سرانجام پروژه «نسخه‌نویسی الکترونیکی» به کجا رسید؟

تهران (پانا) - طرح نسخه‌نویسی الکترونیک از جمله موارد قانونی است که اجرای آن تاکنون ناکام مانده و اخیرا قرار شده تا گام‌های نهایی برای اجرای کامل آن به سرانجام برسد.

کد مطلب: ۱۲۲۸۵۶۱
لینک کوتاه کپی شد
سرانجام پروژه «نسخه‌نویسی الکترونیکی» به کجا رسید؟

نسخه نویسی الکترونیکی طرحی است که توسط سازمان تامین اجتماعی و در راستای حذف دفترچه‌های بیمه درمانی کلید خورد. این طرح که در حال حاضر برای بیمه‌شدگان طرح سلامت نیز اجرا می‌شود، بخشی از پروژه سیستم اطلاعات سلامت یکپارچه است. در این سیستم برای هر فرد در جامعه یک پرونده سلامت شخصی در نظر گرفته می‌شود که شامل تمامی اطلاعات مراقبت بهداشتی درمانی او در طول حیاتش خواهد بود. طرح سیستم اطلاعات سلامت یک‌پارچه و به دنبال آن پرونده سلامت شخصی و نسخه نویسی الکترونیکی همه در جهت اجرای طرح دولت الکترونیک پیاده‌سازی می‌شوند.

سال 1395 بود که طرح نسخه‌نویسی الکترونیکی برای نخستین‌بار در مطب پزشکان طرف قرارداد سازمان تامین اجتماعی برای تسهیل روند کاری داروخانه‌ها و مراکز پاراکلینیک راه‌اندازی شد. اما اجرای کامل طرح نسخه‌نویسی الکترونیکی به طور رسمی در اسفند ۹۷ در ۳۱ استان و یک شهرستان کلید خورد و به مرور زمان به شهرستان‌های دیگر نیز توسعه یافت به طوری که آبان‌ماه ۹۸ «طاهر موهبتی» مدیرعامل سازمان بیمه سلامت از اجرای طرح نسخه‌نویسی الکترونیکی در ۲۳۵ شهر خبر داد و گفت:‌ زیرساخت‌های آن تا پایان سال در همه شهرهای کشور آماده خواهد شد؛ ضمن اینکه رسیدگی الکترونیکی اسناد بستری نیز در ۴۴۰ بیمارستان در حال اجراست.

الزامات قانونی اجرای طرح نسخه‌نویسی الکترونیکی در برنامه‌های پنجم و ششم توسعه آمده است. در ماده ۷۴ برنامه ششم توسعه درباره نسخه‌نویسی الکترونیک آمده: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با هدف ارائه خدمات الکترونیکی سلامت مکلف است در مدت دو سال اول اجرای قانون برنامه نسبت به استقرار سامانه پرونده الکترونیکی سلامت ایرانیان و سامانه‌های اطلاعاتی مراکز سلامت با هماهنگی پایگاه ملی آمار ایران و سازمان ثبت احوال کشور با حفظ حریم خصوصی، منوط به اذن آنها و محرمانه بودن داده‌ها و با اولویت شروع برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع اقدام کند. علاوه بر این، طرح نسخه‌نویسی الکترونیکی در طرح تحول سلامت نیز مورد تاکید قرار گرفته بود.

پیگیری مجلس برای اجرای پروژه نسخه‌نویسی الکترونیک

زهرا شیخی، سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در گفت‌وگو با پانا درباره بررسی موضوع نسخه‌نویسی الکترونیکی حوزه سلامت اظهار کرد: «طبق بند (چ) ماده 70 قانون برنامه ششم و بند (ج) تبصره 17 قانون بودجه 1400 کل کشور نسخه‌نویسی الکترونیکی باید اجرا شود و این امر در اسناد بالادستی تاکید شده است.»

سخنگوی کمیسیون بهداشت مجلس افزود: «در جلسه‌ای که اخیرا با حضور متولیان داشتیم، گزارشی توسط مدیر سازمان بیمه سلامت ارائه و اعلام شد که پروژه نسخه‌نویسی الکترونیکی از 18 ماه پیش آغاز شده و تاکنون بیش از 60 درصد پیشرفت داشته است.»

این نماینده مجلس افزود: «البته یکی از مشکلاتی که در مسیر نسخه‌نویسی الکترونیکی وجود داشته، پاندمی کرونا بوده است زیرا تمامی مراکز درمانی در ایام شیوع بیماری کرونا درگیر بیماران کرونایی بوده‌اند و این امر اجرای پروژه را سخت کرده است ولی با این حال اجرای پروژه در دست انجام است.»

وی با اشاره به سامانه نسخه الکترونیک گفت: «این سامانه یک سامانه یکپارچه است که در آن استعلام تجهیرات بیمارستانی، داروهای تحت پوشش بیمه و داروهای غیر پوشش بیمه‌ای امکان‌پذیر است که در جلسه اخیر کمیسیون تاکید شد، موارد امنیتی برای جلوگیری از سواستفاده هکرها لحاظ شود.»

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: «سلامت الکترونیک در نهایت منجر به شفافیت در فرآیند درمان خواهد شد که به کاهش هزینه‌های درمانی از جیب خانواده‌ها ختم می‌شود و در کنار آن باید مراقب بود تا کاهش فساد، رانت و قاچاق در حوزه سلامت عملیاتی شود.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار