مدیر کل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی:

کانون‌های فرهنگی و هنری رکنی تاثیر گذار در تعلیم و تربیت هستند

تبریز(پانا)- مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی ضمن اشاره به اهمیت کانون‌های فرهنگی و تربیتی و نقش آن‌ها در تربیت دانش‌آموزان، این کانون‌ها را یکی از تاثیر گذار‌ترین رکن‌های دستگاه تعلیم و تربیت دانست.

کد مطلب: ۱۲۳۸۷۳۵
لینک کوتاه کپی شد
کانون‌های فرهنگی و هنری رکنی تاثیر گذار در تعلیم و تربیت هستند

جعفر پاشایی در نشست هم اندیشی قطبی ۶ کشوری ضمن اشاره به اهمیت وجود کانون ها گفت: کانون های فرهنگی و تربیتی یکی از ارکان اصلی دستگاه تعلیم و تربیت در امر آموزش های عملی است و در واقع رکنی تاثیر گذار و کار آمد در امر تربیت است.

وی افزود: کانون ها از قدیم نقش مهمی در راستای توسعه علم و فرهنگ دانش آموزان داشته اند و در زمان شیوع ویروس کرونا نیز نیاز به آن ها به خوبی احساس شد. ما باید توجه داشته باشیم که رکن اساسی یک کانون مدیر آن است که باید با تلاش و همت بتواند این مجموعه را با توجه به اهداف سند تحول بنیادین پیش ببرد.

پاشایی در آخر خاطرنشان کرد و گفت: کانون ها که از نظر علمی و چه از نظر فرهنگی نقش بسزایی را در آماده شدن دانش آموزان برای آینده را دارند. همچنین این کانون ها می توانند مکان های خوب برای اوقات فراغت دانش آموزان نیز باشند چرا که دانش آموزان در این مکان ها ضمن پرورش یافتن گذران اوقات فراغت نیز دارند.

معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی نیز در این نشست کانون های فرهنگی و تربیتی را یکی از وسیع ترین و موثر ترین مراکز فرهنگی در سطح آموزش و پرورش دانست و گفت: باید برای مقابله با تهاجم فرهنگی، نشاط دانش آموزان و آسیب های اجتماعی برنامه داشته باشیم.

طاهر علمی افزود: کانون های فرهنگی و هنری به عنوان مجموعه ای جوان و اندیشمند به سبب بهره مندی از پشتوانه ی عظیمی مانند استعداد ها و توانایی های ویژه دانش آموزان، از جایگاه ویژه ای برخوردار است.

وی ادامه داد: این کانون ها در شکل گیری فعالیت های گروهی و جامعه پذیر باید برنامه های متنوع فرهنگی و هنری تولید کنند و به یکی از مهمترین مراکز فعال در زمینه تربیت اجتماعی دانش آموزان تبدیل شوند.

علمی اظهار داشت: البته تحولات خوبی در سطح کانون ها ی فرهنگی و تربیتی به ویژه در چند سال اخیر شکل گرفته است که این امر در سایه ی تلاش های شبانه روزی معاونین پرورشی نواحی و مناطق استان و کارکنان معاونت پرورشی اداره کل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی است.

وی با اشاره به بالندگی و تحول کانون ها از دهه 70، گفت: در کشور ما بیش از یک هزار کانون تربیتی فعالیت می کنند که در استان ما 52 کانون فرهنگی و تربیتی وجود دارد که 32 کانون در مناطق فعال هستند.

معاون مدیرکل آموزش و پرورش استان، کانون ها را مکمل تعلیم و تربیت رسمی کشور معرفی کرد و گفت: توجه ویژه به انتخاب و انتصاب مدیران کانون ها، توانمندسازی همه جانبه، تربیت همراه با مهارت، ارتباط و آشنایی اولیا و دبیران با فعالیت مراکز کانون های تربیتی و توجه به ایجاد انجمن های علمی انگیزه های لازم برای زندگی اجتماعی سالم را فراهم می کند.

وی افزود: پویایی و تربیت نسل نوجوان و جوان ایران اسلامی برای ترسیم آینده کشور نیازمند ساز و کار مناسب فرهنگی و آموزشی است و در این میان نقش کانون های فرهنگی و تربیتی در تحقق این امر مهم بسیار حائز اهمیت است.

علمی در آخر با بیان این که یکی دیگر از اهداف مهم آموزش و پرورش غنی سازی اوقات فراغت دانش آموزان است افزود: با توجه به علاقه و اطمینان اولیا کانون ها می تواند امن ترین و مهم ترین مکان برای پرکردن اوقات فراغت نوجوانان و جوانان باشد.

همچنین در این نشست رییس اداره فرهنگی و هنری اداره کل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی گفت: امروز همه ما اصحاب فرهنگ و هنر، یک وظیفه مهم در راستای تربیت نسل نو اندیش و خلاق که عهده دار رهبری فردای جمهوی اسلامی هستند، داریم.

فنایی افزود: در چله دوم انقلاب که گامی برای پیشرانی و پیشتازی کشور بوده و راهی برای ساختن بهتر برای بهترفردا ایران اسلامی است، جوانان و امید دو مولفه مهم این گام هستند. جوانان سرشار از غرور و انرژی برای ساختن و پرداختن موضوعات کشور هستند . ما رسالت برای تربیت این جوانان داریم و هنری بزرگتر از این رسالت نیست.

وی ادامه داد: جوانان ما در هشت سال دفاع مقدس ثابت کردند که ایثار و از خود گذشتگی در فرزندان ایران زمین وجود داشته و در عرصه های مختلف وارد میدان شدند و میدان داری کردند که افتخاری برای ایران و مردم کشور بوده است و ما نیز باید چنین فرزندان و قاسم سلیمانی هایی تربیت کنیم تا یاد و نامشان در تاریخ بماند. امروزه اگر ما ۸۰ رشته در فرهنگی و هنری و۴۳ رشته در کانون ها داریم، نشان از جوشش و پویایی فرزندان ما است.

فنایی با اشاره به نقش مدرسه در شکل گرفتن هویت فردی ، گفت: مدرسه می تواند نقش بسیار مهمی در شکل دهی هویت جوانان را در این بین ایفا کند و این فرصتی است در اختیار ما اصحاب فرهنگ هنر و اصحاب پرورشی ها که این رسالت را به دوش داریم و باید با ارائه آموزش های تخصصی بتوانیم زمینه فرهنگ جامعه‌ را در کشور ارتقاء دهیم. .

وی در آخر اظهار داشت: هزار و ۲۰۰ نفر معلم هنرمند را با کمک جشنواره معلم هنرمند شناسایی کردیم و باید از وجود این چنین مربیانی نهایت قدردانی را داشته باشیم. شناسایی آداب و رسوم و فرهنگ هر استان یک مجموعه بسیار ارزشمندی است برای اقوام هر استان و به نظرم باید یک تیم شناسایی داشته باشیم تا گام به گام به سمت جلو پیش برویم. و در این راستا از ظرفیت دستگاه هایی مانند جهاد دانشگاهی که در این حوزه می‌تواند اثربخشی داشته باشد ، بهره مند شده و غافل نشویم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار