کاظمی: راهبردهای قرآن برای اصلاح فرد و جامعه نماز و انفاق است

تهران (پانا) - معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش راهبردهای قرآن برای اصلاح فرد و جامعه را نماز و انفاق برشمرد و گفت نماز ابتدا شخص و بعد جامعه و انفاق ابتدا جامعه و سپس فرد را می‌سازد.

کد مطلب: ۱۱۹۲۴۰۵
لینک کوتاه کپی شد
کاظمی: راهبردهای قرآن برای اصلاح فرد و جامعه نماز و انفاق است

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل معاونت پرورشی و فرهنگی، علیرضا کاظمی در وبینار گردهمایی روسای ادارات فرهنگی هنری و معاونان پرورشی استان یزد گفت: بسیار خرسندم که از طریق فضای مجازی در خدمت همکاران پرتلاش و ساعی استان یزد به ویژه مدیرکل آقای موحدی فر و همکارانشان در اداره کل استان یزد هستم.

وی ادامه داد: استان یزد از استانهای پر افتخار کشور در عرصه دفاع مقدس و همچنین تعلیم و تربیت بوده و هست. در آستانه انتخابات جدید حداکثر تلاش خود را انجام می‌دهیم تا حضور حداکثری دانش آموزان و مردم را رقم بزنیم و نقشه های شوم دشمنان را نقش بر آب کنیم.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: یزد در فعالیت های پرورشی و فرهنگی همیشه جزو افتخارآفرینان بوده و این استان از استان های پیشرو در امور فرهنگی و هنری است. همه ما مسئولان نظام تعلیم و تربیت هستیم قران یک راهبرد به ما ارائه کرده تا حال خود و جامعه را خوب کنیم بسیاری از چالش های کنونی جامعه از کمتر توجه کردن به این راهبرد است.

کاظمی ادامه داد: اگر قرار باشد فضای عمومی جامعه و خانواده خوب باشد و فضای آرام داشته باشیم قرآن می فرماید ابتدا باید خود را درست کنیم و بعد به امر و نهی دیگران بپردازید.

وی با اشاره به حکمت ۷۳ نهج البلاغه حضرت علی (علیه السلام) گفت: ایشان می فرمایند :«کسی که خودش را در مرتبه پیشوایی قرار می دهد قبل از آنکه به مودب ساختن مردم بپردازد باید به کردارش مودب به آداب باشد و به یقین اینچنین افرادی پسندیده تر هستند.

وی با اشاره به آیات قرآن کریم ادامه داد: در قرآن نیز بارها به این موضوع پرداخته شده است خودتان را اول خوب کنید و سپس خانواده را تا تمامی جامعه از بی ادبی و بدی ها پاک شود. امام صادق (علیه السلام) می فرمایند: بسیاری از چیزهایی که ما یاد میگیریم حاصل رفتار دیگران است و رفتار دیگران در ما اثر می گذارد.

کاظمی افزود: در قرآن دو ابزار راهبردی برای اصلاح فرد ارائه شده است راهبرد اول نماز و راهبرد دوم انفاق است که نماز ابتدا فرد را و سپس جامعه را می‌سازد و انفاق ابتدا جامعه و سپس فرد را می سازد نابسامانی هایی که در زندگی ما وجود دارد از فراموشی یاد و نام خدا نشات می گیرد.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در بخش دوّم صحبت‌های خود در این وبینار افزود: بحث در مورد مسائل آموزش و پرورش بسیار زیاد است و حرف برای گفتن بسیار داریم نکته اول اگر به کارکردهای واقعی آموزش و پرورش اشاره کنیم و همینطور ساحت های سند تحول بنیادین و سایر اسناد بالادستی به این نکته توجه کنید که به فعالیت‌ها و برنامه‌های تربیتی در کنار برنامه‌های آموزشی باید توجه ویژه‌ای کرد.

کاظمی خاطرنشان کرد: سه چالش هم در آموزش و پرورش داریم اگر حل شود به تمام اهداف می رسیم؛ ابتدا باید برنامه درسی از آموزش زدگی و آموزش محوری به تربیت محوری تغییر کند اگر قرار است مهارت های مختلف به دانش آموزان آموخته شود در شرح وظایف معلمان باید تجدید نظر کنیم آنها در پیدا و پنهان نقش تربیتی خود را ایفا کنند.

وی با اشاره به چالش دوم گفت: تا زمانی که نتوانیم از بروندادهای آموزش و پرورش ارزیابی به عمل بیاوریم و به عبارتی ارزیابی های ما تمام ساحتی نباشد آموزش و پرورش ما نیز تمام ساحتی نخواهد بود.

کاظمی چالش سوم را منابع انسانی عنوان کرد و گفت: رکن تحول و تغییر و دستیابی به اهداف آموزش و پرورش معلمان هستند تا زمانی که معلمان شایسته نداشته باشیم نمی‌توانیم تعلیم و تربیت تمام ساحتی داشته باشیم به عنوان مثال مقطع ابتدایی از حوزه پرورشی تقریباً هیچ بهره ای نبرده است.

وی گفت: در کنار این چالش ها باید مدیران شایسته و توانمند برای اجرای برنامه‌های تربیتی تربیت کنیم و توانمندشان کنیم که اینها بعد از معلمان رکن اصلی تعلیم و تربیت هستند.

وی در خاتمه با اشاره به صحبت‌های مطرح شده در این وبینار از برگزاری آن تشکر کرد و آنرا فعالیتی مفید در راستای تقویت برنامه های پرورشی و فرهنگی برشمرد و از دست اندرکاران این وبینار تشکر و قدردانی کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار