روانشناس البرزی در گفت گو با پانا :

عادی انگاری گام اول در مقابله با مشکلات روحی و روانی است

کرج (پانا)- مشکلات روحی از شایع‌ترین اختلالاتی است که در افراد رخ می‌دهد. ممکن است این مشکلات با گذشت زمان افزایش پیدا کنند که در این هنگام نیاز به درمان دارد. معمولا اشخاص روش‌های مختلفی را برای غلبه بر این مشکلات در نظر می‌گیرند.

کد مطلب: ۱۲۱۵۱۵۵
لینک کوتاه کپی شد
عادی انگاری گام اول در مقابله با مشکلات روحی و روانی است

فروزنده پور یوسفی، کارشناس عمومی روانشناسی و کارشناس ارشد روان سنجی در گفت گو با پانا در رابطه با روش های غلبه بر مشکلات روحی و روانی افراد گفت: « بیماری ها فقط روانی نیستند بلکه جسمی هم هستند، زیرا زمانی که به روان آسیب می رسد جسم هم درگیر می شود و علائمی از خود بروز می دهد و ما از جسم متوجه می شویم که فردی دچار مشکل روحی و روانی شده است یا نه.»

وی در ادامه افزود: «در دوره‌های اخیر بیشتر شاهد اضطراب و افسردگی و اختلالات این چنینی بوده‌ایم یا انواع فوبیا نظیر؛ ترس از فضای باز و بسته، ترس از حیوانات بی‌آزار، ترس کودکان از امتحان مدرسه و غیره. اینها نشان دهنده فوبیا است که به مرور زمان مشکلات فراوانی را در زندگی به وجود می‌آورد. برای مثال کسی که از فضای بسته می ترسد مسلما نمی تواند داخل آسانسور برود یا کسی که ترس از فضای باز دارد از خانه بیرون نمی رود و مشکلات این چنینی که باعت مختل شدن زندگی روزمره فرد می شود.»

پور یوسفی در خصوص انواع این بیماری ها اظهار کرد:«نمی توانیم بگوییم این بیماری ها از کجا نشأت می گیرند. هم جنبه ارثی دارد و هم اکتسابی. هم اکنون بسیاری از افراد اضطراب بیماری کرونا را گرفته‌اند و از خانه بیرون نمی روند ،مدام دستهایشان را می شویند به طوری که دچار وسواس شده اند. وسواس نوعی اضطراب ذهنی است. اضطراب آسیب های جسمی همچون لرزیدن دست و پا، عرق کردن و تپش قلب را به دنبال دارد که با افزایش این علائم ها ممکن است تبدیل به یک تنش شود.»

این روانشناس اضافه کرد: «افسردگی هم شایع ترین اختلال روحی و روانی در جهان است که می توان به افسردگی پس از بارداری یا افسردگی فصلی اشاره کرد که این بیماری علائم متفاوتی در شرایط مختلف دارد و آسیب های جسمی نظیر افزایش یا کاهش خواب، خورد و خوراک، منفی گرا بودن، انزوا و ... را دارد و می توان گفت افسردگی مانند سرماخوردگی یک بیماری شایع است که اولین و اصلی ترین درمان، دارو درمانی است که شدت بیماری حتما باید توسط یک روانشناس سنجیده شود، زیرا اگر مستقیما به روانپزشک مراجعه شود فقط تجویز دارو می شود. روانشناس در ابتدا با انجام مصاحبه بالینی و انواع تست های افسردگی و تست هایی که مشکلات شخصی فرد را نشان می دهد، این مشکلات را علت یابی می کند و اگر خیلی حاد باشد روانشناس به تنهایی نمی تواند کمک بکند در اینصورت ارجاع می دهد به روانپزشک بعد می توان با روش های مانند CBT بیمار را درمان کرد.»

پوریوسفی در ادامه افزود: «روان درمانی به شدت و نوع بیماری فرد بستگی دارد که در کنار دارو درمانی ورزش هایی مانند یوگا برای روحیه انسان بسیار مفید است و یک سری حرکات تنفسی که برای کنترل اضطراب انجام می شود بسیار عالی است. در واقع هر کس خود را بیشتر بشناسد و بتواند با خودش کنار بیاید مسلما توقع بیشتر از توان خودش نخواهد داشت که دراین صورت چنین مشکلاتی به وجود نمی‌آید. ناگفته نماند برنامه‌ریزی در زندگی می تواند اضطراب را کاهش دهد.»

وی خاطر نشان کرد: «اکثر مردم در ابتدا به دنبال داروهای سنتی می روند که باید به صورت اصولی مصرف شوند یا دست به خوددرمانی می زنند و به داروخانه ها مراجعه می کنند و کمتر سراغ روانشناس و روانپزشک می روند یا از دوستان و آشنایان که مشکلی داشته اند چه دارویی مصرف کرده آنها هم همان روش را در پیش می گیرند. در کل بیشتر به پزشک عمومی مراجعه می کنند و با گفتن علائمشان مانند تپش قلب ،لرزیدن دست و پا و.... بعد از معاینه پزشک می بیند که از لحاظ جسمی مشکلی ندارند و قرص های اعصاب برایشان تجویز می شود، هر دارویی عوارض دارد و به مرور زمان تبدیل به عادت می شود و پس از مدتی که علائم با قرص اعصاب برطرف شد، داروها را بدون مراجعه به پزشک کنار می گذارند و کم کم دز داروها بالاتر رفته و تاثیرشان کمتر می شود.» ‌

این روانشناس در پایان تاکید کرد:« برای مثال زمانی که یک فرد دچار وسواس می شود در ابتدا برایش عادی است و احساس می کند رفتار طبیعی دارد، اما با گذشت چند روز اطرافیان متوجه تغییر او شده و می بینند که هر روز علایم بیشتر می شود و به روانشناس مراجعه می کنند. یعنی مراجعه افراد به مرکز مشاوره بیشتر با اجبار خانواده و اطرافیان هر فرد است.»

خبرنگار ؛ مهشید عبادی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار