در گفت‌وگو با پانا؛

داود جلیلی: روایت‌های بد در حوزه دفاع مقدس به دلیل شیوه روایت بد و سوژه نامناسب است

«آخر رفاقت»، قصه قهرمانی که فراموش نمی‌شود/ آوینی را از جنگ ایران حذف کنیم چیزی از آرشیو و تصاویر آن باقی نمی‌ماند

تهران (پانا) - مستند «آخر رفاقت» به کارگردانی داود جلیلی درباره شهید حاج احمد کریمی است که در سال‌های دفاع مقدس جوانان زیادی را جذب جبهه‌ها کرد.

کد مطلب: ۱۲۳۷۱۰۳
لینک کوتاه کپی شد
داود جلیلی: روایت‌های بد در حوزه دفاع مقدس  به دلیل شیوه روایت بد و سوژه نامناسب است

داود جلیلی کارگردان مستند «آخر رفاقت...» که در بخش جایزه شهید آوینی پانزهمین جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت» حضور دارد در گفت ‌وگو با پانا درباره قصه این فیلم که به زندگی شهید حاج احمد کریمی می‌پردازد، گفت: تعدادی از افراد در جنگ هستند که باتوجه به ویژگی‌های فردی‌شان از جمله مرام و رفاقت، توانایی بالایی در جذب نیروهای مردمی داشتند که کمک بزرگی به جنگ می‌شد، شهید حاج احمد کریمی نیز از جمله این افراد بود که خیلی از دوستانش به دلیل او جذب جبهه جنگ شدند.

وی درباره ساخت مستندهای پرتره بیان کرد: به نظر من سینمای مستند نیازمند ساخت فیلم‌هایی متفاوت از مستندهای پرتره است، باید اتفاقی در روایت و انتخاب سوژه رخ دهد تا شاهد فیلم‌های متفاوتی باشیم، اگر بد روایتی‌هایی در حوزه دفاع مقدس رخ داده به دلیل 2 مورد گفته شده است. تنها راه درخشش مستندهای بخش شهید آوینی، کار کردن در مسیر سوژه و روایت خواهد بود.

کارگردان مستند «هالیوود اسب تروا» در پاسخ به این پرسش که نگاه شهید آوینی چقدر در تربیت یک نسل فیلمساز موثر بوده است، گفت: اگر شهید آوینی را از جنگ ایران حذف کنیم چیزی از آرشیو و تصاویر آن باقی نمی‌ماند، روایت، نوع فیلمبرداری و مفاهیمی که این فیلمساز به آن‌ها پرداخت بهترین و ارزشمندترین گنجینه جنگ است، در دورانی که خیلی از ما هنرمندان ادعا می‌کردیم، به داد جنگ نرسیدیم و تنها در گوشه‌ای مانده بودیم اما شهید آوینی رفت و حاصل این رفتن، نگاه و تربیت نسلی از فیلمسازان بود. به نظر من این فیلمساز بهترین منبع برای ماست.

جلیلی درباره علت حضور در جشنواره «سینماحقیقت» عنوان کرد: به این جشنواره آمده‌ایم تا چراغی را روشن کنیم و هدف‌مان جایزه گرفتن نیست. حاج احمد کریمی شهیدی شهرستانی و فرمانده گردانی ساده است اما بعد از پرداختن به این مستند متوجه شدیم که همه کاره جنگ فرماندهان آن بوده‌اند، حال به دنبال بستری برای معرفی آن‌ها هستیم و چه چیز بهتر از جشنواره «سینماحقیقت»؟

این فیلمساز در پایان درباره برگزاری آنلاین جشنواره «سینماحقیقت» مطرح کرد: به نظر من هر راه و مسیری که می‌تواند به بهتر دیده شدن فیلم‌های جشنواره کمک کند، خوب است حال می‌تواند به صورت حضوری یا غیر حضوری باشد. فکر می‌کنم دسترسی افراد به بخش آنلاین بهتر خواهد بود و تعداد بیشتری از مخاطبان شاهد فیلم‌ها هستند.

پانزدهمین جشنواره بین المللی «سینماحقیقت» از 18 تا 25 آذرماه به دبیری محمد حمیدی مقدم برگزار می‌شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار