دوقلوهای یکسان اثر انگشت متفاوت دارند؟

تهران (پانا) - اثر انگشت بین هفته‌های سیزدهم تا نوزدهم رشد جنین ایجاد می شود و جزئیات آن تحت تأثیر عوامل ژنتیکی و محیطی در دوران رشد در رحم مادر است بنابراین اثر انگشت در دوقلوهای همسان نیز با تفاوت بسیار کم شکل می‌گیرد.

کد مطلب: ۱۲۲۰۵۷۸
لینک کوتاه کپی شد
دوقلوهای یکسان اثر انگشت متفاوت دارند؟

به‌گزارش آخرین خبر، در اواخر دهه ۱۸۰۰ میلادی، پزشکان و دانشمندان شروع به جمع آوری شواهدی کردند که نشان می دهد الگوی برجستگی انگشتان شخص یا همان اثر انگشت، مختص هر فرد بوده و در طول زندگی ثابت می ماند و برای شناسایی افراد از یکدیگر مفید است.
دیری نگذشت که از اثر انگشت برای دستگیری مجرمان استفاده شد و امروزه همچنان به عنوان یک ابزار مهم پزشکی قانونی شناخته می شوند.

احتمال اینکه دو نفر به طور تصادفی از اثر انگشت یکسان برخوردار باشند، کمتر از یک نفر در ۶۴ میلیارد نفر تخمین زده می شود. محققان محاسبه کرده اند که بیش از یک میلیون سال طول می کشد تا به طور تصادفی دو نفر با اثر انگشت یکسان در پایگاه داده اثر انگشت اسکاتلند یارد ظاهر شوند.
حتی دوقلوهای همسان که دنباله دی ان ای آنها یکسان بوده و ظاهرشان بسیار شبیه هم است، دارای اثر انگشت کمی متفاوت هستند. می توان گفت اثر انگشت تحت تأثیر عوامل ژنتیکی و محیطی در دوران رشد در رحم مادر قرار می گیرد.

بررسی ها نشان می دهد ساختار اثر انگشت بین هفته های سیزدهم تا نوزدهم رشد جنین تنظیم می شود. جزئیات دقیق حلقه ها، برجستگی ها و نقش های موجود در نوک انگشتان دست هر فرد تحت تأثیر عوامل زیادی از جمله طول بند ناف، موقعیت در رحم، فشار خون، تغذیه و میزان رشد انگشتان قرار دارد. این تفاوت های کوچک می تواند پس از تولد در نتیجه تفاوت در وزن و قد آشکارتر شود.
اگرچه دی ان ای مشترک دوقلوها به این معنی است که اثر انگشت دوقلوهای یکسان بسیار شبیه هم هستند اما متخصصان پزشکی قانونی و نرم افزار تشخیص پیشرفته هنوز می توانند تفاوت آنها را تشخیص دهند.

قابل توجه است که اثر انگشت منحصر به انسان نیست و شامپانزه ها و گوریل ها نیز دارای برجستگی های ظریفی در نوک انگشتان خود هستند که به نظر می رسد منحصر به فرد باشد و در واقع این ویژگی از یک جد مشترک بین نخستینیان به انسان و جانوران فوق به ارث رسیده است.
در این میان نکته جالب این است که کوآلاها نیز اثر انگشتی دارند که به طرز شگفت آوری شبیه به نمونه های انسانی است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار