برج‌های کبوترخانه ولاشان در حال تخریب است

اصفهان (پانا) - برج‌های ولاشان به ۳۷ برج می‌رسد که به سه بخش برج کوچک ، میان برج و شاه برج تقسیم می‌شوند.

کد مطلب: ۱۲۰۱۴۲۷
لینک کوتاه کپی شد
برج‌های  کبوترخانه ولاشان در حال تخریب است

محود واحدی یکی از علاقه مندان پیگیر در بازسازی و مرمت برج های کبوترخانه گفت: این برج ها در جهان فقط در ایران وجود دارد، مقداری در تبریز و مابقی مجموعه ها در روستای ولاشان اصفهان واقع شده است.
وی در ادامه گفت: برج های ولاشان به ۳۷ برج می‌رسد که به سه بخش برج کوچک، میان برج و شاه برج تقسیم می شود. کشاورزان از فضولات این کبوترها استفاده می کنند و از هر دانه فضله کبوترها، می‌تواند ۲۰ سانتیمتر مربع را تغذیه کند.
وی ادامه داد: این ۳۷ برج در جهان بی نظیر و همانند آن وجود ندارد، این برج ها سه طبقه و از نظر معماری شگفت آورند. با توجه به همکاری شهرداری و میراث فرهنگی، آنطور که باید به این کبوترخانه ها رسیدگی نشده است. گردشگران خارجی از این کبوترخانه ها بازدید می‌کنند، پس بهتر است هرچه زودتر به بازسازی این برج ها که در حال تخریب شدن هستند اقدام شود.
واحدی گفت: این برج ها تابستان های خنک و زمستان های گرمی دارد و این اجازه را به کبوترها می دهد که بتوانند تخم گذاری کنند.

در ادامه حبیب امینی، ضمن معرفی خود که یکی از اهالی ولاشان و بازنشسته آموزش و پرورش است،گفت: این برج ها ساخت عجیبی داشته و کمربندهایی برای آن ها درست شده تا مار و دیگر حیوانات نتوانند به آن نفوذ کنند. ولاشان به دوره ساسانیان برمی گردد و سنگی در این منطقه یافت شده است که متعلق به ۴۰۰سال پیش است.
وی ادامه داد: همچنین محلی ها به این شهر ، ولاشون می گویند. جمعیت این شهر حدود ۷۰۰۰ نفراست که شامل (کارمند ،کارگر ، کشاورز و...)می شود.
کشاورزانی که از این فضولات استفاده می‌کردند، کشت بسیار شیرین و مفیدی داشتند.

خبرنگار: مریم ساری _ پانا

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار