جلیلی: می‌توانیم تنگه هرمز را به شکل اقتصادی ببندیم

تهران (پانا) - جلیلی، نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری می‌گوید طرح ویژه‌ای دارد برای ساخت ۱۰ پتروپالایشگاه برای جلوگیری از خام فروشی در صنایع نفت و گاز خبر داد.

کد مطلب: ۱۱۹۲۵۵۷
لینک کوتاه کپی شد
جلیلی: می‌توانیم تنگه هرمز را به شکل اقتصادی ببندیم

سعید جلیلی در گفت‌وگویی درباره برنامه‌اش برای جلوگیری از کاهش خام فروشی و ایجاد ارزش افزوده در عرصه‌های مختلف تاکید کرد: برنامه دولت باید این باشد که تا حد ممکن در حوزه نفت و گاز، کشاورزی، محصولات معدنی و دیگر عرصه‌ها ارزش افزوده در داخل کشور ایجاد شود.

وی گفت: برنامه‌ای که ما داریم در عرصه نفت و گاز این است که برای ساخت ۱۰ پتروپالایشگاه برنامه ریزی کردیم که اگر این پتروپالایشگاه‌ها ساخته شود نه فقط محتاج فروش نفت نمی‌شویم بلکه ما نفت را از منطقه می‌خریم و عملا می‌توانیم تنگه هرمز را به شکل اقتصادی ببندیم، یعنی ما نفتی که از منطقه عبور می‌کند می‌خریم.

جلیلی افزود: این طرح کاملا مطالعه شده است و با اجرای آن صد‌ها هزار شغل ایجاد می‌شود و بر مبنای آن می‌توانیم چند برابر درآمد حاصل از فروش نفت برای کشور درآمد کسب کنیم که ابعاد بسیار مختلفی دارد.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: من باز از مجلس دهم تشکر می‌کنم که وقتی این طرح را به آنان ارائه کردیم آن را مصوب کردند و اکنون این طرح به شکل قانون درآمده و زمینه اجرایش فراهم شده است.

وی افزود: همین موضوع در عرصه کشاورزی هم وجود دارد، امروز فرصت بسیار خوبی در این عرصه داریم که اگر محصولات کشاورزی با صنایع تبدیلی و تکمیلی کامل شود و روستائیان و کشاورزان بتوانند از صنایع تبدیلی برخوردار شوند که البته به حمایت و تسهیلات دولت نیاز دارد می‌تواند به افزایش ارزش افزوده کمک کند.

جلیلی گفت: ممکن است سوال شود هزینه اجرای این طرح‌ها از کجا تامین می‌شود؟ ما برای پتروپالایشگاه‌ها بررسی کردیم که اگر برای تامین مالی‌اش مردم را مشارکت دهیم آن را در بورس عرضه کنیم تا مردم بدانند که در جایی می‌توانند علاوه بر این که مشارکت کنند از منافع اش سود ببرند.

وی تاکید کرد: البته مسائلی که در بازار بورس به شکل هیجانی ایجاد شد در این بازار وجود ندارد، بلکه سرمایه گذاری بلندمدتی است که سود آن همیشگی و پایدار خواهد بود و با استقبال مردم از آن، تامین مالی این طرح انجام خواهد شد.

نامزد ریاست جمهوری هدایت این نقدینگی به سمت تولیدات این گونه را بسیار ارزشمند دانست و افزود: همین موضوع در تسهیلات مربوط به صنایع تکمیلی کشاورزی هم قابل انجام و برخی تسهیلات به کشاورزان قابل پرداخت است.

جلیلی در پایان گفت: متاسفانه تا به حال ۵۰ درصد از جامعه اصلا از تسهیلات بانکی استفاده نکردند و اگر تسهیلات به سمت بهره مندی همگان سوق یابد می‌تواند مفید باشد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار