نقش مدارس فنی و حرفه‌ای و کار و دانش در آینده شغلی کارآموزان

ایلام (پانا) - یک پیشکسوت بازنشسته فرهنگی در ایلام می‌گوید از آنجا که وظیفه ذاتی مدارس فنی و حرفه‌ای و کار و دانش همراهی علوم با مهارت در عمل است، این مهم به فرجام نخواهد رسید، مگر با تلاش و همکاری مسئولان برای جامعه دانش‌آموزی.

کد مطلب: ۱۲۳۰۳۱۹
لینک کوتاه کپی شد
نقش مدارس فنی و حرفه‌ای و کار و دانش در آینده شغلی کارآموزان

امید علی آقایی، درباره میزان شور و شوق دانش آموزان برای ورود به رشته فنی و حرفه ای و کارودانش نسبت به رشته های نظری عنوان کرد: با توجه به اینکه اولیای دانش آموزان در امر هدایت تحصیلی دانش آموزان دخالت جدی دارند و از یک طرف هنوز با ورود فرزندانشان به بازار کار موافق نیستند و از طرف دیگر با چشم و هم چشمی به سایر همکلاسی‌ها، حضور در مدارس نظری را ترجیح می‌دهند، باعث کاهش شور دانش آموزان جهت حضور در این‌گونه مدارس شده اند. بر این اساس میزان درصد مشارکت و حضور آنان در مدارس فنی و حرفه‌ای کمرنگ است.

وی سپس در خصوص رشته های فعال فنی و حرفه‌ای و کار و دانش افزود: تنوع رشته های مهارتی و کارآموزی که در هنرستان های فنی و حرفه‌ای وجود دارد بسیار است. بعنوان نمونه، شاخه های صنعتی، کشاورزی، خدماتی را که خود دارای زیر شاخه های متنوع تر هستند،می توان نام برد. اما پر واضح است که بنا به شرایط مراکز فنی و حرفه‌ای و کار و دانش معمولا گرایش دانش آموزان به رشته های صنعتی بیشتر است.

معاون هنرستان فنی و حرفه ای شهید بهشتی دره شهر افزود: رشته های فنی و حرفه‌ای و کارودانش شامل: «مکانیک، تعمیرات خودرو و موبایل، نقشه کشی و برق ساختمان، کامپیوتر، الکترونیک، تکنوالکترونیک، حسابداری، کشاورزی، زنبور داری و....» می‌شود.

این پیشکسوت باتجربه در ادامه از آینده کاری تحصیل کردگان رشته های فنی و حرفه ای و کار و دانش گفت: با توجه به اینکه دانش آموزان در طول سه سال دوره متوسطه دوم عملاً دروس تخصصی رشته انتخابی را کار می‌کنند و مهارت می آموزند، می‌توانند پس از گرفتن دیپلم وارد بازار کار شوند و نوعی مهارت صنعتی و خدماتی در جامعه پیدا کنند یا در صورت علاقه در مقاطع آموزشی دانشگاهی بالاتر ادامه تحصیل داده تا با تخصص بهتر و بالاتری بدون نیاز به کار دولتی در شرکت های غیردولتی و بازار، مشغول به کار شوند و چنانچه زیرساخت های لازم در زمینه این رشته‌ها به خوبی فراهم شود، ضمن اینکه علاقه دانش آموزان جهت هدایت به هنرستان ها بیشتر می‌شود، از حجم ورودی های استخدامی به بدنه دولت کاسته می‌شود. یعنی در واقع میزان جامعه‌ فعال جوان بیکار کشور کاهش می‌یابد و اشتغال زایی بیشتری صورت می‌گیرد.

تهیه خبر: نیلوفر آقایی و فاطیما خورانی شفیعی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار