برنامه‌ریزی برای کاهش هزینه تولید میوه به نفع تولیدکننده و مصرف‌کننده است

اردبیل(پانا) - استاندار اردبیل عنوان کرد برنامه‌ریزی برای کاهش هزینه تولید میوه به نفع باغدار و مصرف‌کننده است.

کد مطلب: ۱۲۱۲۲۵۷
لینک کوتاه کپی شد
برنامه‌ریزی برای کاهش هزینه تولید میوه به نفع تولیدکننده و مصرف‌کننده است

به گزارش استانداری اردبیل، اکبر بهنام جو، استاندار اردبیل در نشست با معاون باغبانی وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: انجام تحقیقات در سطح ملی در راستای اصلاح نژاد درختان و اتخاذ روش های پربازده می تواند در کاهش هزینه های تولید موثر باشد.

او با اشاره به هزینه تمام شده تولید میوه برای باغداران گفت: باید با تدبیر و تحقیق هم از نگرانی باغداران در خصوص فروش محصولات جلوگیری شود و هم مردم و صادرکنندگان بتوانند استفاده بهینه داشته باشند.

استاندار اردبیل به اجرای پایاب سد گیوی به عنوان باغ شهر استان اشاره کرد و افزود: اجرای این پایاب در استان نمونه ای از کاهش هزینه آبیاری و تولید باغی است که می تواند موجب بهره وری بالای تولیدات باغی در این شهرستان شود.

بهنام جو در ادامه به افزایش کشت گلخانه ای و احداث کارخانجات تولید داروهای گیاهی در استان اشاره کرد و گفت: زنجیره تولید داروهای گیاهی در کارخانه امید فارمد پارسیان در حال تشکیل است و لازم است با انجام حمایت های تسهیلاتی کشت گیاهان دارویی را در استان ترویج کنیم.

او اظهار کرد: گیاهان دارویی به عنوان مواد اولیه این واحد در صورت کشت باید خرید تضمینی شده تا زنجیره تولید داروهای گیاهی از ابتدا تا تولید دارو به طور کامل در استان اتفاق بیفتد.

استاندار اردبیل همچنین احداث صنایع تبدیلی را در استان در راستای حمایت از تولید کننده و باغدار ضروری دانست و افزود: در همین خصوص ظرفیت صنایع تبدیلی در استان از ۴۵۰ هزار تن به دو میلیون تن رسیده که واحدهای تولید رب گوجه فرنگی نمونه آن است.

بهنام جو به احداث واحدهای سردخانه در استان اشاره کرد و از افزایش این انبارها از ظرفیت زیر ۶۰ هزار تن به ۴۰۰ هزار تن خبر داد.

محمد مهدی برومندی، معاون باغبانی وزیر جهاد کشاورزی نیز در این نشست گفت: با وجود تحریم ها، بیش از ۵۰ درصد درآمد ارزی بخش کشاورزی مربوط به باغبانی با درآمد ارزی 3/2 میلیارد دلار بوده است.

او افزود: ۲۴ میلیون تن محصولات باغی در کشور تولید می شود که ۵۰ درصد ارزش افزوده حوزه کشاورزی را این محصولات به خود اختصاص می دهند.

معاون باغبانی وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به وجود ۴۰ هزار هکتار باغات در استان اردبیل از تولید ۴۵۰ هزار تن محصولات باغی در این استان خبر داد.

برومندی تصریح کرد: در بخش سیاست های کلان کشوری برای توسعه باغبانی، توسعه کشت گلخانه ای مد نظر بوده که استان اردبیل در رقابت با استان های دیگر کشور توانسته رتبه سه کشوری را به خود اختصاص دهد.

او اظهار کرد: استان اردبیل جزو استان های مستعد در تولید گیاهان دارویی بوده و در راستای توسعه کشت گیاهان دارویی در استان حمایت های تسهیلاتی انجام می شود.

معاون باغبانی وزیر جهاد کشاورزی در ادامه به مشکلات باغبانی در سطح کشور به دلیل غلبه شکل سنتی اشاره کرد و گفت: در این عرصه به دلیل غلبه کشاورزی و باغبانی معیشتی به رغم ظرفیت های موجود افزایش درآمد برای باغداران و کشاورزان را شاهد نیستیم.

برومندی افزود: لازم است با اتخاذ روش های به روز در تغییر و اصلاح نهال تولید و به تبع درآمد باغداران را به چند برابر ارتقا داد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار