ماجرای فروش ماهواره پیشرفته روسی به ایران

تهران (پانا) - روزنامه واشنگتن پست در گزارش روز جمعه خود به نقل از مقامات آمریکایی و خاورمیانه مدعی شد که ایران قرار است یک ماهواره از روسیه دریافت کند که توان تهران را برای گردآوری اطلاعات از اهداف مختلف به طور چشم‌گیری افزایش خواهد داد و این، می‌تواند برای اسراییل و آمریکا دردسر ساز باشد!

کد مطلب: ۱۱۹۱۶۸۰
لینک کوتاه کپی شد
ماجرای فروش ماهواره پیشرفته روسی به ایران

بنابر ادعای این روزنامه، این مقامات همچنین گفته‌اند که طبق برنامه مذکور، یک ماهواره Kanopus-V ساخت روسیه به ایران تحویل خواهد شد که مجهز به دوربین‌هایی با دقت بسیار بالا است و این امکان را به ایران می‌دهد که به شکل مداوم تاسیسات مختلف از پالایشگاه‌های نفتی خلیج فارس و پایگاه‌های نظامی اسراییل گرفته تا پادگان‌های عراقی که نظامیان آمریکایی را در خود جای داده است را رصد کند و به گردآوری اطلاعات با دقت بالا بپردازد. آن‌ها همچنین گفتند که پرتاب این ماهواره ممکن است ظرف چند ماه انجام شود.

در ادامه این گزارش آمده است: طبق این توافق، ماهواره جدید سخت‌افزارهای قدرتمندی خواهد داشت، از جمله دوربینی با قدرت تفکیک ۱.۲ متر که ارتقایی چشم‌گیر در توان فعلی ایران خواهد بود. به گفته این مقامات، ایران قادر خواهد بود این ماهواره را به کار بگیرد تا درباره محل‌هایی که می‌خواهد اطلاعات جمع‌آوری کند.

واکنش رئیس‌جمهور روسیه

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در گفت‌وگو با شبکه ان.بی.سی نیوز درباره گزارش روزنامه واشنگتن پست تاکید کرد که این خبر جعلی است. پوتین گفت: این فقط یک خبر جعلی است. دست کم من از این موضوع بی‌اطلاع هستم. احتمالا آنهایی که در این خصوص صحبت کرده‌اند، بیشتر می‌دانند. این (خبر) کاملا بی‌معنی و مزخرف است. ما با ایران برنامه‌های همکاری، شامل همکاری‌های فنی و نظامی داریم.

واکنش پنتاگون

جان کربی سخنگوی وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) نیز در یک نشست خبری در پاسخ به سوالی درباره گزارش این روزنامه گفت: نمی‌توانم این گزارش‌ها را تایید کنم. من به طور قطع قصد ندارم درباره مسایل اطلاعاتی در اینجا حرف بزنم و فکر می‌کنم سوال خوبی است که از مقامات مسکو و تهران پرسیده شود.

سخنگوی پنتاگون در ادامه ادعاهای خصمانه خود گفت: چیزی که می‌توانم بگویم این است که همچنان بر اقدامات مخرب ایران در منطقه و در برخی موارد فراتر از آن تمرکز داریم.

گزارش‌ها را در این باره دنبال می‌کنیم

جالینا پورتر معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا نیز درباره اینکه آیا این مسئله تاثیری در مذاکرات مربوط به برجام خواهد داشت، گفت: ما از این موضوع مطلع هستیم و گزارش این رسانه‌ها را در این باره دنبال می‌کنیم. آنچه می‌توانم بگویم این است که از مسئله مطلعیم و گزارشات این رسانه‌ها درباره قصد احتمالی روسیه برای ارائه یک سیستم ماهواره‌ای پیشرفته به ایران را دنبال می‌کنیم. جدای از آن، چیز بیشتری برای اعلام و هیچ پاسخ دیگری در این زمینه نداریم.

مقامات کشورمان اما تاکنون در این باره اظهارنظری نداشته‌اند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار