رحیمی: کاهش تنش‌ها میان تهران و ریاض سبب تامین منافع دو کشور خواهد شد

تهران (پانا) - عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اعتقاد دارد کاهش تنش‌ها میان تهران و ریاض سبب تامین منافع دو کشور خواهد شد اما به شرط اینکه مواضع آنها عاقلانه باشد و موضع‌گیری‌های آن‌ها نسبت به جهان اسلام دلسوزانه باشد.

کد مطلب: ۱۲۱۷۸۵۲
لینک کوتاه کپی شد
رحیمی: کاهش تنش‌ها میان تهران و ریاض سبب تامین منافع دو کشور خواهد شد

به گزارش خانه ملت، جلیل رحیمی جهان آبادی درباره اهمیت دور جدید مذاکرات میان ایران و سعودی‌ها، گفت: تهران همواره برای تعامل و دوستی با کشورهای اسلامی و عربی پیشگام بوده است.

نماینده مردم تربت‌جام و تایباد و باخرز و صالح آباد در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه بهبود روابط با جهان اسلام سیاست اصلی کشورمان است، اظهار کرد: باید یادآور شد علی رغم اینکه ایران مورد هجوم رژیم بعث عراق قرار گرفت و کشورهای محافظه کار عرب نیز از این رژیم حمایت کردند اما اجازه ندادیم روابط‌مان با کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس تحت الشعاع قرار گیرد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: متاسفانه کشورهای محافظه‌کار عرب به دلیل القائات اسرائیلی‌ها و اشتراک منافع اقتصادی و امنیتی با آمریکایی‌ها مواضع غیردوستانه‌ای نسبت به کشورمان اتخاذ کرده‌اند.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با اشاره به اینکه سعودی‌ها طی دو دهه اخیر به دلیل تغییرات در ساختار سیاسی و مدیریتی، درک درستی از شرایط و موقعیت ایران اسلامی در منطقه ندارند، افزود: البته در این میان با وساطت عراقی‌ها و برخی کشورهای عربی اقداماتی شده تا تنش‌ها میان دو کشور مدیریت شود.

رحیمی جهان‌آبادی در ادامه، گفت: بدون شک کاهش تنش‌ها میان ایران و عربستان به نفع منطقه و جهان اسلام بوده و نفوذ اسرائیلی‌ها و آمریکایی‌ها در منطقه را کاهش می‌دهد.

وی با اشاره به برخی موضع‌گیری‌های متناقض سعودی‌ها، اظهار کرد: قطعا کاهش تنش‌ها سبب تامین منافع دو کشور خواهد شد اما به شرط اینکه مواضع آنها عاقلانه باشد و موضع‌گیری‌های آنها نسبت به جهان اسلام دلسوزانه باشد؛ همچنین القائات مخرب اسرائیلی‌ها را درک کنند.

نماینده مردم تربت‌جام و تایباد و باخرز و صالح آباد در مجلس شورای اسلامی افزود: برگزاری چندین دور مذاکره با سعودی‌ها نشان از حسن نیست ایران است لذا هیات حاکمه عربستان باید با نگاه دقیق‌تری به خاورمیانه داشته باشد. در واقع آمریکایی‌هایی که نمی‌توانند نیروهای خود را در مقابل چند جنگجوی شورشی در افغانستان حفظ کند از این رو کشوری نیست که بتواند از منافع و امنیت عربستان حمایت کند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه مذاکرات نشان داده سعودی‌ها به سمت درک عاقلانه‌تری از جایگاه خودشان و ایران دست پیدا می‌کنند لذا امیدوارم به سمت بازگشایی سفارتخانه‌ها و برقراری مجدد روابط سیاسی میان دو کشور حرکت کنیم، خاطرنشان کرد: امنیت عربستان، ایران و همه کشورهای خارومیانه باید با اتکا قدرت‌های داخلی این کشورها و از طریق همگرایی حفظ شود نه از طریق ایجاد پایگاه‌های نظامی و همکاری‌های امنیتی با اسرائیل لذا اگر سعودی‌ها کشورمان را به ناحق دشمن خود تصور کنند نمی‌توان تنش‌ها را مدیریت کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار