یادداشت،حسن حبیبی کوشکوهی استاد دانشگاه

جهاد علمی یکی از مهمترین ویژگی‌های شهید چمران بود

رشت ( پانا) - دکتر حبیبی ۳۱ خرداد بمناسبت شهادت دکتر چمران و روز بسیج اساتید نوشت امروز اساتید جوان و نسل جدید در دانشگاه‌ها باید از اخلاق عملی و سیره‌ی زندگی و جهاد علمی این بزرگوار الگو بگیرند.           

کد مطلب: ۱۱۹۴۱۷۱
لینک کوتاه کپی شد
جهاد علمی یکی از مهمترین ویژگی‌های شهید چمران  بود

فهم سیاسی، ولایت مداری و اطلاعت محض از امام (ره) از ویژگی‌های اصلی شهید چمران بود، در تمام مراحل جنگ حرف امام حجت بود.
شهید چمران در دانشگاه ایالات متحده آمریکا جزء دانشجویان برتر در رشته فیزیک پلاسما بود. این شهید از همان دوران نوجوانی فردی برجسته و بسیار خوش استعداد بود، شهید چمران کسی بود که در حوزه دانشگاه‌ها به واقع پیوند بین علم و ایمان را ایجاد کرد.
با بیان اینکه شهید چمران با همه نبوغ و ویژگی‌های علمی که داشتند در فعالیت‌های جهادی در کنار امام موسی صدر یکی از خطرناکترین دوران زندگی خودش را سپری کرد و امروز ظهور نیروهای توانمند حزب الله لبنان ثمره‌ی تلاش این مرد آسمانی است. پس از آغاز جنگ تحمیلی در صورتیکه خیلی از نخبگان به بهانه تحصیل از کشور به خارج و به کشورهای اروپایی رفتند ولی این شهید بزرگوار برگشت به ایران و در کنار حضرت امام (ره) مسئولیت‌های مختلفی از جمله وزیر دفاع را عهده‌دار شد.
شهید چمران براساس خودباوری و ایمان و تقوای والای خود، وزارت و بقیه مناصب دولتی را کنار گذاشت و در جبهه‌‌ای جنوب کشور حضور پیدا کرد و در 31 خرداد 60 به آرزوی دیرین خود رسید. این ویژگی‌های بهترین الگوی مدیریتی کشور است که عمق تفکر جهادی و بسیجی در آن دیده می‌شود.
برای شهید چمران مقام، پست، ارزش، جلوه‌های زندگی و لذات دنیوی ارزش نداشت این شهید بزرگوار می‌توانست علی رغم درخواست کشور آمریکا در همان جا به تحقیق و پژوهش بپردازد و زندگی مادی مرفهی داشته باشد اما با توجه به دل خدایی و خداجویی که داشت دنیا را پلی برای سعادت در آخرت می‌پنداشت و این در مناجات ایشان ملموس بود.

شهید چمران یک دانشمند بزرگ الکترونیک و فیزیک پلاسما بود که مدرک دکترای خود را از دانشگاه «برکلى» در کالیفرنیا دریافت کرد و براى ناسا سال‌ها پژوهش و تحقیق مى‌کرد؛ در رشته خودش به ویژه فیزیک پلاسما اولین ایرانى بود که در آمریکا روى این موضوع کار کرد؛ این دانشمند برجسته در کنارش یک رزمنده، فرمانده شجاع و توانمند و بى نظیر نظامى و جنگ‌هاى چریکى بود.
این دانشمند فیزیک و فرمانده و رزمنده شجاع یک سیاست‌مدار هم بود پیداکردن این خصوصیات در کنار هم کار بسیار مشکلى است؛ شهید چمران یک مدیر مؤفق بود، هر جاى دنیا که رفت سازمان و تشکیلات تأسیس کرد؛ مثلا در لبنان سازمان امل و حرکت محرومان، در آمریکا انجمن‌هاى اسلامى و در ایران ستاد جنگ‌هاى نامنظم را تشکیل داد.
شخصیتی بود که زمان، مکان، قومیت و مذهب نمی‌توانست وی را محدود کند. او بود که بنا به گفته خویش، تمام لذت‌های زندگی‌اش در آمریکا را رها کرد و به رغم جایگاه علمی و حرفه‌ای خود از تعلقات مادی دست کشید و به سرزمین خود ایران آمد؛ و با امام موسی صدر در حمایت از محرومانل، نیازمندان و مستضعفان همراه شد و بنیان مقاومت را تأسیس کرد؛ وی الگویی برای انقلابیون و رزمندگان بود و نام و کردار خود را جاودان ساخت و ستاره‌اش در آسمان مقاومت همچنان می‌درخشد.
این گونه مقدر بود تا شهید چمران حق خود را نسبت به انقلاب اسلامی ادا و بنیان مقاومت در ایران و لبنان و از آنجا تا قدس را تأسیس کند.
با بیان اینکه بدون شک ایشان در توسعه، تعمیق، تحکیم فرهنگ و تفکر بسیجی در دانشگاه‌ها تأثیرات زیادی داشته است ،امروز اساتید جوان و نسل جدید اساتید در دانشگاه‌ها باید از اخلاق عملی و سیره‌ی زندگی و جهاد علمی این بزرگوار الگو بگیرند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار