در آیین افتتاح نگارخانه آموزش و پرورش ناحیه ۵ تبریز عنوان شد:

آموزش‌های سطحی، سطح ماندگاری کمتری دارند

تبریز (پانا) - مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان‌شرقی، آموزش‌هایی را که به سوی کیفی کردن، نه سطحی بودن سوق دارند را در آموزش و پرورش لازم  و ضروری خواند، چرا که آموزش‌های سطحی، سطح ماندگاری کمتری دارند.

کد مطلب: ۱۲۳۷۱۸۴
لینک کوتاه کپی شد
آموزش‌های سطحی، سطح ماندگاری کمتری دارند

جعفر پاشایی گفت: شکل ابتدایی نمایش در گذشته دست سازه ها و کارهای عملی بود. امروزه در حوزه کیفیت آموزشی، در دنیا آنچه موثر است، ابزارهای گوناگون است.

وی با یاد آوری فرا رسیدن هفته پژوهش ادامه داد: تحقیقات یا کیفی است یا کمی؛ ولی ضریب اطمینان در تحقیق کیفی بالاتر است.

پاشایی به اهمیت ایجاد نگارخانه ها اشاره کرد و افزود: امروز ما به طور کامل نمی توانیم عملکرد دانش آموزان را در حوزه های مختلف نشان دهیم. در زندگی انسان ها کسی زنده است و زنده خواهد بود که در زندگی دیگران اثرگذار بوده و اثری ماندگار در زندگی آنها داشته باشد.

وی گفت: اگر به مسیر کیفی کردن آموزش چه دیداری و چه شنیداری؛ مانند آزمایشگاه، کارگاه ، کتابخانه و نگارخانه پرداخت شود. عمق یادگیری دانش آموزان و مطالبی که معلمین ارائه می دهند، درونی تر و ماندگار تر خواهد بود.
مدیر کل آموزش و پرورش استان ادامه داد: آموزشهای سطحی، سطح ماندگاری کمتری دارند. در حوزه آموزش و پرورش به معنی خاص کلمه، باید آموزش‌ها به سوی کیفی کردن برود و در این صورت ماندگاری ذهنی بیشتری خواهد داشت.
پاشایی گفت: آموزش و پرورش ناحیه ۵ در بخش های مختلف و در ماموریت‌های مختلف آموزش و پرورش ناحیه ای موفق است و این نشان می دهد که پویایی آموزش و پرورش از ماموریت های اصلی ماست و برای آن تلاش می کنیم. همانطور که اخیرا ۵ مورد ماموریت کشوری در حوزه قرآن و عترت و مدیحه سرایی به استان ما محول شده است.

پاشایی خاطرنشان کرد: مصمم هستیم در شهر اولین‌ها
تمام ماموریت هایی که برای آموزش و پرورش وجود دارد با تمام توان انجام دهیم تا تمام فرزندان آینده این کشور و ملت مانند چراغ فروزان، راه بسیار پر فروغ برای رسیدن به افق‌های روشن پیش پای ملت ایران بگذارند.

وی در پایان گفت: تنها نکته اتکا ما حوزه منابع انسانی و دانش آموزان و همچنین مرکز ثقل تعلیم و تربیت یعنی معلمان هستند و آنان با همت خود، کشور ایران را از گردنه های پر پیچ و خم که دشمنان پیش روی راه پیشرفت کشور قرار داده اند به سوی آینده ای روشن هدایت می کنند.

معاون فرهنگی و پرورشی اداره کل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی در ادامه این مراسم گفت: در راستای سند تحول مبنی بر متناسب سازی فضاهای تربیتی با ویژگی‌های برنامه های فرهنگی و هنری دانش آموزان و معلمین هنرمند در استان با هدف نمایش آثار فرهنگی و هنری دانش آموزان نگارخانه ای تاسیس و راه اندازی و افتتاح شد.

وی افزود: هزینه ایجاد این نگارخانه ۵۰۰ میلیون تومان بوده است. این نگارخانه در ناحیه ۵ تبریز که با استقبال خاص دانش آموز این ناحیه از فعالیت‌های هنری و دستی و تشکیل کلاس‌ها بیشتر از نواحی دیگر بود و ۲۰۰ مورد از آثار دانش آموزان به نمایش داده شده است. فضای مناسب این کانون همراه استقبال دانش آموزان از دلایلی است که این نمایشگاه در این ناحیه و در کانون تشکیل شد و برای توسعه مباحث فرهنگی بسیار موثر خواهد بود.

علمی فراهم ساختن رقابت سالم بین دانش آموزان هنرمند و معلمان هنرمند را از اهداف تشکیل این نگارخانه خواند و گفت: توسعه و تعمیق فرهنگ نشاط و شادمانی و توسعه استعدادهای ذاتی دانش آموزان از اهداف دیگر تشکیل این نگارخانه است. امیدواریم این چنین نگارخانه هایی کمکی برای شکوفایی و نشان دادن توانمندی‌های دانش آموزان باشد.

وی افزود: فرهنگ و هنر دو جز اصلی تشکیل دهنده جامعه است و اگر خوب تثبیت و تعمیق شود، اصالت جامعه را رقم می زند. فرهنگ به معنای پیش بردن باعث پیشرفت و توسعه و جامعه خواهد بود.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: داشتن هنر یعنی توانایی و آفریدن زیبایی هاست. کارکردهای هنر بسیار مهم است. داشتن هنر فضای بدون هراس در فرد ایجاد می کند. هنر برای انسان عظمت و شکوفایی ایجاد می کند.
وی ضرورت ایجاد نگارخانه ها برای یافتن ظرفیت‌های دانش آموزی در فرهنگ و هنر که مرزی ندارد مهم تلقی کرد و افزود: هنوز تعدادی از استعدادهای دانش آموزان زیاد مشخص نشده است و موسسه هایی این‌چنین در شناسایی دانش آموزان موثر خواهد بود.

وی در پایان گفت: نزدیک ۹۰۰ هزار دانش آموز در استان وجود دارد که در مرحله آموزشگاهی ۸۵ درصد دانش آموزان علاقمند به شرکت در مسابقات فرهنگی و هنری هستند و گرایش به فرهنگ و هنر دارند و نیاز به این موسسات را بیش از پیش آشکار می سازد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار