فرهاد نفرزاده در گفت‌وگو با پانا

والیبال ایران قدرت خود را به آمریکا دیکته کرد؛ با این سیستم بازی کردن جرات می‌خواهد

تهران (پانا) - مربی اسبق تیم ملی والیبال ایران با تمجید از عملکرد آلکنو در تیم ملی از او به عنوان شاخص‌ترین سرمربی تاریخ والیبال ایران یاد کرد.

کد مطلب: ۱۱۹۱۴۳۶
لینک کوتاه کپی شد
والیبال ایران قدرت خود را به آمریکا دیکته کرد؛ با این سیستم بازی کردن جرات می‌خواهد

فرهاد نفرزاده در گفت‌وگو با پانا با اشاره به عملکرد تیم ملی والیبال ایران در لیگ ملت‌های والیبال 2021 ایتالیا، اظهار داشت: « بعد از پایان لیگ برتر والیبال، تیم ملی با آلکنو استارت زد. این مربی تازه وارد نفرات را انتخاب و کار را شروع کرد تا برای لیگ ملت‌ها بروند. همه می‌دانند که نزدیک 2 سال است تیم ملی والیبال ما در رقابت‌های بین‌المللی شرکت نداشته و حتی در این مدت نتوانسته بازی تدارکاتی انجام دهد. به همین دلیل بود که در هفته اول لیگ ملت‌ها تیم ایران نتوانست خیلی خوب ظاهر شود. »

وی ادامه داد: «در کنار این مشکلات، مسائلی هم دست به دست هم داد تا نتوانیم در هفته اول خوب بازی کنیم. اولین اتفاق این بود که برخی بازیکنان بیمار شدند و نتوانستند بازی کنند. در کنار این مسئله برخی بازیکنان هم تازه وارد بودند و این رقابت‌ها اولین تجربه بین‌المللی آنها بود. جایی نبود که این بازیکنان کنار هم به هماهنگی برسند. ضمن اینکه از همه مهم‌تر آلکنو برای اولین بار بود که تیم ما را هدایت می کرد و شناخت آن‌چنانی روی نفرات نداشت. »

مربی سابق تیم ملی والیبال ایران درباره درباره هفته اول لیگ ملت‌ها گفت: ما جلوی ژاپن و روسیه اصلا در حد خود نبودیم و جدای از نتیجه که دادیم، نتوانستیم حتی 50 درصد توانایی خود را نشان دهیم. اما رفته رفته شرایط بهتر شد. کادر فنی بازیکنان را بهتر شناختند و توانستند حداقل در بازی‌های رسمی نفرات را محک بزنند و در شرایط مسابقه آنها را آنالیز کنند. دیدید که در بازی سوم خیلی شرایط بهتر شد و هلند را بردیم.

وی درباره عملکرد تیم ملی در هفته دوم بازی‌های برگزار شده هفته سوم گفت: « از هفته دوم توانستیم بر شرایط مسلط شویم و بازی به بازی نفرات توانایی واقعی خود را نشان دادند. هفته دوم تیم کامل‎تر شد. کادر فنی هم در همه بازی‌ها از نفرات به تناوب استفاده کرد و ترکیب‌های متفاوتی را برای هر حریفی به میدان فرستاد. این باعث شد تا هر 3 بازی هفته دوم را مقابل کانادا، ایتالیا و بلغارستان برنده از زمین خارج شویم. دیدید که این روند ما این قدر پیشرفت کرد که یک بازی کاملا بی نقص و حساب شده را مقابل آمریکا انجام دادیم و برنده شدیم. واقعا تیم حریف قدرتمند بود و با تمام نفرات آمده بود تا نتیجه بگیرد. این نوع بازی کردن واقعا جرات می‌خواهد و بازیکنان ما از حریف ترسی نداشتند و قدرت‌شان را به حریف دیکته کردند. این بهترین نمایش تیم ملی ایران تا اینجا رقابت‌ها بود. »

کارشناس والیبال ایران درباره شکست روز گذشته تیم ملی مقابل صربستان گفت: « در بازی با صربستان که یکی از قدرت‌های کنونی والیبال اروپا و دنیاست، تیم ما با ترکیبی از بازیکنان جوان مقابل آنها به میدان رفت. جوان‌های ما نشان دادند مقابل ستاره‌های دنیا چیزی کم ندارند و توانایی خودشان را به رخ کشیدند. در ست‌های اول و سوم توانستیم خیلی عالی بازی کنیم و آنها را شکست دهیم. خیلی خوب بازی کردیم و فوق‌العاده ظاهر شدیم. در ست چهارم هم شانس پیروزی داشتیم و بازی پایاپایی را نمایش گذاشتیم. به تشخیص کادر فنی، بازی را با همان ترکیب اولیه ادامه دادیم و در تیم تغییر آنچنانی انجام ندادیم. این مسئله باعث شد که تا پایان بازی آن توان لازم را برای برد در ست پنجم نداشته باشیم.»

وی ادامه داد: « طبیعی بود که حریف قدرتمند ما کمی اختلاف امتیاز را بالا ببرد و برنده شود. صربستان در طول بازی چند تغییر انجام داد و بعد از ست سوم، بازیکنان اصلی‌اش را هم آورد. البته که آلکنو کار درستی انجام داد و اجازه داد، بازیکنان جوان ما در این نبرد سخت تا آخر بازی کنند. این به آنها انگیزه و اعتماد به نفس می‌دهد. شک نکنید تجربه‌ای که بازیکنان جوان ما از این بازی کسب کردند، در آینده به کمک والیبال ما می‌آید. از نظر من کسب این تجربه ارزشمندتر از برد مقابل صربستان بود. »

فرهاد نفرزاده در در ادامه در ستایش از آلکنو، گفت: «با تمام احترامی که برای تمام مربیانی که در ایران کار کرده‌اند قائلم اما معتقدم مربی روسی از نظر وزن و اندازه فنی شاخص‌ترین مربی‌ای است که به ایران آمده است. درست است که ولاسکو در والیبال ایران جهش و تحول ایجاد کرد و نمی‌توان نقش خاص او را انکار کرد. اما او دوران موفقیتش به دهه 90 میلادی بر می‌گشت و در حد فاصل سالهای 2000 تا 2010 به عنوان سرمربی تیم ملی نتوانسته کارنامه درخشانی از خود به جا بگذارد. البته که او روانشناس بزرگی بود و با درایتش والیبال ایران را مدیریت کرد.»

وی ادامه داد: « والیبال ما قبل از ولاسکو 50 درصد بود که او توانایی ما را به 80 رساند. بعد از ولاسکو، کواچ توانست والیبال ما را از 80 به 90 هم برساند. با تیم ملی چهارم لیگ جهانی شد و برای اولین بار قهرمان بازی‌های آسیایی شدیم و ششم دنیا ایستادیم. اما رفته رفته سیر نزولی ما شروع شد و لوزانو و کولاکوویچ آن وزن و عیاری که باید مسیر را ادامه و ارتقاء می دادند، نداشتند. آلکنو مربی به روز و سرشناسی است که قهرمانی لیگ جهان، حضور در المپیک را در کارنامه دارد. او در باشگاه‌های روسیه که در کنار لیگ ایتالیا برترین لیگ‌های والیبال دنیا را دارند، به همراه زنیت کازان حضور دارد. در این سطح بهترین بازیکنان جهان حضور دارند و از نزدیک روی آنها شناخت پیدا کرده است.»

مربی سابق تیم ملی والیبال ایران در پایان گفت: « آلکنو به روز است و می بینید چقدر در کوچینگ مسلط است. به موقع تایم می گیرد. ترکیب خیلی خوبی از تیم ملی درآورده است. بلد است از بازیکنان چطور بازی بگیرد. با اینکه زمان چندانی نداشته، خیلی خوب از بازیکنان شناخت پیدا کرده است. هنر مربی این است که بتواند در کمترین زمان ممکن نفرات را بشناسد و آنها را بارور کند. بازیکنان ما هم البته این توانایی را داشتند که خودشان را نشان دهند. خیلی مهم است که در زمان مسابقه، استراتژی داشته باشید و بدانید چه موقع، چه بازیکنی گره‌گشا خواهد بود. قبلا بازیکنان ما برای تیم‌های دنیا ناشناخته بودند. مربیان هر بازی یک نفر را رو می کردند. یک بازی غفور، یک بازی فیاضی و ... دست ما بعد از مدت‌ها رو شد و نتوانستیم آن طور ظاهر شویم. اما آلکنو با بازیکنان جوان و انگیزه و اعتمادی که به آنها کرد، مقابل تیم های برتر دنیا بهترین والیبال را ارائه می کند. »

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار