همه برای ایران می‌آییم؛

روز موعود؛ مشارکت حداکثری برای آینده جمهور

بیش از ۵۹ میلیون نفر شامل ۱ میلیون رای‌اولی امروز در صف انتخاب رئیس‌جمهوری سیزدهم می‌ایستند

تهران (پانا) - امروز ٥٩ میلیون و ٣١٠ هزار و ٣٠٧ نفر واجد شرایط رأی دادن می‌توانند از حق انتخاب قانونی خود برای رقم زدن یک آینده چهارساله استفاده کنند.

کد مطلب: ۱۱۹۳۳۱۷
لینک کوتاه کپی شد
روز موعود؛ مشارکت حداکثری برای آینده جمهور

مردم امروز پای صندوق‌های رأی می‌آیند، با وجود همه مشکلاتی که با آن دست به گریبانند. امروز رئیس‌جمهور برای همه ایرانیان از سوی مردم انتخاب می‌شود و به خیابان پاستور فرستاده می‌شود تا سرنوشت یک کشور را در سال‌های آینده رقم بزند.

امروز جمعه 28 خرداد 1400 همان روز موعود است؛ امروز انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم و دوره ششم شوراهای اسلامی شهر و روستا به همراه میاندوره‌ای مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری برگزار می‌شود.

طی 20 روز گذشته نامزدها هر چه در چنته داشته‌اند رو کرده‌اند و حالا نوبت مردم است تا انتخاب کنند. طبق تایید تمام دلسوزان نظام، در این انتخابات، مهم و ارزشمند، مشارکت فعال و حداکثری است نه بی‌تفاوتی؛ انفعال به هر دلیلی قابل دفاع نیست چون کمکی به بهبود شرایط کشور نمی‌کند. این در حالی است که مشارکت حداکثری و تشکیل دولتی با پشتوانه مردمی قوی، تأثیر مثبتی به‌ جا خواهد گذاشت.

با انصراف سعید جلیلی، علیرضا زاکانی و محسن مهرعلیزاده، ماراتن ریاست‌جمهوری با رقابت سیدابراهیم رییسی، عبدالناصر همتی، سیدامیرحسین قاضی‌زاده هاشمی و محسن رضایی، به پایان خواهد رسید و مردم از بین این 4 نامزد نهایی، رئیس‌جمهور سیزدهم را انتخاب خواهند کرد.

ساعت رای‌گیری از 7 تا 24

انتخابات از ساعت ۷ صبح با دستور وزیر کشور آغاز شده و تا ساعت ۱۲ شب ادامه دارد که احتمال تمدید آن در شعبه‌های شلوغ رای‌گیری تا ساعت ۲ بامداد نیز وجود خواهد داشت. در مراکز ۲۴ استان هم به جز تهران، در حوزه شورا‌های اسلامی شهر و روستا برگزاری انتخابات، الکترونیکی است.

انتخابات‌ ریاست‌جمهوری و شورا‌های شهر و روستا در سراسر کشور برگزار می‌شود، اما انتخابات میان دوره‌ای مجلس یازدهم برای تعیین تکلیف کرسی‌های خالی تنها در شش حوزه انتخابیه «تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس»، «تفرش، آشتیان و فراهان»، «بهار و کبودرآهنگ»، «گچساران و باشت»، «آستانه اشرفیه» و «میانه» و انتخابات مجلس خبرگان رهبری هم فقط در حوزه‌های انتخابیه ۴ استان یعنی تهران، خراسان رضوی، قم و مازندران برگزار می‌شود.

برای انتخابات ریاست‌جمهوری بیش از ۶۷ هزار و برای انتخابات شورا‌ها هم ۷۵ هزار صندوق رای در سراسر کشور در نظر گرفته شده است. طبق اعلام رئیس ستاد انتخابات کشور واجدین شرایط برای حضور در پای صندوق‌های رای، ۵۹ میلیون و ۳۱۰ هزار و ۳۰۷ تن شامل ۲۹ میلیون و ۹۸۰ هزار و ۳۸ تن مرد، ۲۹ میلیون و ۳۳۰ هزار و ۲۶۹ تن زن هستند. همچنین امروز 1 میلیون و ۳۹۲ هزار و ۱۴۸ تن رای اولی شامل، ۷۰۶ هزار و ۹۸۸ نفر پسر و ۶۸۵ هزار و ۱۶۰ نفر دختر برای اولین بار در صف اولین انتخاب خود می‌ایستند.

3.5 میلیون ایرانی در خارج از کشور می‌توانند رای دهند

3.5 میلیون ایرانی خارج از کشور نیز امروز می‌توانند در ۱۳۳ نمایندگی جمهوری اسلامی ایران با مراجعه به ۲۳۴ شعبه اخذ رای در خارج از کشور در این انتخابات مشارکت کنند.

اما در شرایط کرونایی فعلی، سلامت رأی‌دهندگان یکی از دغدغه‌های اصلی است، به همین دلیل در کنار رعایت پروتکل‌های بهداشتی در شعب اخذ رای مثل وجود مواد ضدعفونی کننده، ماسک و همچنین رعایت فاصله گذاری، تمهیدات ویژه‌ای هم به کار گرفته گرفته شده است. ستاد انتخابات کشور در ابلاغیه‌ای به استانداران و فرمانداران سراسر کشور با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری درباره تمهیدات لازم برای سلامتی هموطنان در زمان مراجعه به شعب اخذ رأی، دستور داده از تحقق کلیه اقدامات بند ۹ دستورالعمل بهداشتی انتخابات از جمله؛ ضدعفونی کردن شعب، اطمینان کامل حاصل شود.

مردم از سامانه‌های انتخاب ایران، ریسک من و شعبه‌یاب استفاده کنند

همچنین در کنار راه‌اندازی سامانه انتخاب ایران برای مشاهده اطلاعات مربوط به نامزد‌های انتخاباتی، نرم افزار « ریسک من » هم افراد پر ریسک کرونایی را به مکان‌های امن‌تر با انجام سریع‌تر روند‌های رای‌گیری راهنمایی خواهد کرد، در عین حال یک نرم افزار شعبه‌یاب هم در کنار این دو سامانه، نزدیک‌ترین محل اخذ رأی را به رای دهندگان معرفی می‌کند.

همراه داشتن شناسانه و کدملی برای رای‌دادن الزامی است

همراه داشتن شناسنامه و کارت ملی یا شماره ملی برای رای دادن، ضروری است و رای‌دهندگان باید هنگام مراجعه به شعب، خودکار شخصی و ماسک به همراه داشته باشند.

نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری تا قبل از ظهر شنبه اعلام می‌شود

سامانه گزارش‌های مردمی تخلفات انتخاباتی که از سوی شورای نگهبان در مرحله اول و دوم انتخابات مجلس یازدهم راه‌اندازی شده بود برای این انتخابات نیز مجددا در دسترس مردم قرار گرفته است و مردم می‌توانند در صورت مشاهده تخلفات انتخاباتی، گزارش آن را از طریق سامانه مردم ناظر به آدرس mardomnazer.shora-gc.ir برای شورای نگهبان ارسال کنند.

طبق اعلام رئیس ستاد انتخابات کشور، اعلام نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری در اولویت است و به همین خاطر، نتیجه این انتخابات تا قبل از ظهر روز شنبه 29 خرداد اعلام خواهد شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار