رئیس‌جمهوری در جلسه هیات دولت:

قهر با صندوق مشکلی را حل نمی‌کند؛ جمهوریت را پاس بداریم

تهران (پانا) - رئیس‌جمهوری با بیان اینکه در طول 8 سال گذشته مردم مسئولیت سنگینی برعهده داشته‌اند، گفت بر همه ما واجب است که با ترسیم سندهای لازم، کار و تلاش مردم، مقاومت مردم و موفقیت مردم را در مقابل مشکلات و جنایات دشمن به خوبی تشریح کنیم.

کد مطلب: ۱۱۹۲۸۹۳
لینک کوتاه کپی شد
قهر با صندوق مشکلی را حل نمی‌کند؛ جمهوریت را پاس بداریم

حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی روز چهارشنبه در جلسه هیات دولت، تاکید کرد: باید با ترسیم سند تشریح کنیم که اگر تلاش دولت در سال اول فعالیت خود، مقاومت ملت و ارشاد و راهنمایی‌های رهبری معظم نبود و برجام صورت نگرفته بود شرایط کشور امروز چگونه بود و همچنین اگر تحریم نبود و برجام در سال 97 توسط یک بیمار روانی به نام ترامپ دچار مشکل نمی‌شد، وضعیت کشور چگونه می‌شد.

رئیس‌جمهوری با بیان اینکه چرا در ایام تبلیغات انتخابات هیچکس از جنایت‌های آمریکا حرفی نزد و اسمی از ترامپ نبرد، اظهار داشت: ما سه سال و نیم با جنگ اقتصادی توام با تروریسم اقتصادی در کشور مواجه بودیم و لازم است سندی ترسیم و برای مردم روشن شود که همه بدانند از سال 97 تا امروز چه خسارت‌هایی به صورت مستقیم و غیر مستقیم به ایران تحمیل شده و اگر این خسارت‌ها نبود وضعیت کشور چگونه می‌توانست باشد.

روحانی با اشاره به تلاش‌ها و اقدامات انجام شده از سوی این دولت در مقابله با جنایات آمریکا و جنگ اقتصادی، تصریح کرد: این دولت با تدبیر خود در بسیاری از موارد تهدیدها را از بین برد و یا تهدید را به فرصت تبدیل کرد که کار بسیار بزرگی بوده است.

رئیس‌جمهوری افزود: طراحی بودجه بدون نفت برای نخستین بار در کشور از جمله این موفقیت‌ها است و اینکه دولتی در دوران جنگ اقتصادی یک ریال از پایه پولی کشور و بانک مرکزی استفاده نکرده است، اهمیت بسیار بالایی دارد.

روحانی خاطرنشان کرد: تدبیر این دولت و ایستادگی و مقاومت مردم باعث شده که امروز طرف‌های برجام به اشتباه خود اذعان کرده‌اند و سر به زیر در وین برای بازگشت به برجام با ایران مذاکره می‌کنند.

رئیس‌جمهوری با تاکید بر اینکه اگر دولت تدبیر و امید نبود و دیگران به جای ما بودند، امروز حتماً در فصل 7 سازمان ملل متحد، همه قطعنامه‌ها علیه ملت ایران اعمال می‌شد، گفت: این دولت بود که توانست مسیر را با تدبیر ادامه دهد و همزمان برجام را حفظ کرده و اجازه ندهد قطعنامه‌ها مجدداً اعمال شود و همزمان توانمندی هسته‌ای را نیز گسترش دادیم.

روحانی با بیان اینکه دولت مشکلات و تهدیدها را به فرصت تبدیل کرده است، اظهار داشت: روزی ناچار بودیم بنزین ناسالم تولید و یا وارد کنیم اما امروز به جایی رسیده‌ایم که در تولید بنزین خودکفا شده و حتی صادرکننده باشیم و روزانه 76 میلیون لیتر بنزین یورو4 عرضه می کنیم و از پول بنزین برای 60 میلیون نفر کمک معیشتی ماهیانه می پردازیم.

رئیس‌جمهوری با اشاره به گزارش روز گذشته بانک مرکزی در جلسه ستاد اقتصادی دولت درخصوص رشد اقتصادی سال 99، اظهار داشت: سال گذشته در بسیاری از کشورهای پیشرفته و مهم دنیا رشد اقتصادی منفی وجود داشت و رشد اقتصادی به طور متوسط در جهان حدود منهای 4 درصد بود درحالی است که آنها با جنگ اقتصادی مواجه نیستند اما در کشور ما سال 99 نسبت به سال 98 رشد اقتصادی مثبت 3.6 بوده است و این رشد اقتصادی از افتخارات بزرگ ملت ایران است که به واسطه ایستادگی و مقاومت حاصل شده است.

روحانی خاطرنشان کرد: رشد اقتصادی بخش صنعت در سال 99 نسبت به سال 98 رقم 7.1 درصد و بخش کشاورزی در همین بازه زمانی 4.5 درصد بوده است و در بخش خدمات نیز با اینکه شرایط مناسبی نداشتیم اما در عین حال رشد ما منفی نشده است.

گفته می‌شود مقام معظم رهبری فقط به این دولت اجازه مذاکره با آمریکا دادند درحالی که خودِ ایشان اعلام کردند قبل از این دولت اجازه دادند با آمریکا مذاکره شود و این مذاکرات در عمان انجام شد اما در عین حال شما که اجازه داشتید مذاکره کنید و هفت سال آن را انجام دادید به جز قطعنامه تحریم چه دستاوردی داشتید؟

رئیس‌جمهوری گفت: رشد اقتصادی کشور در بخش‌های مختلف باعث شد که امروز آمریکا به وین آمده و در میز مذاکره حاضر شود، آمریکایی که با اعمال فشارهای حداکثری به دنبال سرنگونی نظام بود.

روحانی با اشاره به دستاوردهای کشور در مقابله با کرونا در مقایسه با سایر کشورها اظهار داشت: مدافعان سلامت و شرکت‌های دانش بنیان و صنعتی اقدامات بزرگی در این عرصه انجام دادند و در این دوره موفق شدیم تخت‌های بیمارستانی را به دو برابر افزایش دهیم و اگر محدودیت‌های ناشی از تحریم نبود می‌توانستیم 13 هزار تخت بیمارستانی دیگر را با تجهیزات کامل افتتاح کنیم و طرح تحول سلامت انقلابی در حوزه سلامت در تاریخ کشور بوده است.

رئیس‌جمهوری با بیان اینکه در این ایام ظلم بزرگی در حق این دولت شده و سخنان عجیبی بیان شده است، گفت: گفته می‌شود مقام معظم رهبری فقط به این دولت اجازه مذاکره با آمریکا دادند درحالی که خودِ ایشان اعلام کردند قبل از این دولت اجازه دادند با آمریکا مذاکره شود و این مذاکرات در عمان انجام شد اما در عین حال شما که اجازه داشتید مذاکره کنید و هفت سال آن را انجام دادید به جز قطعنامه تحریم چه دستاوردی داشتید؟

روحانی گفت: خیلی از آقایانی که در رسانه‌ها حرف می‌زنند صاحب مسند حکومتی در کشور هستند و اگر مشکلی در نظام است آنها هم باید پاسخگو باشند اما جالب است که طلبکاری می‌کنند.

رئیس‌جمهوری آمار رشد اقتصادی فصل چهارم سال 99 را اعجاب‌انگیز توصیف کرد و گفت: مهمترین رشد اقتصادی متعلق به این فصل بوده و رشد ناخالص داخلی به 7.7 درصد رسیده است. تشکیل سرمایه ناخالص نیز در فصل سوم 2.2 درصد و فصل چهارم 8.4 درصد بوده و در مجموع 2.5 درصد رشد مثبت داشتیم.

روحانی خاطرنشان کرد: در دولت الکترونیک و تبادل اطلاعات نیز فقط در سال گذشته 1.2 میلیارد تبادل اطلاعات انجام شده و پیش بینی می‌شود که امسال این رقم به 2.5 میلیارد برسد.

رئیس‌جمهوری با بیان اینکه ملت ایران کار بزرگی در طول هشت سال گذشته و 3.5 سال جنگ اقتصادی انجام دادند و توقع می‌رود که یک کار بزرگ دیگر را در روز انتخابات انجام دهند، اظهار داشت: همه باید جمهوریت را پاس بداریم چرا که از دستاوردهای بزرگ انقلاب و یادگار امام راحل و از تاکیدات مقام معظم رهبری است.

بدانید انتخاباتی که حضور مردم در آن نباشد به نفع کشور، نظام و خودمان نخواهد بود

روحانی گفت: راه گله‌کردن قهر از صندوق نیست و قهر با صندوق هیچ مشکلی را حل نمی‌کند، پای صندوق رفتن در این شرایط موجب استحکام و قدرت نظام است. اگر مشکلی وجود دارد راه‌حل آن باز هم رفتن پای صندوق است. اگر گله‌ای از دستگاه‌های مختلف وجود دارد با صندوق و اصل 59 می‌توان همه آنها را برطرف کرد و قانون اساسی منشور ملی است که همه اصول آن باید مورد توجه قرار بگیرد.

رئیس‌جمهوری گفت: در میان افرادی که نامزد انتخابات هستند فردی را که به انتخاب خود نزدیک می‌دانید برگزینید، بدانید انتخاباتی که حضور مردم در آن نباشد به نفع کشور، نظام و خودمان نخواهد بود و هر مشکلی که وجود دارد باید از طریق صندوق رای برطرف شود و راه حل دومی وجود ندارد.

روحانی با تاکید به وزارت کشور، استانداران، فرمانداران و نظار انتخابات مبنی بر صیانت از آرای مردم گفت: آرا حق‌الناس مردم است و نباید حتی یک رای جابجا و کم و زیاد شود و باید دقت شود که از همه آرا به خوبی حراست شود.

رئیس‌جمهوری با بیان اینکه به رای و انتخاب مردم احترام می‌گذاریم، گفت: امیدوارم روز 28 خرداد هم به عنوان روز خوب در تاریخ کشور ثبت شود.

روحانی گفت: تردید ندارم که تا آخر این دولت، هم درمورد شرایط کرونا و هم شرایط ناشی از خشکسالی و تحریم به نقطه مناسبی خواهیم رسید و امیدوارم دولت را با مهار کرونا و کمترین خسارت خشکسالی و پایان یافتن تحریم که در نقطه پایانی است، به دولت بعد ارائه دهیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار