معاون وزیر:

تاکنون نزدیک به ۳۰۰ هزار تبلت تهیه و به دانش‌آموزان اهدا شده است

تهران (پانا) - معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در شورای آموزش و پرورش شهرستان جوین استان خراسان رضوی که با حضور فرماندار، امام جمعه و مسئولین این شهرستان برگزار شد، گفت نهاد، سازمان، واحد و کارگزار توسعه را باید در نظام تعلیم و تربیت جستجو کرد.

کد مطلب: ۱۲۰۰۱۵۳
لینک کوتاه کپی شد
تاکنون نزدیک به ۳۰۰ هزار تبلت تهیه و به دانش‌آموزان اهدا شده است

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان آموزش و پرورش استثنایی، سید جواد حسینی در این نشست با تشریح فعالیت های وزارت آموزش و پرورش در عصر کرونا اظهار کرد: مفهومی که بیشترین فراوانی را در گفتار اندیشمندان و‌نوشتار نویسندگان دارد توسعه است زیرا آرمان انسان ها توسعه است.

وی افزود: توسعه فضیلت های انسانی، حرمت بشری، اعتقادات، عدالت، کیفیت و امکانات زندگی بشری را در بر میگیرد و نهاد اصلی رقم زننده تحولات مبتنی بر توسعه آموزش و پرورش است. ‌سازمان تحول مبتنی بر توسعه مدرسه است، واحد توسعه کلاس درس و نیروی انسانی کارگزار توسعه معلمان هستند.

حسینی یکی از ماموریت های اصلی شوراهای آموزش و پرورش را اجرایی سازی سند تحول بنیادین دانست و گفت:اکنون ۱۰ سال از تصویب سند تحول بنیادین می‌گذرد، گزارش‌های تأیید نشده حاکی از این است که تاکنون فقط ۳۰ درصد سند تحول بنیادین اجرایی شده و اهداف آن محقق شده است و این سند هنوز به دل مدارس کامل وارد نشده است.

معاون وزیر با بیان اینکه آموزه‌های سند تحول بنیادین مبتنی بر آموزه‌های نوآورانه، تعطیلی، تعدیلی و استمراری است اظهار کرد: در اجرایی‌سازی سند تحول بنیادین به آموزه‌های نوآورانه، تأسیسی و تعطیلی کم‌توجه شده است و بیشتر فعالیت‌های اجرایی‌سازی سند تاکنون در حوزه فعالیت‌های استمراری سند است.

وی افزود: با هدف اجرایی‌سازی سند تحول بنیادین بویژه آموزه های نوآورانه و رویکرد مدرسه محورانه، سال گذشته ۲۵ بسته تحولی در وزارت آموزش‌وپرورش تدوین و اجرایی شد که ۳ بسته آن در حوزه آموزش و پرورش استثنایی بود.

حسینی با اشاره به نتایج مطالعه بین‌المللی پیزا در خصوص عملکرد و کیفیت نظام‌های آموزش عمومی اظهار کرد: بر اساس نتایج این مطالعه کشورهایی که توانسته اند حداقل دو مهارت از مهارت های شش گانه مرتبط با دانش آموزان ابتدایی را پیگیری کنند مزایا و منافع اقتصادی آن تا سال ۲۰۳۰ برای آن دسته از کشورهایی که درآمد پایین‌تر از حد متوسط دارند باعث خواهد شد که تولید ناخالص داخلی آنها ۱۳ برابر افزایش یابد و برای کشورهای که درآمد بالاتر از حد متوسط دارند باعث خواهد شد تولید ناخالص داخلی آنها ۱۶ درصد بالاتر رود. یکی از بسته های تحولی تدوینی حوزه آموزش ابتدایی مدرسه خوانا است که سعی در ارتقای ۶ مهارت اصلی دانش آموزان ابتدایی دارد.

‏معاون وزیر با اشاره یکی دیگر از پژوهش های بین المللی در حوزه آموزش و پرورش گفت: جان هتی مدیر موسسه پژوهش در دانشگاه ملبورن و یکی از موثرترین افراد دنیا در تعلیم و تربیت با بررسی ۱۵ ساله و مطالعه بیش از ۵۰۰۰ پژوهش که حدود ۲۴۰ میلیون دانش آموز و انواع نظام های آموزش و پرورش را بررسی کرده بوند به سه عامل اصلی که در کیفیت نظام تعلیم و تربیت نقش موثری دارند رسید.

وی افزود: اتخاذ رویکردی از آموزش با محوریت علم، ذهن و مغز و تربیت، توجه به فلسفه علوم و دانش و کیفیت معلمین سه عامل اصلی کیفیت در نظام تعلیم و تربیت بر اساس پژوهش جان هتی هستند که در این میان کیفیت معلمین نقش بیشتری دارد. معلم با کیفیت جانشین تمامی نداشته‌ها است و رکن اصلی تعلیم تربیت معلم با کیفیت است لذا برای جذب معلم با کیفیت سال گذشته شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوب کرد تنها بستر جذب معلم دانشگاه فرهنگیان باشد.

حسینی ادامه داد: تعیین تکلیف صد هزار نیروی غیر رسمی در آموزش و پرورش، تدوین لایحه رتبه بندی و ارائه به مجلس، افزایش ۶۵ درصدی حقوق فرهنگیان، تخصیص ۱۴۰ درصدی اعتبارات به آموزش و پرورش، پرداخت ۲ هزار و ۴۰۰ میلیارد از مطالبات معلمان، آغاز ساخت مسکن ملی برای ۵۰ هزار فرهنگی و تأسیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک از جمله اقدامات ارزنده آموزش و پرورش در سال گذشته است.

جانشین وزیر در طرح هدایت با بیان اینکه کرونا نظام جهانی را دچار بهم ریختگی کرد و جامعه طوفانی را رقم زد اظهار کرد: این پدیده بر همه ابعاد جامعه جهانی در قلمروهای اقتصاد، فرهنگ و روابط تاثیر گذاشت و بر نظام آموزش و پرورش نیز تاثیر همه جانبه داشت. آموزش و پرورش اولین نهادی بود که بر اثر کرونا مناسبات و ترتیبات معمول خود را به کلی دچار دگرگونی دید و مدارس اولین مکانی بودند که به تعطیلی کشیده شدند.

معاون وزیر گفت: باید به سرعت تلاش می شد که تعطیلی مدارس به تعطیلی آموزش منجر نشود، بر همین اساس مدرسه تلویزیونی پای کار آمد و خلاقیت های معلمان و تولید محتوا شکل گرفت و به سرعت شبکه شاد به عنوان پلت فرم داخلی، امن ، فراگیر، رایگان و انحصاری متولد شد.

حسینی ادامه داد: از حیث ارتقای کیفیت تحصیلی دانش آموزان باید بپذیریم که هیچ روشی جایگزین آموزش های حضوری نمی شود اما روش آموزش مجازی از تعطیلی فرآیند یاددهی یادگیری جلوگیری کرد و بهترین روش برای جلوگیری از توقف جریان یادگیری در عصر کرونا بود. مشارکت معلمان، مدیران و خصوصا اولیا و به طور کلی جامعه در زیست بوم کرونا در امر تعلیم و تربیت بسط و گسترش بیشتری یافت.

وی با بیان اینکه نزدیک به ۳۰ درصد دانش آموزان به شبکه ملی ارتباطات متصل نبودند و یا به وسایل ارتباطی هوشمند مثل موبایل و تبلت دسترسی نداشتند اظهار کرد: برای جلوگیری از بسط بی عدالتی آموزش دیجیتالی نظام تعلیم و تربیت به میدان آمد و طرح هدایت را تدوین و تصویب کرد.

جانشین وزیر در طرح هدایت گفت: در قالب این طرح قرار بر این شد این وسایل برای دانش آموزان نیازمند فراهم شود و خوشبختانه تاکنون نزدیک به ۳۰۰ هزار تبلت تهیه و به دانش آموزان اهدا شده است. همچنین برای دو میلیون و پانصد هزار دانش‌آموز دیگر هم با استفاده از ظرفیت های دولتی، عمومی، مردمی و خیرین تعهد ایجاد شده است تاکنون ۱۲ هزار تبلت به دانش آموزان کم برخوردار استان خراسان رضوی در قالب طرح هدایت اهدا شده است.

حسینی در ادامه نشست با بیان اینکه ۱۰۰ تبلت به دانش آموزان شهرستان جوین بویژه دانش آموزان تلفیقی فراگیر در این سفر اهدا خواهد شد گفت: اگر از منابع درون شهرستانی تبلت برای دانش آموزان کم برخوردار تهیه شود به همان میزان از طریق طرح هدایت نیز تبلت به دانش آموزان اهدا خواهد شد.

معاون وزیر گفت: ساخت یک سالن درون مدرسه ای برای دانش آموزان استثنایی جوین، راه اندازی یک مرکز اختلالات یادگیری به شرط تامین زمین، اختصاص ۱۰۰ میلیون تومان اعتبار برای مدرسه دانش آموزان استثنایی جوین، اختصاص ۱۰۰ میلیون تومان برای خرید تجهیزات مورد نیاز دانش آموزان استثنایی جوین، تامین تجهیزات پایگاه سنجش شهرستان و پرداخت ۷۰ درصد هزینه ایاب ذهاب دانش آموزان استثنایی از جمله تعهدات سازمان آموزش و پرورش استثنایی است که برای شهرستان جوین انجام خواهد شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار