چشم‌انداز فیلم‌های در نوبت اکران مانده /۵

علی‌محمد قاسمی: مبادا بزرگان سینمای ما سیاهی‌لشکر سینما بشوند

با پول‌های بادآورده فیلم ساخته‌اند که پیگیر اکران فیلم نمی‌شوند/ تهیه‌کننده‌ای که ابتدا خانه و ماشین بخرد بعد فیلم بسازد دغدغه مند نیست /آدم‌های نامربوط وقتی فیلم می‌سازند، بی‌خیال اکران هستند

تهران (پانا) - «علی‌محمد قاسمی»، مستندساز و کارگردان فیلم‌هایی چون «بیوه سیاه»، «سگ‌ها و آدم‌ها»، «یادداشت بر زمین»، «سگ و دیوانه عاشق»، «باد سرخ» با اشاره به اینکه فیلم‌سازهای درجه‌یک ما دیگر نمی‌توانند فیلم بسازند، عنوان می‌کند؛ پول‌های بادآورده‌ای که وارد سینما و فیلم‌سازی شده خروجی‌اش این است که دیگر کسی دغدغه اکران فیلمش را ندارد و اگر این مسئله به‌خوبی مدیریت نشود ممکن است بزرگان سینمای ایران به حاشیه رانده شوند و ناچار شوند صرفاً نقش سیاهی‌لشکر سینما را بازی کنند.

کد مطلب: ۱۱۹۱۶۴۳
لینک کوتاه کپی شد
علی‌محمد قاسمی: مبادا بزرگان سینمای ما سیاهی‌لشکر سینما بشوند

در سلسله گفت‌وگوهایی با تهیه‌کنندگان سینما به این مهم می‌پردازیم که چرا علی‌رغم اینکه تعداد زیادی فیلم در نوبت اکران مانده اما همچنان فیلم‌سازی مانند سابق ادامه دارد. در بین سینماگران بارها مطرح‌شده که تهیه‌کنندگان سود فیلم‌هایشان را در همان مرحله تولید می‌برند و دغدغه اکران فیلم ندارند. بنا داریم به بررسی نگاه‌های موافق و مخالف با این موضوع بپردازیم.
تهیه‌کننده‌ای که ابتدا خانه و ماشین بخرد بعد فیلم بسازد دغدغه مند نیست
قاسمی، کارگردان و تهیه‌کننده سینما گفت: «طی این سال‌ها آدم‌های نامربوطی وارد حوزه سینما شدند که متصل به‌جاهایی بودند و پول‌هایی در اختیارشان قرار گرفت و آبشخوری شد بی‌زحمت و مهیا وباد آورده. هنوز هم این‌ها هستند و سینما بهانه‌شان شده است تا این پولی که می‌آید را همان ابتدای امر در جیبشان بگذارند و حالا اگر خیلی بچه مسلمان باشند یک‌سوم را بگذارد در جیبش و باقی را خرج فیلم بکند.»
وی افزود: «تهیه‌کننده‌ای که همان بدو امر پولش را به دست آورده و خانه و ماشینش را خریده است، دیگر دغدغه نمایش فیلم ندارد. اگر فیلمش نمایش هم داده نشود برایش مهم نیست چون سودش را برده است و این اتفاق حاصل همین باندبازی‌هاست.»

چرا این روزها آدم‌های درجه‌یک ما فیلم نمی‌سازند اما جوانی بدون هیچ پشتوانه‌ای می‌آید و میلیاردها تومان در اختیارش قرار می‌گیرد. این واقعاً عجیب است. وقتی ما قدردان آدم‌های درجه‌یک سینما نیستیم، این می‌شود که هرکدام به جایی پناه می‌برند.


آدم‌های نامربوط وقتی فیلم می‌سازند، بی‌خیال اکران هستند
کارگردان فیلم بی‌آبان با اشاره به فیلم‌سازهایی که فیلمشان اکران نمی‌شود اما بازهم خوشحال‌اند و فیلم می‌سازند، اظهار کرد: «مگر می‌شود کسیکه پولش را به‌سختی به دست آورده به‌راحتی بی‌خیالش شود، یک صنعتگر چهار روز کاری انجام دهد و ببیند نمی‌شود کلاً مسیر زندگی‌اش را تغییر می‌دهد اما می‌بینیم فلان تهیه‌کننده فیلمی می‌سازد و نمایش داده نمی‌شود اما همچنان خوشحال و خندان فیلم می‌سازد و این نتیجه راهی است که آدم‌های نامربوط و متصل به‌جاهای مشخص، وارد این حوزه شده‌اند و اقدام به تولید فیلم می‌کنند. این اتفاقی است که می‌افتد.»
فیلم‌هایی که با پول شخصی ساخته می‌شوند در فستیوال‌ها می‌درخشند
علی‌محمد قاسمی عنوان کرد: «ریال، واحد پول ما درگذر زمان ارزش خود را از دست داد و به طبع آن پول رنگ‌های متفاوت به خود گرفت. پول سفید، پول سیاه، پول دولتی، پول نفت، پول حلال، پول حرام و پول عرق جبین. آشفته‌بازاری شد بی دروپیکر و پولی که برای سینمای ایران آبرو آورد پول دل‌سوخته بود که دغدغه داشت و قلبش برای سینما و ایران می‌تپید، نه رفیق لواسانی داشت و نه متصل بود، دل‌خسته و دل‌بسته سینما و پرده جادویی بود خارج از سیستم و مدیریت‌های متوهم شکل‌گرفته بود.»
قاسمی، تهیه‌کننده فیلم «بی‌آبان» اظهار کرد: «وقتی فیلم‌ساز نگران سرمایه‌اش باشد، تلاش می‌کند تا فیلم خوبی بسازد اما کسی که پولش بادآورده بوده و سودش در تولید، پس در پخش و نمایش دغدغه‌ای ندارد. متأسفانه همین‌ها همه راه‌ها و مسیرهای اصلی را می‌بندند و آرام‌آرام در همه‌چیز نفوذ می‌کنند و خروجی‌اش می‌شود فیلم‌های مزخرفی که ساده لوحانه به مسائل پیرامون خود نگاه می‌کنند. درنهایت مخاطبی که پرورش می‌دهد مخاطب امروز است که نه حوصله تفکر دارد و نه فرصت فکر کردن دارد. اکنون همه در مملکت ما فقط می‌خواهند بخندند. تفکر کردن در مملکت ما فراموش‌شده است.»
چرا آدم‌های درجه‌یک سینما دیگر فیلم نمی‌سازند؟
علی‌محمد قاسمی گفت: «چرا این روزها آدم‌های درجه‌یک ما فیلم نمی‌سازند اما جوانی بدون هیچ پشتوانه‌ای می‌آید و میلیاردها تومان در اختیارش قرار می‌گیرد. این واقعاً عجیب است. وقتی ما قدردان آدم‌های درجه‌یک سینما نیستیم، این می‌شود که هرکدام به جایی پناه می‌برند.»
وی افزود: «سال‌ها پیش در گرجستان برای یک فیلم‌سازی فیلم‌برداری می‌کردم. بعد از فروپاشی شوروی بود و گرجی‌ها می‌خواستند اولین فیلمشان را بسازند. صحنه‌ای بود که سیاهی‌لشکرها در اتوبوس بودند و من می‌دیدم این سیاهی‌لشکرها آدم‌های باحال و باکلاسی بودند. همه کتاب به دست و ویژه بودند. آن‌هم برای روزی 15 دلار! وقتی با کارگردان راجع به سیاهی‌لشکرها صحبت می‌کردم، چیزی گفت که هنوز در ذهنم هست. گفت، این سیاهی‌لشکرهای داخل اتوبوس که دیدی، عوامل سینمای گرجستان بودند و همه خانه‌نشین شده بودند. اسم می‌برد و هرکدامشان از عوامل مهم سینمای گرجستان بودند که همه خانه‌نشین و بیکار شده بودند و اکنون به‌عنوان سیاهی‌لشکر در آن اتوبوس نشسته بودند. بسیار غم‌انگیز بود و دائم فکر می‌کردم مگر چنین چیزی می‌شود! اگر نگاه درستی پشت این حرکت وجود نداشته باشد همه بزرگانمان سیاهی‌لشکر می‌شوند و این غم‌انگیز است.»
باید با روش اکران آنلاین سازگاری پیدا کنیم
این کارگردان و تهیه‌کننده و مستندساز سینما ایران درباره فرصت اکران آنلاین برای فیلم‌های در نوبت اکران مانده گفت: «وقتی مصیبت بیاید گریبان همه را می‌گیرد و هیچ راه چاره‌ای نداریم مگر اینکه به راه‌های دیگری فکر کنیم. حالا تا مردم دوباره به سینما بیایند و با سینما آشتی کنند به نظرم چندسالی طول می‌کشد. اینجور نیست واکسن‌ها را بزنیم و بگوییم خب همه‌چیز تمام شد. اتفاقی که بین مردم و مکان سینماها افتاده است گمان نمی‌کنم به این زودی‌ها ترمیم شود. چاره‌ای نیست جز اینکه به سمت پلتفرم‌ها برویم اما اگر به‌شرط آنکه مدیر و دلسوزی بالای سر این کار باشد تا این جریان به سود همه پیش برود.»
شاید فیلم «بی‌آبان» به اکران آنلاین تن دهد
علی‌محمد قاسمی عنوان کرد: «موضوع فضای مجازی فضای فیلم دیدن را شخصی کرده است و با توجه به حجم فیلم‌هایی که در نوبت اکران مانده بالاخره باید سودش برگردد. این روش می‌تواند پاسخگو باشد. من با روش‌های تازه و نو مشکلی ندارم. من معتقدم باید این فنّاوری را پذیرفت. در سال‌هایی که دیجیتال جایگزین 35 میلی‌متری شد من با آن رفیق شدم و بالاخره از طرفدارانش شدم اما آدم‌هایی سعی کردند مقابله کنند و خودشان گوشه‌گیر شدند. پس با تکنولوژی جدید باید آشنا شد و چاره‌ای نیست. طبیعتاً بسیاری از فیلم‌ها را می‌توان به‌صورت آنلاین پخش کرد تا سرمایه فیلم‌ساز برگردد.»
قاسمی درباره وضعیت اکران فیلم «بی‌آبان» گفت: «بااین‌حال و وضعی که هست چندان خوش‌بین به اکران نیستم چون اول اینکه مافیای سینما را در آن‌طرف قضیه داریم و از طرف دیگر سطح سلیقه مخاطب تغییر کرده و به گونه دیگری تربیت‌شده که شاید چندان خواهان این نوع فیلم‌ها نباشند. شاید بخواهیم به شکل دیگری نمایش دهیم و شاید به‌نوعی سینمای آنلاین کمک‌کننده باشد.»
دولت فراموش کرده سینما مستقل کارآفرینی می‌کند
تهیه‌کننده فیلم «بی‌آبان» افزود: «امیدوارم آدم‌هایی باشند که تصمیم‌گیرنده باشند و به این اتفاق فکر کنند و یا به خودمان واگذار کنند تا راهی برایش پیدا کنیم تا این هزینه‌هایی که شده جبران شود. در سینمای مستقل آدم‌ها کارآفرینی می‌کنند زیرا سفره‌ای باز می‌شود و این‌همه آدم دور آن می‌نشینند و ارتزاق می‌کنند. دولت فراموش کرده سینمای مستقل کارآفرینی می‌کند و بجای تقدیر از آن‌ها، جلوی پایشان سنگ‌اندازی می‌کند.»
فقط از فیلم‌های حمایتی حمایت می‌شود
علی‌محمد قاسمی عنوان کرد: «در همین ایام عید از تلویزیون زنگ زدند که تصمیم دارند برخی از فیلم‌ها را باقیمت منطقی بخرند. صحبت شد اما ظاهراً فیلم‌های ما فقط سیاهی‌لشکر بود و لیستی بود که به مدیران بالاتر دادند. خروجی‌اش این شد که فیلم‌های خاص خودشان به قیمت خوب خریده شد. درواقع فیلم‌های حمایتی مجدد حمایت می‌شود آن‌هم باقیمت خوب.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار