عابد بدریان خبر داد

تدوین استانداردهای رسانه‌ها و تجهیزات آموزشی

تهران (پانا) - رئیس گروه تدوین استانداردهای مواد، وسایل، رسانه‌ها و تجهیزات آموزشی تأکید کرد تدوین استانداردهای لازم در این زمینه‌ها از اقدامات تحولی و سیاست‌های راهبردی سازمان پژوهش و در راستای متناسب‌سازی فعالیت‌ها با اهداف و مطابقت خروجی با الزامات اساسی و مقررات اسناد تحولی وزارت آموزش و پرورش است.

کد مطلب: ۱۱۹۵۳۷۲
لینک کوتاه کپی شد
تدوین استانداردهای رسانه‌ها و تجهیزات آموزشی

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، عابد بدریان درباره اهمیت تدوین استانداردها اظهار داشت: استانداردهای آموزشی مجموعه‌ای از قواعد، اصول، معیارها، اطلاعات نظری و کارهای عملی به هم پیوسته و مرتبط در سطح عمومی و تخصصی هستند که به صورت صریح درباره ابعاد مختلف نظام آموزشی، در قالب موازینی چون مجموعه سرفصل‌ها‏ی درسی، شرایط دانش‌آموز از لحاظ جسمی، سنی، جنسیتی، تحصیلی، ساعات آموزش نظری و عملی، تجهیزات، ابزار و مواد مصرفی مورد نیاز هر رشته آموزشی گردآوری و تعریف شده‌ و بر مبنای توسعه تفاهم، تسهیل ارتباطات، گسترش و تامین همه جانبه عدالت آموزشی و تربیتی، صرفه‌جویی در منابع، تضمین و بهبود کیفیت، ترسیم و توجیه وضعیت قابل دسترس و متناسب‌سازی فعالیت‌ها با اهداف تعریف شده؛ تلقی می‌شوند.

وی افزود: در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، برای نیل به هدف‌های کلان و تحقق هرچه بیشتر آن‌ها در راستای گسترش و تامین همه جانبه عدالت آموزشی و تربیتی، ارتقای اثربخشی و افزایش کارایی در نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی، کسب موقعیت نخست تربیتی در منطقه و جهان اسلام، ارتقای فزاینده جایگاه تعلیم و تربیت ایران در سطح جهانی، طراحی و تدوین استانداردهای آموزشی مورد تاکید قرار گرفته است.

اجرای مصوبه 828 شورای عالی آموزش و پرورش

رئیس گروه تدوین استانداردهای مواد، وسایل، رسانه‌ها و تجهیزات آموزشی ادامه داد: منابع آموزشی و تربیتی، به ویژه کتاب‌های آموزشی، نقش بسیار مهمی در فرایند یادگیری موثر و پایدار دانش‌آموزان ایفا می‌کنند و هر ساله هزاران کتاب آموزشی از طرف بخش‌های دولتی و غیر دولتی تولید و روانه بازار می‌شوند.

وی افزود: ضرورت ایجاد سامانه مدیریتی کارآمد در وزارت آموزش و پرورش به منظور استفاده بهینه از فرصت‌ها و امکانات بخش‌ خصوصی در تولید و عرضه منابع آموزشی و تربیتی همسو با اهداف برنامه‌های درسی و تربیتی و منطبق با استانداردهای نشر موجب شد تا شورای عالی آموزش و پرورش آیین‌نامه اجرایی ساماندهی منابع آموزشی و تربیتی را با عنوان مصوبه 828 به تصویب رساند و با ابلاغ وزیر وقت آموزش و پرورش در سال 1390، مسئولیت سیاست‌گذاری، استانداردسازی و هدایت تولید منابع آموزشی و تربیتی مرتبط با برنامه درسی ملی و همچنین نظارت، ارزیابی، بررسی علمی و سپس انتخاب و معرفی منابع آموزشی مفید، استاندارد و متناسب با برنامه درسی، به سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی واگذار شد. در این راستا، استانداردهای تدوین شده نقش به سزایی در سامان‌دهی و همسوسازی منابع آموزشی با اسناد بالادستی و اهداف آموزشی مصوب دارند.

کمک به اجرای زیر نظام تامین فضا، تجهیزات و فناوری

بدریان با این توضیح که سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی به واسطه ماموریت سازمانی، متولی تدوین و اجرای زیرنظام‌ برنامه درسی ملی است؛ اما نقش بسیار پر رنگی در کمک به اجرای سایر زیر نظام‌ها دارد، تصریح کرد: در اجرای زیر نظام تامین فضا، تجهیزات و فناوری، سازمان پژوهش موظف شده تا با همکاری سازمان‌ها و واحدهای ذیربط و سازمان ملی استاندارد ایران، ضوابط و استانداردهای تجهیزات، مواد و فناوری‌های آموزشی، تربیتی و ورزشی مبتنی بر اقتضائات برنامه درسی ملی را برای انواع محیط‌های تعلیم و تربیت نظیر نمازخانه، کتابخانه، آزمایشگاه، فضای سبز، فضای ورزشی و ... تدوین و جهت استفاده در اختیار سایر بخش‌ها قرار دهد.

تدوین بیش از 15 متن استاندارد در سال 1399

رئیس گروه تدوین استانداردهای مواد، وسایل، رسانه‌ها و تجهیزات آموزشی درباره اقدامات سال 1399، اظهار داشت: تاکید ریاست محترم سازمان بر اجرای مصوبه 828 و ساماندهی منابع آموزشی و تربیتی موجب شد تا راهنمای تولید منابع آموزشی درس زیست‌شناسی، کار و فناوری، زمینه صنعت (شامل رشته‌های مکانیک، عمران، مواد، برق و رایانه) و همچنین منابع آموزشی دوره پیش از دبستان در گروه، تدوین شد.

وی افزود: با همکاری معاونت‌های مختلف وزارت آموزش و پرورش، استانداردهای مربوط به ورزش و سلامت، انواع سامانه‌ها و اپلیکیشن‌های آموزشی، وبگاه مدارس، فضای سبز مدارس، کتابخانه، پایگاه تغذیه سالم، آزمایشگاه‌های علوم تجربی دوره متوسطه اول و کارگاه‌های فنی و حرفه‌ای، تدوین و جهت طی مراحل تصویب و ابلاغ به شورای هماهنگی علمی سازمان ارسال شده که امیدواریم شورای محترم با درک اهمیت موضوع، استانداردهای تدوین شده را در اولویت بررسی قرار دهد.

نگرش تحولی در برنامه‌های سال 1400

بدریان با اشاره به اهتمام سازمان پژوهش بر اجرای برخی پروژه‌های تحولی در برنامه‌ریزی راهبردی سال 1400، افزود: در راستای استاندارد سازی فعالیت‌های تحولی در دفتر انتشارات و فناوری آموزشی، تدوین استانداردهای فنی و محتوایی شبکه رشد به اتمام رسیده است. همچنین تدوین استانداردهای فنی و محتوایی رمزینه‌های سریع پاسخ (QR-code) از اقدامات بسیار حائز اهمتی بود که در نیمه اول خرداد ماه به اتمام رسید. اقدام مهم دیگری که به صورت جدی در دستور کار قرار گرفته، تدوین استانداردهای فنی و محتوایی مجلات رشد است که در حال انجام بوده و پیش بینی می‌شود تا آخر تابستان به اتمام برسد.

رئیس گروه تدوین استانداردها ادامه داد: با توجه به اهمیت محتوای آموزشی مورد استفاده در آموزشگاه‌های زبان خارجی، تدوین استانداردهای محتوای آموزشی مربوطه با همکاری سازمان مدارس و مراکز غیر دولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی، دفتر تالیف کتاب‌های درسی و دانشگاه فرهنگیان در جریان است و امیدواریم در اوایل پاییز پیش‌نویس اولیه تهیه شود.

وی به تدوین استانداردهای وسایل و تجهیزات آزمایشگاهی مربوط به دروس آزمایشگاه علوم تجربی 1و 2 دوره متوسطه دوم و استانداردهای تجهیزات پژوهش‌سراهای دانش‌آموزی اشاره کرد و افزود: تدوین استانداردهای تجهیزات نمازخانه‌های مدارس و کانون‌های قرآن از دیگر برنامه‌های گروه تدوین استانداردها است که با همکاری سازمان نوسازی و معاونت پرورشی در حال انجام است.

بدریان تاکید کرد: آموزش در فضای مجازی در دوران همه‌گیری کرونا، برگزاری جشنواره تولید محتوای الکترونیکی، ارائه انواع محتواهای آموزشی و تربیتی در شبکه شاد؛ حضور پررنگ بخش خصوصی در تولید محتوای الکترونیکی، تدوین استانداردهای تولید محتوای الکترونیکی مبتنی بر برنامه درسی ملی در اولویت کاری قرار گرفته و تا آخر شهریور ماه به اتمام می‌رسد.

وی اظهار امیدواری کرد: با برنامه‌های در دست اجرا توانمندی بخش‌های مختلف آموزش و پرورش به گونه‌ای ارتقاء پیدا کند که شاهد تحقق هر چه بیشتر سند تحول بنیادین باشیم.

بدریان با تاکید بر اینکه محتواهای مربوط به استاندردادهای گذشته از طریق سایت www.standard.roshd.ir قابل دسترسی همگان می باشد، گفت: استانداردهای جدید نیز به شورای هماهنگی علمی سازمان ارسال شده تا آنها بررسی و تایید کنند، پس از تصویب این محتواها در شورای هماهنگی علمی، با امضای ریاست محترم سازمان ابلاغ می شود تا بخش های آموزشی و یا کمک آموزشی علاقمند بتوانند در این زمینه اقدام کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار