود.

این باغدار اضافه کرد: این مناطق از نظر طبیعی برای کشت سماق مستعد است، نیروی کار فراوان نیز وجود دارد، بنابراین در صورتی که مسئولان بیش از گذشته به این محصول بها دهند، می‌توان برای اشتغال منطقه کمک شایان توجهی کرد.

کشت سماق در ۱۰۰۰ هکتار

اکبر کرامتی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی نیز ، گفت: سطح زیر کشت سماق در سردشت ۱۰۰۰ هکتار بوده و میزان تولید متوسط یک تن به ازای هر هکتار است.

وی با اشاره به اینکه، سماقی که در این شهرستان تولید می‌شود، محصول دیمی، کاملا ارگانیک و از نوع قهوه ای با بهترین کیفیت است، ادامه داد: برابر رصد و بررسی انجام شده، محصول تولیدی اغلب توسط عاملان حقیقی از باغداران خرید و ضمن ارسال به سراسر کشور، توسط شرکت ها و اشخاص دیگر به خارج از کشور به ویژه ترکیه ارسال می‌شود.

این مسئول اضافه کرد: تعداد ۵ کارگاه در قالب مشاغل متوسط و خانگی در زمینه فرآوری و بسته بندی فعالیت دارند، ولی بخش عمده محصول تولیدی به صورت فله‌ای خرید و ارسال می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی اضافه کرد: در راستای حمایت از باغداران در این زمینه به متقاضیان، پرداخت تسهیلات کم بهره در قالب گیاهان دارویی در برنامه است.

کرامتی خاطرنشان کرد: مهم ترین اقدام برای فروش محصول در گام اول شناساندن محصول به بازارهای مختلف است، که با برنامه ریزی یک ساله بنا بر این است، از طریق موسسه پژوهش‌های وزارتخانه و رایزنی با شرکت های دخیل در بحث صادرات نسبت به شناساندن محصول و بازاریابی اقدام شود.

این مسئول برای تاسیس واحدهای مرتبط با سماق برای فرآوری و بسته بندی این محصول ابراز امیدواری کرد و گفت: در صورت وجود سرمایه گذار در این بخش، مدیریت شهرستان هرگونه همکاری را در این بخش، پیرامون صدور مجوز و اعطای تسهیلات خواهد داشت.

وی خاطرنشان کرد: در صورتی که نقشه راه مشخص وجود داشته باشد، این مجموعه برای همکاری با بسیج سازندگی استقبال می‌کند، تا از این طریق برای توسعه اشتغال تلاش شود.

فعالیت ۱۱ کارگاه بسته بندی سماق در سردشت

مسئول بسیج سازندگی سردشت ضمن ابراز خشنودی از اینکه سردشت قطب تولید سماق کشورمان به شمار می‌رود، گفت: ۱۱ کارگاه سنتی در زمینه بسته بندی و تولید سماق در این شهرستان فعال هستند، که در هر کدام، ٣ نفر به صورت مستقیم مشغول به کار شده‌اند.

عبدالله آذرنیا به فعالیت یک کارگاه صنعتی نیز اشاره کرده و بیان کرد: در این کارگاه برای ۱۶ نفر به صورت مستقیم فرصت شغلی فراهم شده است.

این مسئول میزان اشتغال غیرمستقیم را بیش از ۳۰۰ نفر عنوان و خاطرنشان کرد: توسط بسیج سازندگی آذربایجان غربی یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان تسهیلات به باغداران و تولیدکننده‌های سماق این شهرستان پرداخت شده و مساحت ۱۰۰۰هکتار زیر کشت رفته است.

آذرنیا اضافه کرد: میزان اشتغال غیرمستقیم به مراتب بیش از این بوده است، سماق به عنوان یک گیاه مرغوب و پرکاربرد، خواص دارویی زیادی دارد، که جایگاه این چاشنی را در میان گیاهان دارویی بالا برده، طرفداران زیادی پیدا کرده به همین دلیل ظرفیت اشتغال‌زایی بالایی دارد.

وی از صادرات این محصول به ترکیه خبر داد و گفت: متاسفانه به این محصول در ایران چندان بها نمی‌دهند و بیشتر به عنوان چاشنی غذا استفاده می‌کنند، حال آنکه از خواص درمانی بی‌نظیری برخوردار است.

این مسئول اضافه کرد: پرداخت تسهیلات بانکی، برپایی نمایشگاه عرضه محصولات، اختصاص غرفه رایگان، انواع مشوق و ... از جمله اقداماتی به شمار می‌رود، که در راستای حمایت از سماق کاران با حمایت بسیج سازندگی استان انجام می‌گیرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار