بحری‌زاده: باور‌محوری از اصول مهم کار تشکیلاتی است

تهران(پانا) - قائم مقام معاون وزیر در سازمان دانش‌آموزی و مشاور وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد عقاید و باورهای دینی در تربیت تشکیلاتی از جایگاه مهم و اساسی برخوردار است.

کد مطلب: ۱۲۲۳۸۶۶
لینک کوتاه کپی شد
بحری‌زاده: باور‌محوری از اصول مهم کار تشکیلاتی است

اسماعیل بحری‌زاده، مشاور وزیر آموزش و پرورش در آیین افتتاحیه چهارمین دوره آموزش و توانمندسازی کارشناسان قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش سراسر کشور در حرم مطهر امام خمینی (ره) اظهار کرد: می‌توان گفت در قرآن از سه نوع تشکیلات دینی یاد شده است. اولین تشکیلاتی که به آن اشاره شده، تشکیلات دفاعی است که نام این تشکیلات را می‌توان جند‌الله گذاشت. از ویژگی‌های این تشکیلات پیروزی حتمی آن در برابر لشکر شیطان است. دومین تشکیلاتی که در قرآن معرفی شده، تشکیلاتی است که می توان آنرا با ماهیت جریان فرهنگی، سیاسی و اجتماعی دسته بندی کرد و آن را تشکیلات حزب‌الله نامید. از نتایج مهم عضویت در این تشکیلات، سعادت‌مندی است.

وی ادامه داد: اگر بخواهیم در تشکیلات حزب‌الله دو ویژگی پایه و دو اساس مهم را از قرآن استخراج کنیم، ویژگی اول آن ولایت محوری است. این تشکیلات حول محور ولایت خداوند، ولایت رسول اکرم(ص)، اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام و در عصر غیبت امام زمان(عج)، حول محور ولایت مطلقه فقیه شکل گرفته است. ستیز با حزب شیطان، دومین ویژگی مهم و پایه اساسی تشکیلات حزب‌الله است که در قرآن به آن اشاره شده است.
سومین تشکیلاتی که بر اساس آیات قرآن می‌توان آن را معرفی کرد تشکیلات معنوی و معرفتی است که شاید بتوانیم اسم آن را تشکیلات اولیاء الله بنامیم. این تشکیلات از نظر ماهیت تشکیلاتی عرفانی، معنوی، و همراه با خودسازی و مبارزه با نفس است.

بحری زاده افزود: این سه نوع تشکیلات هر کدام قطعه‌ای از یک پازل بزرگ است که در واقع انصارالله نامیده شده اند. انصارالله کسانی هستند که مجموع این خصوصیات را در خودشان ایجاد می‌کنند و تمام ویژگی‌ها را در خود دارند، در مواقعی که نیاز به جهاد است، در همه جوانب جهاد، به خصوص جهاد دفاعی، ایفای نقش می‌کنند.
از نگاه مقام معظم رهبری نیز تشکیلات، بسیار جایگاه رفیع و بلندی دارد و ایشان اعتقاد دارند که کار باید تشکیلاتی باشد و بیانات ارزشمند و کاربردی معظم له در ارتباط با ویژگی های تشکیلات موفق و انقلابی و قوت ها و آسیب های آن بسیار مهم و راه‌گشاست.
وی افزود اساس کار سازمان دانش‌آموزی هم تشکیلاتی است و خیرات و برکات بسیار زیادی در کارهای تشکیلاتی سازمان وجود دارد.

مشاور وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: طبق اسناد بالادستی بویژه سند تحول بنیادین، سیاست های تحولی، بیانیه گام دوم انقلاب و اساسنامه سازمان دانش‌آموزی، 3 تشکیلات عمده در سازمان دانش‌آموزی وجود دارد که عبارتند از تشکیلات دانش‌آموزی پیشتازان که از مقطع پیش دبستانی، ابتدایی اول و دوم و متوسطه عضوگیری می‌کند، تشکیلات دوم مجلس دانش‌آموزی است که در سال گذشته تحول و توسعه پیدا کرد و تشکیلات سوم تحت عنوان دانش‌‌آموز خبرنگاران پانا که دانش‌آموزان علاقه‌مند به کار خبرنگاری را آموزش و تربیت می‌دهد. آنچه که مهم بوده و ذکر آن مناسب این جلسه است این است که پایه و اساس تربیت‌ ما در تشکیلات دانش‌آموزی در هر سه حوزه بیان شده مبتنی بر باورها و مفروضات اساسی دینی قرار گرفته است.

قائم مقام وزیر در سازمان دانش‌آموزی و مشاور وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: ما دونوع تربیت را مد نظر داریم. اولین آن، تربیت رفتار محور است. یعنی اینکه ما از ابتدا، کار تربیت را از رفتار آغاز کنیم. برای مثال اگر کسی رفتاری را انجام ندهد، مورد تهدید قرار می گیرد و بفرض اعلام کنیم که نمره انضباط فرد کم می شود و ... . قاعدتا تربیت رفتار محور خیلی اثربخش نخواهد بود و لذا آنچه در سازمان دانش‌آموزی مبنا قرار گرفته است تربیت باور محور است. ما بر این اعتقاد هستیم که باید باور در وجود دانش‌آموز ایجاد و نهادینه شود. در واقع باید به دانش‌آموزان اجازه دهیم که در زمینه‌های مختلف و مناسب نقش آفرینی کنند و در این ایفای نقش، تربیت خود شکل خواهد گرفت و وقتی باور در وجود دانش‌آموز نهادینه شد، ارزش‌هایی در وجود او ایجاد می‌شود.

بحری زاده افزود کرد: در نهایت این ارزش‌ها خود را در رفتار دانش‌آموز نشان می‌دهد و در رفتار او تجلی پیدا می‌کند. در این صورت است که ما چه باشیم و نباشیم در وجود آنها این ارزش‌ها نهادینه شده و پایدار خواهد بود.
بنابراین کار ما در سازمان دانش‌آموزی و کار تشکیلاتی، بنا بر رویکرد باور محور است که ریشه و اساس کار ما محسوب می شود. اعتقاد ما این است که این نوع تربیت عمیق‌تر و پایدار تر در رفتار دانش‌آموزان می ماند.

خبرنگار: شیدا مشهور

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار