مدعیان درمان کرونا و سوءاستفاده از طب سنتی

تهران (پانا) - ناشناخته بودن ویروس کرونا و عدم درمان قطعی آن باعث شده تا مردم برای پیشگیری و درمان خود هر راهی را امتحان کنند و گاهی به دام سوداگران دروغین طب سنتی بیفتند غافل از اینکه هر درمان ناآزموده و غیرعلمی می تواند به بهای جان بیمار تمام شود. اما آیا منابع معتبر برای اطلاع و آگاهی از آنچه که به راستی طب سنتی نامیده می‌شود در دسترس مردم قرار دارد؟ آیا می توان راهکارهایی را به مردم آموخت تا فریب مدعیان دروغین طب سنتی را نخورند؟ آیا عقاید مدعیان در رابطه با مداوای قطعی بیماران مبتلا به کرونا حقیقت دارد؟

کد مطلب: ۱۲۱۱۲۱۳
لینک کوتاه کپی شد
مدعیان درمان کرونا و سوءاستفاده از طب سنتی

دکتر نفیسه حسینی یکتا، مدیر دفتر طب سنتی وزارت بهداشت در برنامه نیم نگاه درخصوص افراد مورد تاییدی که می‌توانند در حوزه طب سنتی ارائه خدمت داشته باشند، گفت: اکنون بیش از 20 دانشکده در ایران وجود دارد که درحال تعلیم متخصصان طب سنتی هستند یعنی پزشکانی که بعد از اتمام دوره پزشکی عمومی، در آزمون تخصص طب سنتی پذیرفته شده‌اند و توانسته‌اند در این حیطه مقالاتی را در مجلات معتبر به چاپ برسانند. اکنون تعداد دانشجویان و فارغ التحصیلان این حوزه به 700 نفر می‌رسد. چیزی که در جامعه مشاهده می‌شود این است که افرادی خدمات طب سنتی ارائه می‌کنند فراتر از این تعداد هستند و این افراد ارائه دهنده خدمت یا مدارک علمی غیرمرتبط با حیطه طب سنتی دارند یا دربرخی موارد هیچ‌گونه مدرک علمی معتبری ندارند.

یکی از علل این موضوع، تقاضا و تمایل زیاد افراد جامعه به پیشگیری و درمان بیماری کرونا با طب سنتی بوده و مردم به استفاده از این نوع خدمات علاقه زیادی نشان داده اند. با این اوصاف زمانی که اطلاع‌رسانی درستی اتفاق نیفتد یا مراکز و افراد مورد تایید ارائه خدمات طب سنتی در دسترس نباشند، بازار تقاضای مردم درخصوص خدمات طب سنتی، با عرضه نادرستی مواجه می‌شود و مردم به دام مدعیان دروغین این حوزه می‌افتند. همین امر سبب می‌شود افرادی که به بیماری کرونا مبتلا شده‌اند با تکیه مستقیم بر طب سنتی، از درمان رایج این بیماری ممانعت کنند و زمان طلایی درمان بیماری را از دست بدهند.

حسینی یکتا در ادامه در خصوص منابع قابل دسترس برای اطلاع و آگاهی مردم از دستورالعمل‌ها و توصیه‌های علمی معتبر طب سنتی گفت: دستورالعمل پیشگیری و درمان براساس طب سنتی تدوین شده و در سایت دفتر طب ایرانی و سایت انجمن علمی طب سنتی ایرانی قابل مشاهده است.

وی همچنین افزود: مرکزی با نظارت دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی برای ارائه خدمات طب سنتی به بیماران مبتلا به کرونا ایجاد شده که به‌صورت تلفنی و حضوری پاسخگوی سوالات مردم خواهد بود. این مرکز مورد تایید متخصصین طب سنتی ایرانی و متخصصین عفونی است و در بازه زمانی فعالیت خود توانسته بیش از 90 درصد رضایت افراد جامعه را کسب کند.

در ادامه برنامه، دکتر مکبری نژاد، ریاست انجمن طب سنتی گفت: مشکل اساسی ما افراط و تفریط در حوزه طب سنتی است و برخی از این بزرگ نمایی‌ها و تبلیغات کاذب باعث می‌شود دیدگاه افراد جامعه درمورد طب سنتی دچار تغییر شود. درمان‌های طب سنتی توصیه‌های کمکی هستند و هیچ ادعایی درخصوص درمان قطعی کرونا با طب سنتی نداریم و فقط می‌توان در کنار درمان‌های رایج و با استفاده از نظر متخصصان طب سنتی از توصیه‌های طب سنتی نیز استفاده کرد. جهت انجام مشاوره در زمینه طب سنتی، مراکزی ایجاد شده که در این مراکز متخصصین طب سنتی براساس علائم و ویژگی‌های افراد، مشاوره طب سنتی ارائه می‌دهند. مردم عزیز می‌توانند از طریق شماره تلفن 45153_021 از خدمات مشاوره‌ای این مرکز که با نظارت دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی اداره می‌شود، بهره‌مند شوند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار