روز جهانی سالمندان

تبریز(پانا)- نهم مهر ماه، به عنوان روز جهانی سالمندان نام‌گذاری شده است تا گامی در راستای تکریم این پدران و مادران بزرگوار برداشته شود.

کد مطلب: ۱۲۱۹۳۶۶
لینک کوتاه کپی شد
روز جهانی سالمندان

سالمندی مرحله ای از زندگی همه انسان ها است که در انتظار ما نشسته و صبورانه ماذرا می نگرد. احترام به سالمندان چیزی است که در فرهنگ ما از گذشتگان به ما ارث رسیده و تا امروز نیز ادامه دارد و بین مردم رایج است.

در فرهنگ اسلامی نیز احترام به پیران و سالمندان مورد تاکید بسیار واقع شده است.

در آموزه های دین اسلام، بر مقام بلند سالمندان و پیران تاکید بسیاری شده است. وقتی دفتر سخنان امامان معصوم و پیامبران را ورق می زنیم بر تاکیدات این بزرگواران که احترام به سالمندان را مهم شمرده اند بر می خوریم.

امام صادق علیه الاسلام می فرمایند: «پیران خویش را تکریم و با خویشان خود،رفت و آمد کنید.» ایشان در جای دیگر فرموده اند: «از ما نیست کسی که به سالمندان احترام نگذارد و بر کودکان شفقت نورزد.» پیامبر عظیم الشأن اسلام نیز، باب دیگری از اخلاق اسلامی را به روی ما گشوده، می فرماید: «احترام و تعظیم پیران امت من،تکریم و تعظیم من است.»

حضرت علی علیه الاسلام در سخن زیبایی در رابطه با تکریم سالمندان می فرمایند: «اندیشه پیر در نزد من از تلاش جوانان خوش تر است».

در کتاب آسمانی ما قرآن نیز اهمیت احترام به سالمندان مورد تاکید قرار گرفته است.

در آیه 23 سوره اسراء آمده است: «پروردگارت فرمان داده جز اورا نپرستید و به پدر و مادر نیکی کنید. هرگاه یکی از آن دو، یا هر دوی آنها، نزد تو به سن پیری رسند، کمترین بی احترامی به آنها روا مدار و صدای خود را بر آنها بلند مکن و گفتار لطیف سنجیده و بزرگوارانه به آنها بگو.»

پیر، نماد وقار و احترام و بزرگواری است و در عرصه ادب پارسی از او با حرمت فراوان یاد شده و واژه پیر همواره از احترام انگیزترین کلمه ها بوده است.

دوران سالمندی همانند دوران کودکی یا جوانی، یکی از مراحل زندگی است؛ با این تفاوت که در دوران کودکی و جوانی سرشار از انرژی و انگیزه وتلاش هستیم ولی دوران سالمندی همراه تحلیل قوا و کاهش میزان فعالیت های فیزیکی می باشد.

تا قبل از قرن اخیر، میانگین عمرانسانها بسیار پایین بوده است اما امروزه به دلیل بهبود وضع تغذیه و پیشرفت های چشم گیر پزشکی و ارتقای سطح بهداشت، افزایش میانگین عمردور از دسترس نیست.

احترام گذاشتن به سالمندان و پیران جزوی از وظایف ما جوانان و نوجوانان است چراکه در آینده نه چندان دور وارد مرحله جدیدی از زندگی خواهیم شد که ما هم به کمک نیاز خواهیم داشت.

آنها کوهی پر از تجربه هستند که در طول زندگی خود تجربه های خوب و بد زیادی کسب کرده اند که ما می‌توانیم انها را به عنوان الگوی خود در زندگی قرار دهیم.

سالمندان هدیه های ارزشمند الهی هستند که سال ها راه پیموده اند تا به ما رسیده اند.

راستی، ما تا چه اندازه قدر دانایی ها و تجربه های کهنسالان و سالمندان را دانسته ایم؟

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار