اولین انتخابات تاریخ قطر برگزار می‌َشود

تهران (پانا) - قطر در حال تدارک برای برگزاری اولین انتخابات در تاریخ سیاسی خود در ماه اکتبر آتی است.

کد مطلب: ۱۲۰۰۰۲۳
لینک کوتاه کپی شد
اولین انتخابات تاریخ قطر برگزار می‌َشود

به گزارش العالم، ۱۰۰ روز دیگر و در ماه اکتبر، نخستین انتخابات تاریخ قطر برای انتخاب اعضای مجلس شورا برگزار خواهد شد. نوامبر گذشته، امیر قطر در سخنانی در افتتاحیه چهل و نهمین نشست مجلس شورای این کشور که دو دهه از تاریخ تاسیس آن می‌گذرد، اعلام کرد که تصمیم دارد اولین انتخابات مجلس شورا را در اکتبر ۲۰۲۱ برگزار کند. نیمه ماه گذشته نیز مجلس شورای قطر، که تاکنون انتصابی بود، لایحه پیشنهادی دولت برای نظام انتخاباتی را تصویب کرد.

به نوشته پایگاه خبری شبکه الجزیره، برگزاری چنین انتخاباتی در موعد مقرر، یک تحول مهم در حیات سیاسی قطر به شمار می‌آید که در سایه تلاش‌های رهبران سیاسی این کشور برای تقویت دموکراسی از طریق گسترش مشارکت مردمی در روند سیاسی صورت می‌گیرد.

بنا بر این گزارش، مجلس شورای قطر، نهاد قانون‌گذاری این کشور است که کار آن بررسی مسائلی ارجاعی از سوی کابینه مانند لایحه‌های قانونی، سیاست‌گذاری کلی در مسائل سیاسی، اقتصادی و مدیریتی و پیش‌نویس بودجه برایی پروژه‌های اصلی و ارائه توصیه‌های لازم در خصوص آن است.

در چارچوب تدارک قطر برای برگزاری این انتخابات، وزارت کشور از تشکیل یک کمیته مسئول نظارت و چند کمیته اجرایی مسئول برگزاری این انتخابات، خبر داد.

«خالد بن خلیفه» نخست‌وزیر قطر نیز ژوئن گذشته با اشاره به تدارکات لازم دولتش برای برگزاری این انتخابات به رسانه‌ها توضیح داد و گفت که برای برگزاری این انتخابات، کل کشور به ۳۰ دایره انتخاباتی تقسیم می‌شود و همه مناطق در این حوزه‌های گنجانده می‌شود و زمینه برای مشارکت تمامی طیف‌های جامعه در این انتخابات فراهم می‌شود.

وی افزود که دولت قطر برای هزینه‌های تبلیغات انتخاباتی سقف تعیین کرده است و دستیابی به هر گونه حمایت یا بودجه خارجی و همچنین اقدام به خرید رای جرم شناخته خواهد شد.

سرتیپ «سالم صقر المریخی» مدیر اداره امور قانونی در وزارت کشور قطر با توضیح این‌که کمیته‌ای عالی بر فراهم‌سازی زمینه برای برگزاری این انتخابات در ۳۰ حوزه انتخاباتی در سراسر کشور، نظارت خواهد کرد، گفت: از هر دایره انتخاباتی یک فرد انتخاب خواهد شد.

مجلس شورای قطر دارای ۴۵ عضو است که تاکنون انتصابی بوده اما پس از برگزاری نخستین‌ انتخابات، ۳۰ عضو آن از طریق این انتخابات و ۱۵ عضو دیگر آن با انتصاب امیر قطر کار خود را آغاز خواهند کرد.

مهمترین شرایط عضویت در مجلس شورای قطر، داشتن تابعیت این کشور، حداقل ۳۰ سال سن، تسلط به خواندن و نوشتن به زبان عربی و عدم داشتن سوء‌پیشینه قضایی و جنایی است.

در سال ۲۰۰۳ ، قطری‌ها طی یک همه پرسی به اولین قانون اساسی دائمی برای این کشور حوزه خلیج فارس رأی دادند.

برگزاری انتخابات مجلس شورای قطر تاکنون چندین بار طرح شده اما هر بار به دلیلی برگزاری آن به تعویق افتاده است. آخرین بار قطر قرار بود در خرداد یا تیرماه سال ۱۳۹۲ (ژوئن ۲۰۱۳ میلادی) این انتخابات را برگزار کند تا در آن دوسوم کرسی‌های مجلس شورای قطر برگزیده شود و بقیه را امیر این کشور منصوب کند. اما پس از آنکه «حمد بن خلیفه آل ثانی» حکومت را به فرزندش تمیم واگذار کرد، برگزاری انتخابات در آن تاریخ لغو شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار