چشم‌انداز فیلم‌های در نوبت اکران مانده (۱)

چرا تولید فیلم در شرایط کرونا ادامه دارد؟

تهران (پانا) - در شرایطی که حدود 350 فیلم در نوبت اکران مانده‌اند اما همچنان شاهد تولید و ساخت فیلم‌های جدید هستیم و مشخص نیست این فیلم‌ها قرار است در چه زمانی و در کجا به نمایش گذاشته شوند و مهم‌تر اینکه آیا تهیه‌کنندگان این فیلم‌ها به بازگشت سرمایه‌شان هم‌فکر می‌کنند.

کد مطلب: ۱۱۸۵۵۰۶
لینک کوتاه کپی شد
چرا تولید فیلم در شرایط کرونا ادامه دارد؟

می‌گویند مردم به سینما می‌آیند و بر صندلی‌های قرمز سینما تکیه می‌زنند تا آنچه در زندگی واقعی خود ندیده‌اند، ببینند. بسیاری از ما تجربه فرورفتن در صندلی سینما را داشته‌ایم، در لحظاتی که چنان تلخی فیلم در کام مان فرورفته است که تا دقایقی بعد از تمام شدن فیلم توان بلند شدن از صندلی‌مان را نداشته‌ایم؛ اما حالا ورق برگشته است تلخی حال‌وروز سینماها در شرایط کرونا چنان به کام سینماداران نشسته است که این روزها آن‌ها هستند که در صندلی‌های خانه‌های خود فرورفته‌اند و با خاطره روزهای شلوغ سینما روزگار می‌گذرانند.
غبار فراموشی بر صندلی‌های سینما
در تاریخ سینمای ایران چنین رکودی تجربه نشده بود. مطابق آمار سازمان سینمایی کشور در ایران تعداد 572 سالن سینما و تعداد 148010 صندلی درون این سالن‌ها قرارگرفته‌اند که تا مدت‌ها گردوغبار فراموشی بر آن‌ها نشسته بود.
از همان ابتدای شیوع کرونا؛ سینما اولین مکان تجمعی بود که تعطیل اعلام شد. سینماداران و اهالی سینما هم به گمان اینکه به‌زودی این روزها می‌گذرد، تحمل کردند. تمام‌روزهایی که سینماها تعطیل بود اکثر سینماداران از جیب خوردند به امید اینکه به‌زودی نوروز می‌شود و اکران نوروزی جبران تمامی روزهای ازدست‌رفته را می‌کند و حالا افسوس نوروزی را می‌خورند که از دست رفت.
با پیگیری و اعتراض‌های متعدد اهالی سینما تغییر گروه شغلی باعث شد تا صنف سینما هم به گروه مشاغل دو بپیوندند تا شاید اندکی مجال برای بازگشایی داشته باشند که این اتفاق هم بیشتر از یک هفته طول نکشید و بازهم با قرمز شدن شرایط استان‌ها، سینماها به خواب عمیقی فرورفتند.
سقوط سینما در اکران نوروزی
نهایت در روزهای پایانی اسفند سال گذشته سینماها باز شدند اما ترس فرورفته در ذهن مخاطب سینما هیچ‌گاه کم نشد و به‌طور بی‌سابقه‌ای فروش نوروزی سینماها سقوط داشت. برخی از صاحبان آثار، تمایل شان را برای حضور در اکران نوروزی سینماها اعلام کردند. «هفته‌ای یک‌بار آدم باش» به کارگردانی شهرام شاه‌حسینی با داشتن 194 سالن سینما 4,279,466,500 در گیشه فروخت که توانست از سایر رقبایش در اکران نوروزی پیش بگیرد. «خورشید» به کارگردانی مجید مجیدی نیز 165 سالن سینما در اختیار دارد و تاکنون 3,624,480,000 فروش داشته است. «تک‌خال» به کارگردانی مجید مافی با 157 سالن سینما،2,868,836,500 در گیشه فروش داشت و «خون شد»، تازه‌ترین اثر مسعود کیمیایی نیز با داشتن 132 سالن سینما، 846,273,466 فروش داشت و «لاله» به کارگردانی اسدالله نیک نژاد نیز با 94 سالن سینما، از رقبایش بازماند و به فروش 270,718,000 رسید.
پس از روزهای سختی که در سال ۱۳۹۹ بر سینما گذشت، انتظار می‌رفت در سال ۱۴۰۰ به‌ویژه پس از تغییر رده‌بندی شغلی سینماها در گروه‌بندی‌های کرونایی، شرایط بهتری برای سینماداران، پخش‌کنندگان و تهیه‌کنندگانی که فیلم‌هایشان آماده اکران است، فراهم شود؛ اما تغییر وضعیت پایتخت به سطح قرمز با افزایش تعداد مبتلایان به کرونا، انتظارها را بر هم زد و انتقال مشاغل سینمایی از گروه سه به گروه دو را نیز بی‌اثر کرد و حالا همان جریان سال قبل در حال تکرار است.
تولید عجیب فیلم در شرایط انبوه فیلم های اکران نشده
نکته جالب‌توجه این است که چطور با این شرایط و حال بد سینمای ایران همچنان تولید فیلم اتفاق می‌افتد. سینمای ایران سالانه حدود حداقل 150 فیلم تولید می‌کند و تا قبل از کرونا تعداد حدود 200 فیلم در نوبت اکران بودند. درواقع در بدو تعطیلی سینماها به دلیل شرایط کرونا حدود 350 فیلم در نوبت اکران قرارگرفته بودند یا قرار می‌گرفتند و بعد از کرونا علی‌رغم تعطیلی سینماها خبری از تعطیلی تولید فیلم نبود و همچنان فیلم‌سازها کار خودشان را می‌کنند و فیلم می‌سازند. حالا این فیلم‌ها برای کجا و چه زمانی ساخته می‌شوند و هزینه‌های تولید این فیلم‌ها از کجا تأمین می‌شود، خدا می‌داند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار