۵۰۵ مادر باردار در استان اردبیل امسال به کرونا مبتلا شدند

اردبیل(پانا) - معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل اعلام کرد امسال ۵۰۵ مادر باردار در استان اردبیل به ویروس کرونا مبتلا شده و خدمات بهداشتی و درمانی ویژه‌ای را دریافت کردند.

کد مطلب: ۱۲۱۰۹۴۸
لینک کوتاه کپی شد
۵۰۵ مادر باردار در استان اردبیل امسال به کرونا مبتلا شدند

به گزارش دانشگاه علوم پزشکی اردبیل، بابک نخستین،معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان گفت: امسال ۵۰۵ مادر باردار در استان اردبیل به ویروس کرونا مبتلا شدند که از این تعداد ۱۶۷ نفر از مبتلایان در مرحله حاد بیماری به مراکز درمانی مراجعه کرده و بستری شدند.

او با اشاره به فوت پنج نفر از مادران باردار مبتلا به کرونا در استان اردبیل در سال جاری افزود: مقایسه آمار مبتلایان و مرگ و میر مادری ناشی از کرونا در استان اردبیل طی سال جاری و سال گذشته نشان می‌دهد که موارد بستری مادران باردار در این استان بیش از ۲ برابر و موارد فوت مادران نیز پنج برابر افزایش داشته است.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان با اشاره به شیوع سویه دلتای ویروس کرونا در استان و سرایت پذیری سریع و بالای این ویروس تاکید کرد: ضروری است که مادران باردار با رعایت هر چه بیشتر موازین بهداشتی، خود را در برابر ابتلا به بیماری کووید۱۹ محافظت کنند.

نخستین با تاکید بر استفاده از دو عدد ماسک در صورت خروج از منزل توسط مادران باردار به علت جلوگیری از بار ویروسی تا ۶ برابر در بدن، از مادران باردار خواست تا از حضور در مکان‌های پر ازدحام، مراسم عروسی، ختم و دورهمی پرهیز کنند.

او اکثر موارد ابتلا به کرونا را مربوط به حضور در مکان‌های پر ازدحام عنوان کرد و گفت: مادران باردار با دقت و حساسیت بیشتر باید دستان خود را با فواصل منظم و حداقل ۲۰ ثانیه با آب و صابون شست و شو دهند و لازم است که بعد از زایمان نیز، اجازه حضور افراد فامیل و اطرافیان جهت بازدید و یا برگزاری مراسم در منزل خود را ندهند.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان شناسایی زودهنگام بیماری کووید ۱۹ و شروع سریع استفاده از دارو‌ها را در شدت بیماری و بروز عوارض مادری و نوزادی بسیار موثر دانست و اظهار کرد: با این کار و با بستری به موقع در بیمارستان و استفاده از تنفس کمکی، زایمان زودرس و سقط کنترل می‌شود.

نخستین تاکید کرد: مادران باردار باید با مشاهده هر گونه علائم مشابه سرماخوردگی نظیر عطسه، سرفه، آبریزش بینی، سردرد، خستگی، بی اشتهایی، بی حال و درد عضلانی و کاهش حس بویایی و چشایی در اسرع وقت به مراکز بهداشتی مراجعه و یا با سامانه ۴۰۳۰ تماس گرفته و وضعیت خود را اطلاع دهند.

او ادامه داد: سامانه ۴۰۳۰ یک سامانه اطلاع رسانی و پیگیری ۲۴ ساعته مادران باردار است که به صورت شبانه روزی پاسخگوی سوالات مادران باردار در خصوص بیماری کرونا و اختلالات بارداری و زایمان محسوب می‌شود و مادران هر زمان یکی از علائم کرونا یا علائم خطر بارداری و پس از زایمان را مشاهده کردند، می‌توانند ۴۰۳۰ را بدون پیش شماره، شماره گیری کرده و خدمات لازم را دریافت کنند.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان اضافه کرد: کلیه مادران باردار علامت دار و یا مادران باردار فاقد علامت که با فرد مبتلا و یا مشکوک به کرونا در تماس بوده‌اند، در سیستم بهداشتی تحت آزمایش رایگان تشخیص کرونا قرار می‌گیرند و این افراد در صورتی که طی ۱۴ روز گذشته با فرد مبتلا یا مشکوک به بیماری کرونا در تماس بوده‌اند، حتی اگر فاقد علامت هستند، باید به مرکز بهداشتی محل سکونت خود مراجعه کنند.

نخستین با اشاره به ضرورت واکسیناسیون مادران باردار گفت: بر اساس آخرین تحقیقات علمی، تزریق واکسن کرونا عارضه جدی در مادران باردار نداشته است و مادران باردار بعد از سپری شدن سه ماهه اول و با نظر پزشک معالج خود می‌توانند واکسن کرونا را دریافت کنند.

اوانجام واکسیناسیون مادران باردار را تنها با ارائه فرم معرفی‌نامه بهداشت امکان پذیر عنوان کرد و افزود: در صورتی که مادر بارداری واجد شرایط دریافت واکسن کرونا باشد، مراقبین سلامت شاغل در مراکز و پایگاه‌های بهداشتی با وی تماس گرفته و فرم معرفی را در اختیار وی قرار خواهند داد.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان با اشاره به ممنوعیت تزریق واکسن کرونا در زنان زیر ۱۸ سال و سن بارداری زیر ۱۲ هفته اظهار کرد: کلیه زنان باردار ۳۵ سال با بارداری بالای ۱۲ هفته تحت واکسیناسیون قرار می‌گیرند.

نخستین با بیان اینکه ترزیق واکسن کرونا احتمال ابتلا و مرگ و میر ناشی از بیماری را به نسبت زیادی کاهش می‌دهد، گفت: واکسیناسیون منجر به ایمنی صد در صد نمی‌شود و لازم است بعد از تزریق واکسن نیز همچنان موازین بهداشتی رعایت شده و دو عدد ماسک استفاده شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار