مرگ‌ و میر کرونایی در سیستان و بلوچستان به صفر رسید

تهران (پانا) - برای نخستین‌بار از زمان شیوع کرونا تاکنون، گستره بیشتری از رنگ آبی در نقشه‌های اعلام وضعیت کرونا در کشور نمایان شده و اکنون روند بیماری در بسیاری از استان‌ها کاهشی است.

کد مطلب: ۱۲۲۰۱۹۵
لینک کوتاه کپی شد
مرگ‌ و میر کرونایی در سیستان و بلوچستان به صفر رسید

به‌گزارش ایران، سیستان و بلوچستان که تا همین چند ماه پیش در وضعیت سیاه قرار داشت حالا با تسریع در روند واکسیناسیون و افزایش همکاری مردم به رنگ آبی درآمده است. دیگر خبر‌هایی چون «ابتلای روزانه یکهزار و ۵۰۰ تا یکهزار و ۶۰۰ نفر به کرونا و فوت ۳۰ نفر در این استان و...» شنیده نمی‌شود و آن‌طور که مسئولان بهداشتی می‌گویند آمار بالای مرگ و میر، هم اینک به نهایت یک نفر در هر روز رسیده است.

با وجود آنکه بسیاری از کارشناسان افزایش واکسیناسیون را دلیل اصلی کنترل کرونا در این استان می‌دانند اما نمی‌توان افزایش رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی مردم را هم نادیده گرفت. سیستان و بلوچستانی که تا چند وقت پیش در رده‌های آخر رعایت پروتکل‌های بهداشتی در میان استان‌های کشور قرار داشت، این روزها با همکاری سمن‌ها در جهت افزایش آگاهی مردم از یک سو و تهیه اقلام بهداشتی توسط خیران از سوی دیگر هم‌اینک در رتبه دوم قرار گرفته است. البته نباید فراموش کرد عملکرد این ویروس هنوز نامشخص است و به هیچ آماری نباید دلخوش بود و همچنان رعایت پروتکل‌ها تنها راه قطع زنجیره ابتلای این بیماری است.

همه واکسن بزنند تا شاهد موج ششم کرونا در استان نباشیم
«سیدمحمد هاشمی شهری» رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان با تأکید بر واکسیناسیون همگانی گفت: بر اساس مطالعات انجام شده واکسیناسیون از میزان مبتلایان، بستری و فوت شدگان ناشی از کرونا بشدت کاسته و روند فعلی کاهشی موارد مبتلا به کرونا در سیستان و بلوچستان نیز ارتباط مستقیمی با انجام واکسیناسیون داشته است. تاکنون بیش از ۸۵۰ هزار دوز واکسن کرونا در استان تزریق شده و لازم است برای قطع زنجیره انتقال ویروس کرونا تمام هم استانی‌های عزیز که تاکنون نسبت به تزریق واکسن کرونا اقدام نکرده‌اند بدون هیچگونه تأخیری برای تلقیح واکسن اقدام کنند.
وی با بیان اینکه 2 تا 3 هفته بعد از تزریق دوز دوم واکسن کرونا، ایمنی در بدن فرد ایجاد خواهد شد، گفت: آمارها نشان می‌دهد احتمال ابتلا به کرونا و تلفات ناشی از آن در افراد واکسینه نشده چندین برابر افرادی است که واکسینه شده‌اند. از همین رو همه باید با ترغیب خانواده، دوستان و آشنایان مسئولیت اجتماعی خود را به خوبی انجام دهیم تا شاهد موج‌های جدید کرونا در استان نباشیم.

اجرای طرح واکسیناسیون خانه به خانه
هاشمی شهری از اجرای طرح واکسیناسیون خانه به خانه به‌صورت جدی در استان خبر داد و اظهار داشت: با توجه به فاصله زیاد روستا‌های استان به مراکز بهداشتی در این مناطق، مراکز خدمات جامع سلامت و پایگاه‌های سلامت واکسیناسیون دایر شده است. از سوی دیگر با توجه به ناتوانی برخی افراد سالمند جهت مراجعه به مراکز تجمیعی واکسیناسیون، کارکنان بهداشت و درمان به‌صورت فعال برای تزریق واکسن کرونا در محل زندگی آنان حضور پیدا خواهند کرد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان افزود: با توجه به حذف محدودیت سنی و اینکه همه افراد بالای ۱۵ سال سیستان و بلوچستان می‌توانند در سامانه salamat.gov.ir نام‌نویسی کنند، میزان استقبال هم استانی‌های گرامی بیشتر شده اما با وجود این، میزان استقبال افراد مسن همچنان کامل و رضایت‌بخش نیست. با وجود اینکه گونه‌های جهش یافته ویروس کرونا افراد جوان را هم دچار مشکل می‌کند اما افراد مسن بخصوص افرادی که واکسن دریافت نکرده‌اند همچنان بیشترین قربانیان بیماری مهلک کرونا را تشکیل می‌دهند. از این‌ رو اعلام کرده‌ایم هم استانی‌های بالای ۶۰ سال یا اطرافیانشان می‌توانند با مراجعه به پایگاه‌های سلامت شهری، خانه‌های بهداشت روستایی یا مراکز خدمات جامع سلامت شهری و روستایی محل زندگی خود درخواست حضور تیم‌های سیار را مطرح تا همکاران ما به محل سکونت این افراد مراجعه کنند.

میزان پوشش واکسیناسیون در تمامی شهرستان‌ها رصد می‌شود
«حسین مدرس خیابانی» استاندار سیستان و بلوچستان هم با بیان این که هر چقدر دایره واکسیناسیون گسترده‌تر شود در موج ششم کرونا آسیب کمتری خواهیم دید، اظهار داشت: در موضوع واکسیناسیون از دو مسیر شرایط سنی و گروه‌های هدف حرکت کردیم تا روند واکسیناسیون با دقت و سرعت بیشتری در استان انجام شود. وی ادامه داد: با توجه به لزوم آگاهی بخشی مردم تلاش کردیم با ساخت برنامه‌های مستند و تولید محتوای مناسب در قالب مصاحبه‌های رادیویی و تلویزیونی، زیرنویس، پیام‌های هشداری و نصب بنر مردم را نسبت به موضوع واکسیناسیون ترغیب کنیم. همین امر سبب شد در هفته‌های اخیر میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در استان در حد چشمگیری افزایش داشته باشد. مدرس خیابانی با اشاره به روند کاهشی بیماری در استان تأکید کرد: از آنجایی که کشف راه‌های انتقال کرونا و عوارض ناشی از آن نیازمند گذشت مدت زمانی از شیوع و اپیدمی ویروس است و سپس براساس یافته‌های علمی رفتار عامل بیماری شناسایی می‌شود، ضروریست شهروندان‌ تمام نکات بهداشتی را رعایت کنند و دچار سهل‌انگاری نشوند. رئیس ستاد استانی مدیریت و مقابله با بیماری کرونا سیستان و بلوچستان تصریح کرد: میزان پوشش واکسیناسیون در تمامی شهرستان‌ها بایستی رصد و ضمن تأمین واکسن مورد نیاز شهرستان‌ها به تناسب آن در صورت نیاز، مراکز جدید واکسیناسیون نیز در مرکز استان و شهرستان‌ها ایجاد شود. تمام دستگاه‌ها توجه داشته باشند مصوبات ستاد کرونا با اهمیت و به منزله قانون تلقی می‌شود و بایستی به طور کامل اجرایی شود.
نماینده عالی دولت در سیستان و بلوچستان با بیان اینکه سلامت و معیشت مردم دو موضوع مهم و دغدغه دولت می‌باشد، گفت: هم در حوزه اقتصادی و هم حوزه سلامت اقدامات اجرایی شروع شده و تا حصول نتیجه با جدیت ادامه خواهد داشت.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار