امیر حسینی در گفت‌وگو با پانا

همدلی در تیم ملی؛ آلکنو به جوانان والیبال ایران اعتماد به نفس و انگیزه داد

تهران (پانا) - پاسور سابق تیم ملی والیبال ایران با تمجید از عملکرد آلکنو در مدت کوتاه حضور در ایران، از فدراسیون والیبال درخواست کرد قرارداد این سرمربی روس را بلند مدت تمدید کنند.

کد مطلب: ۱۱۹۱۴۸۹
لینک کوتاه کپی شد
همدلی در تیم ملی؛ آلکنو به جوانان والیبال ایران اعتماد به نفس و انگیزه داد

امیر حسینی در گفت‌وگو با پانا، با اشاره به عملکرد تیم ملی والیبال ایران در لیگ ملت‌های والیبال ایتالیا طی 3 هفته ابتدایی، اظهار داشت:« طبیعی بود تیم ملی نتواند در بازی اول نمایش خوبی داشته باشد. این مسئله متاسفانه معضل همیشگی والیبال ایران است که اتفاق می‌افتد و هیچ راهی برایش پیدا نکردیم. ما همیشه با معضل نداشتن بازی تدارکاتی مواجه هستیم و در تورنمنت‌های رسمی تازه تیم ما شکل می گیرد. به همین دلیل بازی‌های اول ما به عنوان دیدار تدارکاتی و برای هماهنگی از دست می‌رود. امسال هم از این قضیه ضربه خوردیم و تقریبا تیم ملی ما بعد از نزدیک 2 سال دور هم جمع شد و مستقیم هم به لیگ ملت‌ها رفت. البته در بازی اول و دوم مقابل ژاپن و روسیه، نبودن سعید معروف هم مزید بر علت شد تا خوب بازی نکنیم. واقعا علاوه بر نتیجه که اصلا خوب نبود، روند مثبت و جالبی نداشتیم. اما روزبه روز بهتر شدیم و کادر فنی شناخت بهتری از نفرات پیدا کرد. »

وی ادامه داد: « فکر می کنم بهترین بازی تیم ملی در دیدار با آمریکا بود. واقعا بدون نقص، کامل و با برنامه بازی کردیم و اجازه ندادیم حریف نفس بکشد. درست است پاسور اصلی تیمشان غایب بود اما بقیه نفراتشان همه بودند. آمریکا در کنار ، برزیل و صربستان تیم‌هایی هستند که با تمام قوا در لیگ ملت‌ها حاضر شدند. اما آلکنو مقابل آمریکا با ترکیبی متفاوت و جوان بازی کرد. این قدر بازیکنان خوب بودند که آلکنو از آنها رضایت داشت. فکر نکنید شکست دادن آمریکا به این راحتی بود. مربی ما می دانست از بازیکنانش چه می‌خواهد و انصافا هم بچه‌ها عالی بودند. هرجا لازم بود به موقع تعویض انجام داد. به موقع تایم استراحت درخواست کرد. به موقع بچه‌ها را راهنمایی می کرد و نشان داد در کوچینگ واقعا استثنایی است. مثل برخی مربیان نبود که فقط برای وقت تلف کردن و سرویس زدن، بازیکنان را تغییر دهد. »

پاسوراسبق تیم ملی والیبال ایران با اشاره به شکست نزدیک تیم ملی ایران مقابل صربستان، تصریح کرد: « آلکنو در بازی با صربستان با ترکیبی متفاوت‌تر از بازی با آمریکا بچه‌ها را به میدان فرستاد. او از ترکیب جوان استفاده کرد و توانست نمایش خیلی خوبی را از بازیکنانش ببیند. کار زیبایی که آلکنو در دیدار با صربستان انجام داد این بود که از ابتدا تا انتهای بازی، از ترکیب اولیه‌اش و بازیکنان جوان استفاده کرد. او اعتماد به نفس بازیکنان جوان را فدای نتیجه گرفتن مقابل صربستان نکرد. کادر فنی می‌توانست در ست چهارم با آوردن بازیکنان باتجربه، برنده شود اما این کار را انجام نداد و به بازیکنانش اعتماد به نفس و انگیزه داد. صربستان هم از تجربه‌اش استفاده کرد و در ست پنجم کار را تمام کرد. واقعا اگر برد برای کادر فنی ما اهمیت داشت، با بازیکنان باتجربه‌تر بازی می کرد. اما خواست با بازیکنان جوان و ترکیب اولیه بازی را به اتمام برساند تا نفرات تیم در چنین بازی سختی آبدیده و باتجربه شوند. »

امیر حسینی در پاسخ به این سوال که آیا این نفرات با نظر مستقیم آلکنو دعوت شده اند یا مشورتی در کار بوده؟ گفت: « والیبال مثل فوتبال نیست که از بین هزاران بازیکن بخواهید نفرات تیم ملی را انتخاب کنید. پایه والیبال مشخص است و انتخاب اسامی تیم ملی کار سختی نیست. آلکنو خودش بازی‌ها را دیده و با دید باز انتخاب کرده است. آنهایی که مستعد بودند را به اردو دعوت کرده و البته چند بازیکن مثل اسماعیل‌نژاد که واقعا با استعداد هستند، به دلیل مشکلات سربازی نتوانستند دعوت شوند. به نظرم تمام داشته‌های والیبال در نفرات فعلی خلاصه شده است و آنهایی که شایسته پوشیدن پیراهن تیم ملی بودند، الان در تیم هستند. تیم ملی هم با توجه به شرایطی که دارد، اصلا زمانی ندارد که بخواهد نفر جدیدی اضافه کند. الان زمان تغییر نیست و از درون همین نفرات، 12 نفر نهایی برای المپیک انتخاب می‌شوند. در تیم آلکنو شایسته‌سالاری اهمیت دارد و مشخص است که برای او اصلا اسم و فرد اهمیتی ندارد. خصوصیتی که او دارد این است که به بازیکنان جوان اعتماد کرده و در تیم حس رقابت داده است. خوشحالم که چنین سرمربی با شخصیت، کاربلد و درجه یکی داریم. »

وی درباره روند حضور سرمربی‌های خارجی در والیبال ایران توضیح داد: « پایه والیبال ایران را پارک کی وون کره‌ای درست کرد. ولاسکو بعد از او آمد و از داشته‌هایی که او ساخته بود، درست استفاده کرد و با درایتش به بازیکنان شخصیت قهرمانی داد. او از لحاظ فنی فوق‌العاده بود و توانست پایه‌ای که مربی کره‌ای بنا کرده بود را از آن بهره ببرد و به خوبی بپروراند. بعد از ولاسکو، کواچ آمد و بیشتر به نفع او شد چرا که تجربه اندوزی خوبی در ایران داشت و الان سرمربی صربستان شده است. کولاکوویچ از لحاظ تئوری خیلی خوب بود اما نتوانست آن را اجرا کند و سطح تیم ملی ما را ارتقاء دهد. »

حسینی ادامخ داد: « معتقدم باید از آلکنو بیشتر استفاده کنیم و حیف است چنین مربی‌ خوبی را بعد از المپیک از دست بدهیم. باید با او قرارداد بلندمدت امضاء کنند. مربی که در عرض یکی دو ماه در حالی که هیچ شناختی از والیبال ما نداشته، این طور از بازیکنانش شناخت پیدا کند و از آنها بازی بگیرد، بی‌نظیر است. او دقیقا می‌داند باید کجا تایم بگیرد، کجا تعویض کند و در مقابل چه حریفی چه ترکیبی را به زمین بفرستد. برای هر بازی برنامه و استراتژی خاصی دارد. مثل برخی مربیان نیست که بازیکنان اسمی را چه خوب چه بد بازی می‌داد. خوشبختانه دیگر زمان آن مربیان تمام شد که فقط برای زدن سرویس تعویض می‌کردند. الان تیم ملی ما همدل شده، همرنگی در تیم ملی موج می‌زند. با هر توپی که خوابیده می‌‍‌شد، سعید معروف خوشحالی می‌کرد. همه می دانیم وقتی معروف زمان کولاکوویچ نیمکت نشین می‌شد، ناراحت می شد. اما الان دیگر از آن خبرها نیست و او وقتی بیرون هم هست، کمک می‌کند. »

پاسور سابق تیم ملی والیبال ایران در پایان گفت: « همین که آلکنو به بازیکنان جوان انگیزه و اعتماد به نفس داده خیلی خوب است. رقابت را در تیم ملی ایجاد کرده و این باعث شده همه نگران آینده خود شوند. ترس از دست دادن المپیک، کار دست خیلی از بازیکنان داده است و می‌دانند که حاشیه امنی ندارند. این رقابت باعث شده تا آنها با تمام وجود برای جایگاه خودشان بجنگند. والیبال بازی لحظه‌هاست و هرکس بتواند از این لحظه ها استفاده کند می‌تواند برنده شود. با انگیزه، جسارت، اعتماد به نفس و رقابتی که در تیم ملی والیبال می‌بینم، معتقدم می توانیم در المپیک ژاپن شاهد درخشش تیم ملی باشیم، برای مثال واقعا تیم ملی ما در زدن سرویس پیشرفت کرده است. چون اکثر تیم ها روی این مسئله تمرکز دارند. »

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار