در گفت وگوی اختصاصی با مدیرکل دفتر تبلیغات هوشمندانه ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز مطرح شد؛

نباید نگاه مالی به فعالیت‌های فرهنگی حاکم باشد؛ برخی دستگاه‌ها از ما توقع مالی دارند

تهران (پانا) - مدیرکل دفتر تبلیغات هوشمندانه و مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز می‌گوید فرهنگ سازی در جهت مبارزه با مصرف کالای قاچاق باید در جمعیت موثر انجام شود؛ یکی از گروه‌های «جمیعت موثر »، جمعیت 15 میلیونی دانش آموزان و فرهنگیان کشور هستند که این موضوع نقش وزارت آموزش و پروش را در همکاری فرهنگی در مبارزه با پدیده قاچاق پررنگ‌تر می‌کند.

کد مطلب: ۱۲۱۲۱۸۸
لینک کوتاه کپی شد
نباید نگاه مالی به فعالیت‌های فرهنگی حاکم باشد؛ برخی دستگاه‌ها از ما توقع مالی دارند

درستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، با مهدی کوشا، مدیرکل دفتر تبلیغات هوشمندانه و مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز به گفتگو نشسته‌ایم تا از نقش فرهنگ و زمینه‌های فرهنگی در کنترل و مبارزه با کالای قاچاق بگوید. کوشا از عدم همراهی دستگاه‌ها و وزارتخانه‌هایی می‌گوید که در راستای تکلیف قانونی موادی از قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز مکلف به همکاری با این ستاد و به ویژه دفتر تبلیغات هوشمندانه و مشارکت‌های مردمی هستند.

کوشا، سهمی موثر برای نقش فرهنگی و ترغیب مردم به کالای تولید داخلی در مبارزه با پدیده شوم و مذموم قاچاق قائل است و اگرچه به گفته او نمی‌توان درصد معینی از این سهم را به عنوان آمار و ارقام ارایه داد اما تاکید می‌کند که به طور قطع، مصرف کالاهای تولید داخل در اشتغالزایی، صادرات و درآمد ارزی که به دنبال دارد، نقشی موثر خواهد داشت.

مدیرکل دفتر تبلیغات هوشمندانه و مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز بهترین زمان برای فرهنگ سازی را دوران تحصیل در مدارس و دانشگاه می‌داند و به همین دلیل همکاری وزارتخانه‌هایی چون آموزش و پرورش و وزارت علوم را در این زمینه موثر دانسته و بر همکاری وزارت ارشاد و سازمان صدا و سیما در این زمینه تاکید دارد. به گفته او ارزشمند شدن این اقدام می‌تواند مصرف کالاهای ایرانی را در ذهن هر ایرانی نهادینه کند. کوشا البته بر این موضوع نیز تاکید دارد که تولیدکنندگان نیز باید قدر مصرف‌کننده داخلی را که خرید کالای تولیدی آنها را بر مصرف کالای خارجی ترجیح داده‌اند، بداند و تلاش کند تا با افزایش کیفیت و کاهش هزینه‌های تمام‌شده تولید، کالایی ارزان‌تر و کیفی‌تر را به مصرف‌کنندگان ارایه دهد تا «وفاداری مشتری» گارانتی بازار تولیدات آنها باشد.

کوشا به ضعف آمار در زمینه میزان تولید داخلی، نیاز مصرفی و نیازهای واقعی به واردات اشاره می‌کند و می‌گوید این شرایط، زمینه قاچاق کالا به کشور را فراهم می‌کند و قطعا عده‌ای هستند که از این شرایط استفاده می‌کنند تا بتوانند زمینه ورود کالای قاچاق به کشور را فراهم کنند.

مهدی کوشا در گفت وگوی اختصاصی با پانا اظهار کرد:‌ « دفتر تبلیغات هوشمندانه و مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در مهرماه 97 ایجاد شده است. تبلیغات هوشمندانه به تاسی از فرمان مقام معظم رهبری است که در تیرماه 1381 بر تبلیغات همه جانبه و هوشمندانه تاکید کردند در دستور کار قرار گرفته است.»

تشریح موادی از قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز که بر همکاری دستگاه‌های در زمینه‌سازی فرهنگی تاکید دارد

مدیرکل دفتر تبلیغات هوشمندانه و مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با تاکید بر نقش مردم در پیشگیری و مقابله با قاچاق افزود: « در ماده 3 قانون مباره با قاچاق کالا و ارز تنها دستگاه دراختیار برای همکاری فرهگی در بحث مبارزه با قاچاق، سازمان صدا و سیما است و سایر دستگاه‌های فرهنگی مانند وزارت آموزش و پرورش،‌ وزارت علوم و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به ماده 14 قانون ارجاع داده شده‌اند.»

کوشا خاطرنشان کرد:‌ « در ماده 14 قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز معین شده است که سیاست‌های شورای انقلاب فرهنگی پیاده‌سازی شود و با مصوبات ستاد این دستگاه‌ها در خدمت این مبارزه و پیشگیری قرار گیرند.»

مدیرکل دفتر تبلیغات هوشمندانه و مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز از انعقاد تفاهم‌نامه‌ای با وزارت آموزش و پرورش در سال 98 خبر داد و افزود: « درسال 98 و 99 تفاهم نامه‌هایی با وزارت آموزش و پرورش، وزارت علوم و سازمان تبلیغات اسلامی منعقد و تلاش شد تا از ظرفیت آنها برای تبلیغات و فرهنگ‌سازی استفاده شود.»

کوشا با اشاره به پیگیری‌های انجام شده برای اجرای ماده 14 قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز اظهار کرد:‌ « ماده 14 قانون در مرداد 99 اجرایی و ماده 807 شورای انقلاب فرهنگی به عنوان ماده 14 قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز تلقی شد و در همان زمان توسط دبیر ستاد عالی انقلاب فرهنگی ابلاغ شد که به سایر دستگاه‌های مرتبط نیز ابلاغ شده است.»

مدیرکل دفتر تبلیغات هوشمندانه و مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با انتقاد از عدم همکاری دستگاه‌هایی که مکلف هستند در راستای اجرای مواد قانونی با ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز همکاری داشته باشند، عنوان کرد:‌ « بخشی از این عدم همکاری می‌تواند به واسطه عدم آشنایی با این تکالیف باشد البته اجرای این ماده قانونی تکلیف است و می‌توان از طریق دستگاه‌های نظارتی آن را مطالبه کرد.»

همکاری وزارت آموزش و پرورش از سایر وزارتخانه‌ها مناسب‌تر بوده است

کوشا با بیان اینکه در این میان همکاری وزارت آموزش و پرورش از سایر وزارتخانه‌ها مناسب تر بوده است، تصریح کرد:‌ «در جلسه‌ای که به میزبانی اداره کل آموزش و پرورش استان یزد و کمیته‌های ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز به صورت آنلاین برگزار شد، حدود 17 هزار نفر حضور داشتند اما انتقاد مطرح این است که دستگاه‌ها این انتظار را دارند که هر گونه فعالیت و همکاری باید در قالب یک قرارداد مالی صورت گیرد.»

مدیرکل دفتر تبلیغات هوشمندانه و مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با تاکید براینکه دستگاه‌ها باید در بحث تبلیغات فرهنگی بودجه‌ای را به صورت سالانه به این بحث اختصاص دهند،‌ تصریح کرد:‌ « در همکاری مشترک با مجمع ملی نوشت‌افزار بنرهای تبلیغی تهیه شده که برای حمایت از نوشت‌افزار ایرانی باید در شبکه شاد بارگذاری شود و در جلسات با استان‌ها باید از دفترتبلیغات ستاد نیز دعوت شود تا بتوان در راستای حمایت از تولیدات ایرانی و فرهنگ‌سازی در این زمینه برنامه‌ها را تبیین و گام‌های اساسی برداشت.»

وی با بیان اینکه عملکرد جزیره‌ای دستگاه‌ها اکنون به یکی از معضلات در برنامه‌های اجرایی بدل شده است، خاطرنشان کرد:‌ « همکاری وزارت علوم و سازمان تبلیغات اسلامی با دفتر تبلیغات و مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز بسیار نامناسب بوده است و هیچ پیشرفتی در اجرای تفاهم‌نامه‌هایی که برای همکاری مشترک منعقد شده است به وجود نیامده است.»

کوشا تصریح کرد: « این امیدواری وجود دارد که با نگاه مثبت مقام معظم رهبری و اظهارات ایشان در نشست اخیر هیات وزیران دولت جدید بتوان در بخش دانش‌ آموزی وزارت آموزش و پرورش که حدود 15 میلیون نفر جمعیت موثر مخاطب آن هستند، گام‌های اساسی برای فرهنگ‌سازی در زمینه استفاده از تولیدات ایرانی برداشت.»

هدف ما فرهنگ‌سازی و تاثیر بر جمعیت موثر است

مدیرکل دفتر تبلیغات هوشمندانه و مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با بیان اینکه ما در بحث تبلیغات بیشتر به دنبال جامعه موثر هستیم، عنوان کرد:‌ « در ماده 14 قانون تصریح شده است که در جهت حمایت از کالای ایرانی و تقبیح مصرف کالای قاچاق، اقدامات لازم صورت گیرد و استفاده از کالای ایرانی نیازمند فرهنگ‌سازی و ایجاد گفتمان است.»

کوشا با بیان اینکه در راستای بند چ قانون از سالهای 98 و 99 قراردادهایی با سازمان صدا و سیما منعقد شده است، تصریح کرد:‌ « تعدادی مستند در قالب کالاهای اساسی مانند سلامت محور، سوخت و غیره تهیه شده است که برای آگاهی بخشی و فرهنگ‌سازی در حال پخش است که از جمله آنها چشمان نرگس بوده و در این حوزه نیز تلاش شده است تا اقدام‌های مناسب صورت گیرد.»

وی با اشاره به تشکیل کارگروه فرهنگی ذیل ماده 4 قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز خاطرنشان کرد:‌ « مدیر کل صدا و سیمای استان‌ها به عنوان رئیس این کارگروه هستند و تاکنون اقدام‌های مهمی را انجام داده است،که یکی از آنها مصوب کردن پیوست فرهنگی است، به این معنا که در سطح کشور هر اقدامی که برای پیشگیری و مبارزه با قاچاق انجام شود، پیوست فرهنگی دارد.»

اگر آمارهای کشور واقع‌بینانه و جامع باشد می‌توان در آسیب شناسی برنامه‌ریزی بهتری انجام داد. در حوزه تولید یک تولیدکننده واقعی و یک تولیدکننده نما وجود دارد، اگر عدد واقعی در تولید داده شود می‌توان برنامه‌ریزی درستی نیز برای واردات مطابق با نیاز کشور داشت تا کمبود کالا در بازار زمینه قاچاق آن کالا به کشور را فراهم نکند

مدیرکل دفتر تبلیغات هوشمندانه و مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز عنوان کرد:‌ «وزارت آموزش و پرورش مخاطبانی داشته و وزارت علوم نیز در سطوح دیگر مخاطبانی دارد که باید در محتوای آموزشی کتب یا در تدریس، برای فرهنگ‌سازی مصرف برنامه‌ریزی‌هایی صورت گیرد. پخش تیزر تبلیغاتی برای حمایت از کالای ایرانی یکی از این راهکارها برای فرهنگ‌سازی است.»

وی با اشاره به محدودیت‌هایی که کرونا برای برگزاری جلسات رو درو ایجاد کرده است، تصریح کرد:‌ « بخشی از کندی اجرای کار و عدم هماهنگی دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها نیز می‌تواند مربوط به کرونا و عدم برگزاری جلسات حضوری باشد و به طور قطع در جلسات رو درو می‌توان میزان مشارکت دستگاه‌ها و برنامه‌های قابل اجرا را به صورت دقیق تبیین کرد.»

ضرورت صیانت از مرزها و کنترل مبادی قاچاق

کوشا خاطرنشان کرد:‌ « محدودیت تقاضا برای کالای قاچاق در کنار افزایش کیفیت محصولات تولیدی می‌تواند به بهبود شرایط تولید و رونق اشتغالزایی در کشور کمک کند و می‌توان از مصرف کالای قاچاق در کشور با زمینه‌سازی فرهنگی جلوگیری کرد. البته در کنار این موارد باید صیانت مناسبی نیز از مرزها و کنترل مبادی ورود کالای قاچاق به کشور صورت گیرد.»

مدیرکل دفتر تبلیغات هوشمندانه و مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با تاکید براینکه در سطح عرضه کالا باید اقدام‌هایی مناسبی صورت گیرد و آگاهی بخشی می‌تواند کنترل کننده مصرف کالای قاچاق باشد،‌عنوان کرد:‌ « گفتمان سازی و شفاف سازی درباره پدیده قاچاق باید در مدارس تبیین شود و در این راستا به همکاری وزارت آموزش و پرورش نیاز جدی وجود دارد تا بتوان در بحث کنترل تقاضای مصرف کالای قاچاق اقدام جدی انجام داد.»

کوشا با بیان اینکه سرفصل‌ها و ریز عملیات اجرایی برای همکاری با وزارت آموزش و پرورش تبیین شده است و برگزاری جلسات با تشکل‌ها باید به صورت جدی‌ دنبال شود،‌ عنوان کرد:‌ « ماده 14 قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز بر تکلیف دستگاه‌های مرتبط در زمینه فرهنگ‌سازی برای عدم مصرف کالای قاچاق صراحت دارد و امور فرهنگی، پژوهشی و تحقیقاتی در دستگاه‌هایی از جمله سازمان تبلیغات، صدا و سیما، وزارت علوم و آموزش و پرورش و ارشاد باید براساس سیاست‌های ابلاغی شورای عالی انقلاب فرهنگی به صورت جدی پیگیری شود.»

ایده‌های بسیاری برای فرهنگ‌سازی و کنترل قاچاق در آموزش و پرورش قابلیت اجرا دارند

کوشا خاطرنشان کرد:‌« با هدف افزایش کیفیت تولیدات داخلی، ارتقای فرهنگ عمومی برای گرایش به مصرف کالای تولید داخلی می‌توان ایده‌های بسیاری را در وزارت آموزش و پرورش اجرایی کرد که در قالب جانمایی در کتب درسی، برگزاری مسابقات و برنامه‌های دیگر قابل اجرا است.»

وی تاکید کرد:‌ «ستاد مبارزه با قاچاق کالا وارز تنها یک نهاد سیاستگذار است و این دستگاه‌ها هستند که تکلیف قانونی برای ایجاد محتوا و برنامه در خصوص اجرایی شدن این سیاست‌ها را دارند که باید بودجه آن نیز در بودجه‌های سالانه به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی درخواست شود.»

کوشا خاطرنشان کرد: « کلیپ آموزشی با عنوان بازی تهیه شده که در آن نقش‌هایی به سه کودک در قالب قاچاقچی و غیره داده شده بود و در صدا و سیما نیز پخش شد. صدا و سیما در حوزه بند چ قانون همکاری مناسبی با ما داشته است و ایده‌ها و طرح‌هایی ارایه شده است اما صدا و سیما نیز بر مشکلات مالی تاکید دارد درحالی که وظیفه دارند پخش چندین باره این کلیپ‌ها را در دستور کار داشته باشند و این همکاری به نحو مناسب صورت نمی‌گیرد.»

مدیرکل دفتر تبلیغات هوشمندانه و مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز عنوان کرد:‌ « در حوزه تولید محتوا همکاری صدا و سیما مناسب بوده است اما برای برگزاری جلسات و پخش کلیپ‌ها توقع بیشتری از این سازمان وجود دارد.»

بسیاری از افراد نیز به دنبال ایجاد زمینه‌هایی برای قاچاق به کشور هستند که باید شناسایی شوند. همچنین باید در زمینه برندسازی تولیدات داخلی نیز اقدامات مناسبی انجام شود، اکنون بسیاری از تولیدات پوشاک ایرانی از نظر قیمت و کیفیت قابلیت رقابت مناسبی با کالای خارجی دارند اما به دلیل ضعف برندسازی با برچسب برندهای خارجی در بازار عرضه می‌شوند و به دلیل زمینه فرهنگی، گرایش مردم به خرید کالاهای خارجی است

کوشا با تاکید بر ضرورت مشارکت‌های عمومی در بحث مبارزه با قاچاق کالا بیان کرد: « در هنگام تصویب قانون مبازره با قاچاق نقشی برای مردم در نظر گرفته نشده است به همین دلیل دستورالعمل استفاده از مشارکت‌های عمومی در سه حوزه تشکل سازمانی، تشکل‌های صنفی و ثمن‌ها و ان جی اوهای مردمی تهیه شده است.»

انعقاد تفاهم‌نامه با مجمع جوانان کشور

وی اظهار کرد: « تفاهم‌نامه‌ای نیز با مجمع جوانان کشور منعقد شده است تا با گفتمان سازی بتوان اقدام‌هایی را انجام داد و بیش از 3 هزار و 500 تشکل در مجمع جوانان وجود دارد که ظرفیت بسیار مناسبی است.»

مدیرکل دفتر تبلیغات هوشمندانه و مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز تصریح کرد‌: « با توجه به فرهنگ استان‌ها، بومی بودن موضوعات و امکان قاچاق کالا در استان‌های مختلف می‌توان فرهنگ‌سازی در این زمینه را اجرا کرد. همچنین پویش ملی تبلیغات هوشمندانه نیز راه‌اندازی شده است که کار جدیدی است و از سال گذشته 2 هزار و 11 محصول فرهنگی برای مبارزه با قاچاق ایجاد شده است که اولویت‌ها شامل پوشاک، لوازم خانگی، دخانیات، محصولات سلامت محور، سوخت و سامانه‌ها بوده است.»

وی با اشاره به محورهای پویش ملی تبلیغات هوشمندانه اظهار کرد: « فرهنگ‌سازی، تبیین نقش رسانه در پیشگیری و نقش مردم آثاری در قالب فیلم، کلیپ، پادکست، موشن گرافی ، کاریکاتور و عکس تهیه و 2011 اثر ارایه شد که کمیته مرتبط آنها را بررسی و 138 اثر برتر از 31 استان و دستگاه‌ها را در آن درگیر کرده است.»

کوشا اظهار کرد: « همکاری دستگاه‌ها درپویش ملی تبلیغات هوشمندانه مناسب نبوده است و در حالی که این امکان داشت که فیلم، کلیپ، ‌تیزر و آثارفاخر دیگری به این پویش ارسال شود، همکاری برخی از وزارتخانه‌ها تنها در حد ارسال چند عکس با کیفیت‌های نامناسب بوده است.»

مدیرکل دفتر تبلیغات هوشمندانه و مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز اظهار کرد: « نیاز به یک فرماندهی متمرکز و منسجم در ستاد مبازره با قاچاق کالا و ارز وجود دارد تا بتوان همه دستگاه‌های موظف به فرهنگ‌سازی را مکلف کرد در این زمینه همکاری لازم را داشته باشند. این انتظار وجود دارد که رئیس جمهور با توجه به تاکیدات لازم، بر هماهنگ سازی دستگاه‌ها و همکاری در این زمینه توجه لازم را داشته باشند.»

کوشا با اشاره به اصلاحات قانون مبازره با قاچاق کالا و ارز تصریح کرد:« قانون مبارزه با قاچاق کالا در سال 92 مصوب شده است که نخستین اصلاحیه آن در سال 96 اعمال شده و از ان سال تاکنون اصلاحاتی به آن وارد شده است. همچنین برای آنکه وزارتخانه‌ها مکلف به اجرای برنامه‌های مربوط به خود شوند باید از یک مقام قانونی برخوردار شوند و جلسات ستاد باید با حضور رئیس جمهوری برگزار شود.»

مدیرکل دفتر تبلیغات هوشمندانه و مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز افزود: « در بخش فرهنگی نیز باید پافشاری قانونی از سوی بالاترین مقام مسئول انجام شود تا ناهماهنگی‌های کنونی از بین برود. ماده 14 قانون حکم قانون برای دستگاه‌ها است و تخطی از قانون حکم تخلف اداری دارد.»

کوشا با بیان اینکه از مرداد 99 تمامی دستگاه‌های دخیل در امر فرهنگ‌سازی برای مبارزه با قاچاق مکلف به برنامه‌های اجرایی در این زمینه هستند و باید جزو اولویت‌ها قرار گیرد تا فرهنگ‌سازی بسیاری از هزینه‌های پیشگیری را کاهش دهد، عنوان کرد:‌ « اگر آمارهای کشور واقع‌بینانه و جامع باشد می‌توان در آسیب شناسی برنامه‌ریزی بهتری انجام داد. در حوزه تولید یک تولیدکننده واقعی و یک تولیدکننده نما وجود دارد، اگر عدد واقعی در تولید داده شود می‌توان برنامه‌ریزی درستی نیز برای واردات مطابق با نیاز کشور داشت تا کمبود کالا در بازار زمینه قاچاق آن کالا به کشور را فراهم نکند.»

آمارهای ناصحیح به معنای زمینه‌سازی برای قاچاق است

کوشا اظهار کرد: «همچنین وجود آمارهای واقعی از تولید و مصرف موضوعی بسیار مهم است و اگر با اتکا به آمارهای ناصحیح جلوی واردات رسمی که می‌تواند عوارض و سود گمرکی مناسب نیز برای دولت به همراه داشته باشد، گرفته شود بازار قاچاق رونق خواهد گرفت.»

مدیرکل دفتر تبلیغات هوشمندانه و مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز ادامه داد: « بسیاری از افراد نیز به دنبال ایجاد زمینه‌هایی برای قاچاق به کشور هستند که باید شناسایی شوند. همچنین باید در زمینه برندسازی تولیدات داخلی نیز اقدامات مناسبی انجام شود، اکنون بسیاری از تولیدات پوشاک ایرانی از نظر قیمت و کیفیت قابلیت رقابت مناسبی با کالای خارجی دارند اما به دلیل ضعف برندسازی با برچسب برندهای خارجی در بازار عرضه می‌شوند و به دلیل زمینه فرهنگی، گرایش مردم به خرید کالاهای خارجی است.»

کوشا تصریح کرد‌: « ارتقای فرهنگ مصرف کالای ایرانی و ایجاد اعتماد مردم به کالاها و برندهای داخلی موضوعی حائز اهمیت است، بنابراین صدا و سیما باید در زمینه کیفیت و معرفی محصولات داخلی برنامه‌هایی را داشته باشد.»

برخی از داروخانه‌ها که دارویی را در اختیار ندارند، مشتری را به ناصرخسرو ارجاع می‌دهند که این کار از نظر فرهنگی محل اشکال است اما در بحث واکسن اگر مردم به ما گزارشی ارایه دهند به نهادهای ناظر ارجاع خواهد شد و کمیته‌های پیشگیری در این زمینه اقدام‌هایی انجام خواهند داد

وی با بیان اینکه برخی از انجمن‌ها در زمینه کالاهای ایرانی آمارهای غیر واقعی از تولید ارایه می‌دهند و درحالی که مصرف خاطرنشان کرد: « تولید، مصرف و صادرات مثلثی است که باید هماهنگ با هم عمل کنند. برخی از تولیدکنندگان یا واردکنندگان تنها به منافع خود فکر می‌کنند واین شرایط زمینه‌ای را فراهم می‌کند که نه تنها امکان بهبود کیفیت را فراهم نمی‌کند بلکه موجب افزایش قاچاق را فراهم خواهد کرد.»

مدیرکل دفتر تبلیغات هوشمندانه و مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز عنوان کرد: « اینکه لباس ملی شرکت‌کنندگان المپیک توسط یک تولیدکننده داخلی تولید می شود یک افتخار برای کشور است و اقداماتی از این دست نیازمند فرهنگ سازی بوده و رسانه‌ها نیز در این مسیر نقش اساسی بر عهده دارند.دستگاه‌ها هم در این زمینه باید هماهنگ با هم عمل کنند.»

کوشا اظهار کرد: « در صنایعی که مزیت نسبی برای کشور وجود ندارد، باید از تولید آن خارج شد و به صنایعی مانند پوشاک اجازه داد که رشد کنند. با محدود کردن واردات زمینه رشد در صنعت پوشاک فراهم شده است و الان نوبت آن است که از این فرصت برای افزایش کیفیت و کسب سهم مناسب از بازار داخلی اقدام کرد، بنابراین ایجاد انحصار برای تولیدکنندگان داخلی نباید فرصتی برای سوء استفاده بدل شود.»

مدیرکل دفتر تبلیغات هوشمندانه و مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز خاطرنشان کرد:‌ « انبارکردن کالا، افت کیفیت و افزایش بی‌رویه قیمت از جمله مسائلی است که به تولیدات داخلی صدمه می‌زند و نهادهای نظارتی باید به وظایف خود در این زمینه عمل کنند.»

گزارش‌های تایید نشده از واردات واکسن قاچاق به کشور

کوشا با تاکید بر اینکه فرهنگ، مکمل اقتصاد است در زمینه قاچاق واکسن کرونا به کشور تصریح کرد:‌ « در حوزه مشارکت‌های مردمی، انجمن داروخانه‌های کشور تماس‌هایی با ستاد مبارزه با قاچاق کالا برقرار و بر موضوع قاچاق واکسن تاکید کردند که این موضوع به بخش‌های تخصصی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز اطلاع رسانی شد و در راستای نقش پیگیری این اطلاعات در اختیار آنها قرار گرفت اما مستنداتی در این زمینه ارایه نشد.»

وی تاکید کرد:‌ « سازمان صدا و سیما نیز در مورد مصرف دارو و واکسن تقلبی نیز باید برنامه‌هایی را تدوین کند و خارج از شبکه رسمی سلامت نباید واکسنی تزریق شود. همچنین مستندی تهیه شد که در دادسرای جرائم پزشکی پرونده‌ای وجود داشت که بوتاکس و غیره مشکلاتی را برای مردم به وجود آورده است.»

وی اظهار کرد: « برخی از داروخانه‌ها که دارویی را در اختیار ندارند، مشتری را به ناصرخسرو ارجاع می‌دهند که این کار از نظر فرهنگی محل اشکال است اما در بحث واکسن اگر مردم به ما گزارشی ارایه دهند به نهادهای ناظر ارجاع خواهد شد و کمیته‌های پیشگیری در این زمینه اقدام‌هایی انجام خواهند داد.»

کوشا تصریح کرد: « در صنف لوزام التحریر و نوشت‌افزار افراد نخبه‌ای از شرکت‌های دانش بنیان هستند و دغدغه‌هایی برای حمایت از تولید داخل دارند اما اقدامات جزیره‌ای تنها مختص به بخش دولتی نیست و در بازدیدی که از تولیدکنندگان داخلی در این صنف صورت گرفت، مشخص شد که انبارهای آنها مملو از کالا است و ضعف آمار در زمینه تولید، مصرف و نیاز به واردات در این صنف نیز وجود دارد.»

حلقه واسطه‌ای بین تولیدکننده و واردکننده وجود ندارد

مدیرکل دفتر تبلیغات هوشمندانه و مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز تاکید کرد: « اکنون حلقه واسطه‌ای بین تولیدکننده و واردکننده وجود ندارد به همین دلیل تنظیم بازار نیز به درستی صورت نمی‌گیرد.»

کوشا خاطرنشان کرد:‌ « تاکنون هیچ برخورد قضایی با افرادی که آمار و اطلاعات نادرست درباره بازار داخلی ارایه داده‌اند صورت نگرفته است و طی کردن مسیر اشتباه موجب می‌شود تا مردم در این زمینه تاوان سنگینی پرداخت کنند.»

وی در پایان اظهار کرد: « از سازمان دانش آموزی انتظار بیشتری برای همکاری وجود دارد و این پیش بینی وجود دارد که با همکاری تمامی دستگاه‌های فرهنگی بتوان محصولات فرهنگی مناسبی برای پخش در صدا و سیما آماده کرد و سازمان صدا و سیما نیز باید تولیداتی را به این منظور در دهه فجر ارایه دهند.»

مدیرکل دفتر تبلیغات هوشمندانه و مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز خاطرنشان کرد:‌ « از چندین فیلمی که در دهه فجر تولید می شود حتی یک مورد به قاچاق اختصاص ندارد و آسیب‌های قاچاق و اینکه از کجا شروع و به کجا ختم می‌شود، نیازمند تبیین و کار فرهنگی است.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار