بهداشت دهان و دندان دانش‌آموزان

خبر گزاری پانا : داشتن دندان‌های سالم، نقش بسیار مهمی در سلامت جسم و روان دارد. یك لبخند جذاب با دندان‌های زیبا و دهانی خوش‌بو، بهترین عامل جذابیت‌های فردی است

کد مطلب: ۱۲۰۰۰۹
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبر گزاری پانا ، ما در این مقاله به بیان نکاتی درباره بهداشت دهان و دندان می‌پردازیم و از آنجا که دانش‌آموزان گاهی دچار حوادث و جراحات دهان و دندان می‌شوند، اقدامات لازم در این مورد را هم بیان کرده‌ایم.
هر دندان از سه قسمت مینا، عاج و عصب تشكیل شده‌است. مینای دندان بخش بیرونی تاج دندان، سخت‌ترین ماده بدن است.
در درونی‌ترین قسمت عاج، حفره‌ای وجود دارد كه تا ریشه ادامه می‌یابد. عصب دندان در این حفره قرار گرفته و وظیفه آن خون‌رسانی به دندان‌ها است.
مهم‌ترین عامل ایجاد پوسیدگی دندان و بیماری لثه، پلاك میكروبی است كه در روی سطوح دندانی تجمع می‌یابد. بهترین وسیله برای برداشتن آن، مسواك و نخ دندان بوده و خمیردندان نقش كمكی ایفا می‌كند. همین‌طور طریقه مسواك زدن و مدت زمان آن در پوسیدگی دندان‌ها نقش به سزایی دارد.
علایم پوسیدگی دندان
حساس‌شدن دندان نسبت به سرما، گرما، تماس با مواد شیرین، وجود نقاط قهوه‌ای یا سیاه روی دندان و درد دندان از علایم پوسیدگی دندان است. همچنین با معاینه، مشاهده و رادیوگرافی نیز می‌توان پوسیدگی دندان را تشخیص داد.
عواملی كه در ایجاد پوسیدگی دندان نقش دارند
میكروب‌ها، مواد قندی، كم‌شدن مقاومت شخص و دندان و زمان از عوامل ایجاد پوسیدگی دندان است.
مشكلات دندانی دانش‌آموزان
مشکلات بهداشت دهان و دندان در مدارس عبارتند از: پوسیدگی دندان، فقر تغذیه، شكستگی دندان. اغلب دانش‌آموزان علاقه زیادی به مصرف شیرینی و شكلات دارند كه این مواد موجب سیری كاذب می‌شود و مواد قندی آن در پوسیدگی دندان نقش به سزایی دارد. آب‌نبات و شکلات‌های چسبنده مانند كاكائو به مدت طولانی به دندان‌ها می‌چسبد و زیان‌های جبران‌ناپذیری به دندان‌ها وارد می‌كنند.
مشخصات یك مسواك خوب
1) مسواك باید رشته‌های نایلونی داشته باشد و رشته‌های آن نرم یا متوسط باشد. استفاده از مسواك سخت و خمیردندان حاوی مواد ساینده سبب ایجاد ضایعه در دندان و سایش در طوق دندان می‌شود. همچنین استفاده از مسواك سخت موجب تحلیل لثه می‌شود.
2) عمر مفید مسواك 3 تا 4 ماه است.
چطور مسواک بزنیم؟
1) مسواك زدن باید در هر فك به طور منظم از یك طرف قوس فكی شروع شود و ابتدا سطوح خارجی سپس سطوح داخلی و سطح جونده و سطح خلفی آخرین دندان و بالاخره روی زبان مسواك زده شود.
2) حداقل 10 بار حركت جلو و عقب در هر ناحیه تكرار شود.
3) مدت زمان مسواك زدن لثه به روش و سرعت مورد استفاده میان 4 تا 10 دقیقه متغیر است.
4) لازم است حداقل دو بار در شبانه‌روز دندان‌ها را به شکل صحیح مسواک زد. خبر نگار پانا الهه زارع

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار