گفت و گو با دانش آموز حافظ ۲۹جزء از قرآن کریم

حفظ قرآن موجب شکوفایی استعدادهای انسانی است

تهران(پانا)- نوید محمودی؛ دانش آموز پایه هفتم دبیرستان شهیدچمران منطقه ۱۷، حافظ ۲۹ جزء از قرآن کریم و کسب رتبه اول منطقه در رشته حفظ قرآن، با بیان اینکه قرآن شادی واقعی به انسان می‌دهد، تاکید کرد لحظات زیبایی از حفظ قرآن، حفظ را برایش شیرین‌تر و زیباتر کرده است.

کد مطلب: ۱۱۸۴۰۸۲
لینک کوتاه کپی شد
حفظ قرآن موجب شکوفایی استعدادهای انسانی است

نوید محمودی از دوران کودکی در فضای قرآنی بزرگ شده و به‌دلیل علاقه شدید مادرش به قرآن و ایجاد انگیزه در نوید، او حفظ قرآن را به طور جدی از ۷ سالگی آغاز کرده است.

برای آشنایی بیشتر با حافظ برتر قرآن و چگونگی طی مسیر موفقیت در این فعالیت معنوی خبرنگار پانا با وی به گفت و گو پرداخت که در ادامه از نظر می گذرانید.

محمودی از روند حفظ کل قرآن و مدت زمان حفظ و نحوه تثبیت آیات حفظ‌ شده از برنامه‌ریزی این‌کار بزرگ‌می گوید: ازدوران کودکی در مهد کودک های قرآنی شروع به یادگیری روخوانی و روانخوانی کردم و دوره پیش دبستانی را نیز در مراکز قرآنی آموزش دیدم. از ابتدای مقطع دبستان حفظ قرآن را به طور جدی شروع ‌کردم؛ و طی هفت سال موفق به حفظ ۲۹ جزء از قرآن کریم شدم. تثبیت برای هر حافظی برنامه متفاوتی است؛ با تکرار و تمرین روزانه و استفاده از حافظه شنیداری و با گوش دادن زیاد آیات به تسلط می‌رسم.

وی درباره انگیزه اصلی خود برای حفظ قرآن و مشوقان اصلی و اساتیدی که در محضر آنان بهره برده‌ است گفت: ازکودکی به صوت استاد عبد الباسط علاقه شدیدی پیدا کردم و همین باعث شد تا انگیزه ای برای حفظ قرآن در من ایجاد شود.اصلی‌ترین مشوقم پدر ومادرم و همچنین آقای حاتم رجبی استاد حفظ من بود که با تشویق ها و انگیزه ای که به من می دادند من را برای رسیدن به هدف مشتاق ترم کردند.

محمودی درباره تجربه خود در روند حفظ قرآن که برای دیگران و به‌ویژه علاقه‌مندان به این حوزه مفید بوده است افزود: هیچ‌وقت پیش‌حفظ خود را فراموش نکنید. پیش‌حفظ به این معناست که هر صفحه‌ای که قرار است در کلاس حفظ شود، شما از قبل تسلط داشته باشید، چه از لحاظ حفظ، چه از لحاظ تجوید و... حتی در دروس مدرسه هم این مسئله صدق می‌کند. هرچقدر قبل از تدریس استاد در درسی آماده باشید، قطعاً موفق‌تر عمل خواهید کرد. از لحاظ روحی هم انسان باید از تک‌تک لحظاتی که در محضر قرآن است، استفاده کند.

وی در ادامه رمز موفقیت خود در حفظ قرآن و تأثیر حفظ قرآن بر روحیه، اخلاق و منش زندگی خود اینگونه بیان می کند: قطعاً عوامل زیادی در این موضوع دخیل بوده‌اند؛ اما نمی‌توان به‌راحتی اززحمات پدر و مادر و معلم خوب داشتن گذر کرد. هر شاگرد بازتاب عملکرد معلم خود است، خواه مثبت خواه منفی، معلم من آقای حاتم رجبی بی‌منت، با حوصله و دقیق همه چیز را مو به مو برای ما توضیح می‌داد، در هر زمینه‌ای از وی کمک می‌گرفتیم و همیشه باعث دلگرمی و قوت قلب بوده است. تأثیرات زیادی داشته که از علل هم‌نشینی با قرآن است، قرآن هر اخلاق خوب و شایسته‌ای که در آیات خود دارد به‌مرور زمان اثر خود را روی شما خواهد گذاشت، قرآن نور است و باید سعی کنیم تاریکی جهل و نادانی خود را با این نور مقدس از بین ببریم.

محمودی در رابطه با مسابقات قرآنی که در آن شرکت کرده و رتبه‌هایی را کسب کرده‌می گوید: در مسابقات زیادی شرکت کرده و رتبه آورده‌ام که شامل کسب مقام ششم مسابقات کشوری امام علی(ع)، رتبه‌های دیگر که همه، لطف الهی و تلاش مربیان و مادرم و پدرم بوده است.

وی در پایان در رابطه با زیباترین آیه قرآن وتأثیری که برای او داشته؛ همچنین در رابطه با بهترین خاطره‌ای که از دوران حفظ و انس با قرآن داشته می گوید: آیه ۱۶۱ سوره انعام را بسیار دوست دارم: " قُلْ إِنَّنِی هَدَانِی رَبِّی إِلَى صِرَاطٍ مُسْتَقِیمٍ دِینًا قِيَمًا مِلَّةَ إِبْرَاهِیمَ حَنِیفًا وَمَا كَانَ مِنَ الْمُشْرِكِینَ "بگو آرى پروردگارم مرا به راه راست هدایت کرده است دینى پایدار آیین ابراهیم حق‏گراى و او از مشرکان نبود."

و هرگاه که این آیه را می‌خوانم دلگرمی خاصی وجودم را فرامی‌گیرد، یک‌جور احساس مطمئن بودن، مانند وقتی که در میان عده‌ای غریبه مانده‌ای و ترسیده‌ای؛ اما ناگهان مادرت را می‌بینی و دلت قرص می‌شود، این آیه لبخند عمیقی به لبانم می‌آورد. و تایید دین مبین اسلام است. قرآن شادی واقعی می‌دهد. خاطرات جالبی از حفظ قرآن دارم که حفظ قرآن را برایم شیرین‌تر و زیباتر کرده است. یکی از خاطراتم این بود که در یکی از مسابقات به حرم حضرت معصومه (س) رفتیم که در آنجا موفق شدم استاد ابوالقاسمی را ملاقات کرده و تجربیات زیاذی از ایشان کسب کنم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار