ملکی: اندیشه امام خمینی (ره)، امام اندیشه‌ها است

تهران (پانا) - معاون وزیر آموزش و پرورش در نشست حلقه صالحین پایگاه بسیج شهید موسوی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی تاکید کرد که اندیشه حضرت امام خمینی(ره)، امام اندیشه‌ها است.

کد مطلب: ۱۱۸۹۶۹۱
لینک کوتاه کپی شد
ملکی: اندیشه امام خمینی (ره)، امام اندیشه‌ها است

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، این نشست با حضور حسن ملکی، فرمانده پایگاه بسیج شهید موسوی، اعضای حلقه صالحین و مدیران سازمان پژوهش با موضوع گرامیداشت نام، یاد و خاطره بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی ایران برگزار شد.

در ابتدای این نشست مهدی جلالی جانشین فرمانده بسیج به ارائه گزارشی درباره برنامه‌های پایگاه مقاومت بسیج شهید موسوی تا پایان سال 1400 پرداخت و سپس دکترعینی رئیس اداره کتابخانه و مرکز اسناد سازمان، گزارشی درباره سیمای حضرت امام خمینی (ره) در کتب درسی دوره‌های ابتدایی و متوسطه ارائه کرد.

در مثلث عزا قرار گرفته ایم

سپس حسن ملکی با بیان اینکه ما در مقابل یک مثلث عزا قرار گرفته‌ایم، اظهار داشت: عزای سالروز شهادت امام جعفر صادق (ع)، عزای رحلت حضرت امام خمینی (ره) و عزای پانزده خرداد که امام راحل این روز را برای همیشه عزای عمومی اعلام فرموده، پیش روی ما است و بنده از خدای متعال طلب می‌کنم که به همه ما توفیق بهره‌وری معنوی و معرفتی از این عزاداری‌ها عنایت بفرماید و ما را در مسیر نگه بدارد. مهم در مسیر ماندن است.

انقلاب اسلامی ایران، پویا و زنده است

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی خاطر نشان کرد: رهبر حکیم و فرزانه ما در بیانیه گام دوم، انقلاب اسلامی را زنده و پویا معرفی می‌فرمایند. بیان حضرت ایشان نشان می‌دهد که ما انقلاب‌های مرده هم در طول تاریخ داشته‌ایم. برای مثال، انقلاب کبیر فرانسه با یک انضباط خاص و مرام تعریف شده و با هدف‌های معینی رخ داد اما خیلی زود رخ برکشید و پنهان شد و از داخل این انقلاب فردی به نام ناپلئون زاده شد. یعنی آن انقلاب مرد.

وی افزود: انقلاب اکتبر 1917 روسیه، انقلاب طبقه پرولتاریا و کارگران برعلیه کارخانه‌داران و سرمایه‌داران وقت با رهبری لنین بود که با یک برنامه‌ خاصی به وقوع پیوست ولی از داخل این انقلاب استالین زاده شد. یعنی این انقلاب هم مرد.

معاون وزیر آموزش و پرورش با اشاره به انقلاب مشروطه در ایران، بیان کرد: انقلاب مشروطه فرآیند و فراز و نشیبی نداشت، اما چه اتفاقی افتاد که نهایتاً رضا خان در این فرآیند زاده شد؟ یعنی انقلاب مشروطه هم به نوعی مرد و ناکام ماند. بنابراین برخی انقلاب‌ها مرده‌اند. برخی انقلاب‌ها هم در تاریخ وجود دارند که یا نارس متولد شده‌اند و بعد از بین رفته‌اند و یا اصلاً مرده متولد شده‌اند و حیات زیادی نداشته‌اند. شاید برخی انقلاب‌ها هم وجود داشته‌اند که سعی کرده‌اند انقلاب را مومیایی کنند. یعنی یک سیمایی را از آن نگه بدارند ولی انقلاب نمانده است.

انقلاب‌هایی که زمینی و دنیوی بودند از بین رفتند

ملکی با اشاره به آیه مبارکه "ما عِندَکُم یَنفَدُ وَ ما عنْدَ اللَّهِ باق"، اظهار داشت: طبیعی است هر چیزی که زمینی باشد انتهای آن چیزی جز مرگ نیست. آن انقلاب‌ها مردند زیرا از مصادیق "ما عندکم" بودند. دنیوی بودند و برای هدف‌های دنیوی شکل گرفته بودند. حالا یکی به نام پرولتاریا و طبقه کارگر و دیگری به نام طبقه متوسط بر علیه اشراف و فئودالیته.

رئیس سازمان پژوهش تأکید کرد: اگر انقلاب اسلامی ایران زنده ماند؛ دلیلش این است که این انقلاب فقط زمینی نیست. اگر انقلاب اسلامی ایران خدایی ناکرده به سمت زمینی شدن و صرفاً مادی شدن برود، سرنوشت این انقلاب هم ممکن است به سمت افول حرکت کند. هرچند که انقلاب اسلامی ایران صاحب دارد. حضرت ولیعصر (عج) صاحب اصلی انقلاب است و نائب امام نیز فرماندهی و تدبیر می‌کند.

اندیشه حضرت امام خمینی(ره)، امام اندیشه‌ها است

معاون وزیر آموزش و پرورش در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: اندیشه امام خمینی (ره)، اندیشه‌ها و کلام امام، امیر همه کلام‌هاست. ما اگر از اندیشه امام زاویه بگیریم، از امام اندیشه‌ها زاویه می‌گیریم و اگر از امام اندیشه‌ها فاصله بگیریم معلوم نیست سرنوشت ما به کجا منتهی خواهد شد.

وی افزود: انقلاب اسلامی ایران به سوی هدف‌های بلند متعالی حرکت می‌کند. من تقاضا می‌کنم بیانیه گام دوم انقلاب را هیچ‌گاه فراموش نکنید و گاهی ملاحظه کنید و ببینید رهبر معظم انقلاب اسلامی چگونه برای گذشته، حال و آینده این انقلاب عزیز، نقشه و منشور ارائه داده‌اند. نقشه‌ای که ما باید بر اساس آن حرکت کنیم.

گوشه‌ای از معارف قرآنی امام راحل

حسن ملکی در ادامه اظهار داشت: مؤسسه تنظیم و نشر آثار حضرت امام خمینی (ره) یک مجموعه بسیار ارزشمند راجع به شواهد تفسیری و قرآنی حضرت امام کار کرده است که بنده در ادامه می‌خواهم با بیان فرازهایی از آن، ذهن شما و خودم را به گوشه‌ای از معارف قرآنی امام راحل متصل کنم.

وی افزود: امام راحل مفسر قرآن هم بود. درست است که به طور خاص و ویژه به تفسیر نپرداختند ولی در موقعیت‌های گوناگون راجع به قرآن و آیات متعدد آن تفسیر نوشتند که نوشته‌های ایشان جمع شده و فعلاً در سه جلد به چاپ رسیده است.

ملکی با اشاره به آیه 36 سوره سبا که می‌فرماید "قُلْ إِنَّما أَعِظُکُمْ بِواحِدَةٍ أَنْ تَقُومُوا لِلَّهِ مَثْنى‌ وَ فُرادى‌ ثُمَّ تَتَفَکَّرُوا"، اظهار داشت: خداوند به پیامبر (ص) می‌فرمایند "من شما را به یک چیز توصیه می‌کنم و آن چیز این است که چه جمعی و چه فردی برای خدا قیامت کنید و سپس فکر کنید." یعنی مطمئن باشید که اگر شما برای خدا قیام کنید و این قیام شما همراه با تفکر و خردورزی باشد، مطمئناً به فلاح و رستگاری دست خواهید یافت.

رئیس سازمان پژوهش ادامه داد: امام راحل ذیل این آیه این گونه می‌فرمایند: "همه مسائل از اینجا شروع می‌شود که قیام "لله" باشد. احسان نهضت کند برای خدا. بایستد برای خدا. از این خواب بیدار ‌بشود. بلند شوید از جا برای خدا، قیام کنید برای خدا، و راه بیافتید". این نقشه انقلاب اسلامی ایران است. جالب اینجاست که این آیه و این بیان زمانی گفته شده که هنوز انقلاب اسلامی ایران شکل نگرفته است اما امام از حدود 15 سال قبل از انقلاب دارند نقشه انقلاب را طراحی می‌کنند و مبانی انقلاب را می‌فرمایند.

انقلاب اسلامی برای صیانت از انسان شکل گرفت و ما را نجات داد

ملکی با بیان اینکه بین سوره کوتاه عصر و انقلاب اسلامی ایران نسبتی وجود دارد، بیان کرد: بنده به تفاسیر مختلف قرآن رجوع کردم و دیدم مفسران ما "عصر" را نوعاً "زمان" معنی کرده‌اند و فقط مصادیق را گوناگون گفته‌اند. تنها در اندیشه امام راحل است که مطلب طور دیگری رقم می‌خورد. ایشان می‌فرماید "والعصر" یعنی "قسم به عصاره عالم هستی". این یک تفسیر منحصربه‌فرد و خاص است بنابراین شما این عصر را عصاره معنا کنید. یعنی قسم به انسان کامل. ما می‌گوییم قسم به خدا و خداوند متعال می‌فرماید قسم به انسان.

معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: این نشان می‌دهد که امام راحل خود را حریم انسان می‌داند و اگر انقلاب اسلامی ایران را مدیریت کرد و اگر در راه انقلاب خون دل‌ها خورد و در این راه علی الظاهر پیر شد برای این بود که می‌دانست طاغوت با انسان چه می‌کند. طاغوت انسان را مسحور، مقهور و خرد می‌کند. بنابراین انسانی که خداوند به آن قسم می‌خورد صیانت لازم دارد و صیانت انسان یعنی انقلاب اسلامی ایران. فلذا انقلاب اسلامی ایران برای صیانت از انسان شکل گرفت و ما را نجات داد.

باید با طاغوت بجنگیم

رئیس سازمان پژوهش با اشاره به آیه 216 از سوره مبارکه بقره، اظهار داشت: خداوند می‌فرمایند "کُتِبَ علَیکُمُ القِتال". یعنی بر شما جنگ نوشته شد. در واقع خداوند می‌فرمایند بر ما جنگ نوشته شد چون استکبار و ظلم و انواع طاغوت‌ها وجود دارد. آیا الآن در همین زمان طاغوت وجود ندارد؟ آیا آمریکا طاغوت نیست؟ اگر طاغوت نیست در افغانستان و عراق چه می‌کند؟ چنگالش خونین است. حالا که طاغوت وجود دارد اگر ما جنگ را حذف کنیم چه می‌شود؟ ما باید بجنگیم.

ملکی بیان داشت: امام خمینی ذیل این آیه می‌فرماید: " ما و ملت اسلامی ما جنگجو و هجومگر نبوده‌ایم و نیستیم و از این جنگ تحمیلی هم خوشمان نمی‌آمد و کراهت داشتیم که دو طایفه از مستضعفان به تحریک مستکبران و تحریک امریکا و اغفال حزب بعث، به روی یکدیگر حربه بگشایند و آتش. لکن همه می‌دانید و همه هم در جهان می‌دانند که این جرم متوجه به حزب بعث و صدام و صدامیان است. در عین حالی که ما از جنگ گریزان هستیم، لکن دفاع، که حق هر انسانی است و واجب است بر هر انسانی دفاع از خود و دفاع از کشور خود و دفاع از دین خود، ما به عنوان دفاع در مقابل این قدرت‌ها ایستاده‌ایم."

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی خاطر نشان کرد: خداوند در آیه 139 سوره آل عمران می‌فرماید :"وَلَا تَهِنُواْ وَلَا تَحْزَنُواْ وَأَنْتُمُ الْأَعْلَوْنَ إِنْ کُنْتُم مُّؤْمِنِینَ". به زعم من خداوند می‌فرمایند شما سستی نکنید، اندوهگین نباشید، شما برترید، اما شرط دارد و این برتری به خاطر چیست؟ به خاطر ایمان شما. این برتری شما به خاطر ایمان شما است. الآن حزب‌الله و حسن نصرالله با ایمان زنده‌اند و مبارزان فلسطین با ایمان آوردن به "الله اکبر" قدرت پیدا کرده‌اند.

ملکی ادامه داد: امام خمینی ذیل آیه 139 سوره آل عمران می‌فرمایند: " کسی که رابطه با خدا دارد شکست ندارد؛ شکست مال کسی است که آمالش دنیا باشد. اگر آمال دنیا باشد، شکست است؛ اگر آمال غیب و ماورای غیب باشد، شکست ندارد. شکست مال بیچاره‌هاست؛ شکست مال کسانی است که معتِمد به شیطانند و ذخایر دنیا قلبشان را فرا گرفته است. اگر یک جایی به ضرر شما تمام شد، قلبتان محکم باشد؛ تا آخرین فردتان بایستید. گمان نکنید این آدم شکست خورد، تمام شد؛ تو هم یک موحدی، تو هم یک مسلمی، تو متصل به خداوندی؛ خدا شکست نمی‌خورد."

معاون وزیر آموزش و پرورش تأکید کرد: انسان در دو حالت امکان دارد خود را ببازد، یکی در اوج شادی و دیگری در اوج غم. امام این را هشدار داده است. می‌فرمایند اگر به نفع شما تمام شد دست و پای خودتان را گم نکنید و محکم باشید. نه در آن طرف، فَزَع داشته باشید و نه در این طرف زیاده‌روی داشته باشید.

مسئله انتخابات، ادامه انقلاب اسلامی ایران است

ملکی با تأکید بر لزوم شرکت در سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری و انتخاب فرد اصلح، تأکید کرد: مسئله انتخابات، ادامه انقلاب اسلامی ایران است. ما به انتخابات پیش رو فقط به عنوان یک حادثه سیاسی و به عنوان یک رویداد انتخاباتی مانند انتخابات سایر دولت‌ها و ملل نگاه نکنیم. باطن انتخابات، صیانت از عزت، شرف و انقلاب اسلامی ایران است. دشمن منتظر است تعداد شرکت‌کنندگان پای صندوق‌های رأی پایین بیاید و آن‌ها مانور بدهند و ما با حضور در انتخابات نباید این اجازه را به دشمن بدهیم.

معاون وزیر آموزش و پرورش اظهار داشت: مردم ما انصافاً مردم آزموده‌ای هستند ولی اوضاع حساس است و ما باید بدانیم که مسئله انتخابات، مسئله قیمت مرغ، تخم مرغ، ماست و این چیزها نیست. البته این‌ها هم مسئله‌های مهمی است و انصافاً مردم راحت نیستند و خود حضرت آقا هم در آخرین فرمایشاتشان این را فرمودند، اما این مسائل نباید باعث شود که ما پای صندوق‌های رأی حاضر نشویم. آمریکا، اسرائیل و مستکبرین دارند لحظه‌شماری می‌کنند که 28 خرداد برسد و آن صف‌های طولانی دشمن‌شکن را نبینند و شما در این شرایط این را بدانید که رأی ما مانند شلیک گلوله بر قلب دشمنان است.

در ادامه، اعضای حاضر در جلسه به بحث و گفت‌وگو پرداختند و سپس حسن ملکی در بخش پایانی با تأکید بر استفاده بهینه از ظرفیت‌های بسیج، بیان کرد: ما الآن به راهنمای برنامه درسی جهاد و مقاومت احتیاج داریم. از جناب آقای نباتی تقاضا می‌کنم یک تیمی را تشکیل دهند و راهنمای برنامه درسی خاص فرهنگ مقاومت را طراحی کنند و آن را در اختیار گروه‌ها قرار دهند تا هر کدام از گروه‌ها سهم خودشان را از این راهنما لحاظ کنند. این را شما در قالب یک طرح دنبال کنید و من هم حمایت می‌کنم.

ملکی درباره گزارشی که راجع به سیمای حضرت امام خمینی (ره) در کتب درسی ارائه شد نیز گفت: عکس حضرت امام زینت‌بخش همه کتاب‌های ما بوده و خواهد بود منتها ما باید به این سمت برویم که روح حاکم بر اندیشه امام وارد کتاب‌های درسی شود. یا باید روح حاکم بر بیانیه گام دوم انقلاب را وارد کتاب‌ها کنیم. در واقع باید روح اندیشه ترویج داده شود نه فقط صورت آن.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در پایان تأکید کرد: از عرایضم این نتیجه حاصل می‌شود که اولاً انقلاب اسلامی ایران به ما عزت داد و ثانیاً امام با رهبری انقلاب به ما شجاعت را آموخت و ما راه امام را نباید گم کنیم. رهبر حکیم و معظم انقلاب نیز در تداوم همان راه ملت را رهبری می‌کند و ما نباید ایشان را تنها بگذاریم. در این صورت مطمئناً پیروزی متعلق به ما و شکست متعلق به دشمن خواهد بود.

این نشست به مناسبت سالگرد ارتحال حضرت امام خمینی (ره) و قیام پانزده خرداد برگزار شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار