سخنگوی کمیسیون بهداشت در گفت‌وگو با پانا:

بررسی چالش‌های نسخه‌نویسی الکترونیک در مجلس؛ اهداف طرح محقق نشده است

تهران (پانا) - نسخه‌‌نویسی الکترونیک و الزام حذف نسخ کاغذی که از ابتدای دی ماه سال گذشته به طور رسمی در کشور آغاز شده است مشکلات متعددی دارد که به گفته سخنگوی کمیسیون بهداشت مجلس این مشکلات در کمیسیون مربوطه بررسی شده و با توجه به اینکه اهداف طرح به طور کامل محقق نشده است وزارت بهداشت به عنوان متولی طرح باید زمینه‌های رفع مشکلات را فراهم کند.

کد مطلب: ۱۲۷۹۴۴۵
لینک کوتاه کپی شد
بررسی چالش‌های نسخه‌نویسی الکترونیک در مجلس؛ اهداف طرح محقق نشده است

اجرای طرح نسخه‌نویسی الکترونیکی در برنامه‌های پنجم و ششم توسعه مطرح شده است. در ماده 74 برنامه ششم توسعه درباره نسخه‌نویسی الکترونیک تاکید شده است که وزارت بهداشت با هدف ارائه خدمات الکترونیکی سلامت مکلف است در مدت دو سال اول اجرای قانون برنامه نسبت به استقرار سامانه پرونده الکترونیکی سلامت ایرانیان و سامانه‌های اطلاعاتی مراکز سلامت با هماهنگی پایگاه ملی آمار ایران و سازمان ثبت احوال کشور با حفظ حریم خصوصی، منوط به اذن آنها، محرمانه بودن داده‌ها و با اولویت شروع برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع، اقدام کند.

همچنین در طرح تحول سلامت نیز بر نسخه‌نویسی الکترونیکی، تاکید شده است. بر این اساس سازمان بیمه سلامت نیز موظف است در راستای اهداف برنامه ششم توسعه، همچنین تکالیف قانونی و سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در حوزه سلامت، اقدام به اجرای برنامه نسخه‌نویسی الکترونیک پزشکان و حذف دفترچه‌های کاغذی کند، موضوعی که به شکل تدریجی از تیرماه سال گذشته آغاز شد.

البته اجرای کامل طرح نسخه نویسی الکترونیکی به طور رسمی از اسفند ۱۳۹۷ کلید خورده بود؛ سازمان بیمه سلامت ایران نیز طرح نسخه‌نویسی الکترونیکی را آبان 98 در ۲۳۵ شهر اجرا کرد. از سوی دیگر شیوع کرونا سبب شد تسریع روند این طرح بیشتر مورد توجه قرار گیرد. کنترل هزینه‌های‌ زائد و غیر ضروری سلامت، یکی از دغدغه‌های متولیان نظام سلامت کشور بوده است که انتظار می‌رود با اجرای طرح نسخه الکترونیک، به سرانجام برسد. درعین حال به اذعان متخصصان، سیستم نسخه نویسی الکترونیک، مشکلات متعدد نسخه‌نویسی کاغذی را بهبود داد و باعث صرفه‌جویی و کاهش هزینه‌های‌ مراقبت، کاهش اشتباهات نسخه نویسی، خطاهای‌ دارویی و بهبود دارو درمانی و سلامت بیمار می‌شود اما اجرای طرح نسخه نویسی الکترونیک هم مانند هر موضوع تازه دیگری مشکلات خود را داشت که سرانجام با آغاز جدی اجرای این طرح از اول دی ماه ۱۴۰۰ به چشم آمده و برای رفع آنها اقدامات مقتضی صورت گرفت.

بررسی چالش‌های نسخه‌نویسی الکترونیک در مجلس

زهرا شیخی، سخنگوی کمیسیون بهداشت مجالس درباره چالش‌های نسخه‌نویسی الکترونیک سلامت به پانا گفت:‌ «از اهداف این طرح این است که همه سامانه‌های حوزه سلامت نظام‌مند و یکپارچه می‌شود تا کیفیت خدمات‌دهی به مردم افزایش یابد. با توجه به اهمیت موضوع، جلسه‌ای با حضور مدیران سازمان‌های بیمه‌گر و وزارت بهداشت برگزار شد و آخرین اقدامات صورت‌ گرفته برای اجرای کامل نسخه الکترونیک سلامت مورد بررسی قرار گرفت تا چالش‌های این طرح بررسی و راهکارهای حل آن ارائه شود.»

اهداف طرح نسخه‌نویسی الکترونیکی به طور کامل محقق نشده است

سخنگوی کمیسیون بهداشت مجلس با تاکید بر اینکه اهداف طرح نسخه‌نویسی الکترونیکی به طور کامل محقق نشده است، گفت: «اجرای این طرح مزایای زیادی دارد که مهم‌ترین آن یکپارچگی اطلاعات سلامت مردم و افزایش سرعت خدمات و کاهش خطای نسخه‌نویسی است.»

وی تاکید کرد: «ساماندهی و نظم بخشیدن به این طرح بر عهده وزارت بهداشت قرار دارد و یکی از چالش‌هایی که این طرح دارد این است که هنوز بانک اطلاعات دارویی و کدینگ کامل نشده است. البته سرعت اینترنت هم به عنوان زیرساخت اصلی یکی از چالش‌های طرح نسخه‌نویسی الکترونیک است که در بسیاری از مناطق سرعت اینترنت یکسان نیست. در واقع وقتی دسترسی به اینترنت ممکن نباشد این طرح از هدف خود دور می‌ماند.»

این نماینده مجلس درخصوص بودجه طرح نسخه‌نویسی الکترونیک نیز گفت: «در بودجه سال 1401 رقم خوبی برای اولین بار به این طرح اختصاص یافت. انتظار ما از وزارت بهداشت به عنوان متولی این طرح، پیگیری و انجام تکالیف مشخص شده در موعد مقرر است و در این زمینه وحدت رویه و یکپارچه‌سازی اطلاعات از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار