تأمین خوراک برای تلویزیون با طعم خطر و ترس

ایرج راد: هنرمندان را فراموش نکنیم، برخی‌شان درد نان دارند که خطر می‌کنند

تهران (پانا) - «ایرج راد» هنرمند پیشکسوت سینما و تئاتر با اشاره به شرایط خطرناک تولید محتوا برای تلویزیون و سینما و تئاتر می‌گوید، هنرمندان برای تولید خوراک برای سینما و تلویزیون دائم در ترس و خطر هستند. حقیقت این است که اگر تعدادی از بازیگران این روزها تن به چنین کار خطرناکی می‌دهند، واقعاً به دلیل نیاز مالی‌شان است. تعدادی هم کارشان، عشق و علاقه‌شان است.

کد مطلب: ۱۱۸۴۰۶۰
لینک کوتاه کپی شد
ایرج راد: هنرمندان را فراموش نکنیم، برخی‌شان درد نان دارند که خطر می‌کنند

شیوع مرگبار کرونا در کشور باعث شد اقشار مختلف مردم درگیر این بیماری شوند اما در این میان رنگ و بوی کرونا برای هنرمندان به‌گونه‌ای دیگر بود. از آن روزهای سرد و بی‌روح جولان کرونا در میان هنرمندان زمان زیادی نمی‌گذرد.
داغی که کرونا بر سرمایه هنری ایران گذاشت
از آن روزهایی که برای از دست دادن اکبر عالمی، چنگیز جلیلوند، کریم اکبری مبارکه، پرویز پور حسینی، کامبوزیا پرتوی، ابراهیم ثباتی چقدر حسرت کشیدیم و هنوز هم نمی‌دانیم چه بر سر سرمایه‌های هنری‌مان آمده است. داغ بعضی‌هایشان عجیب داغ مان می‌کند، هنوز نام «علی انصاریان» و نبودنش بر تن بسیاری رعشه می‌اندازد و دقیقاً از همان زمان بود که اعتراض به نرسیدن واکسن کرونا به ایران چنان اوج گرفت که بالاخره واردات واکسن آزاد شد.
چرا هنرمندان اولویت دریافت واکسن نشدند؟
اما همه ماجرا به همین‌جا تمام نشد. ماجرای انتشار تصاویر بازیگران ایرانی سرشناس در خارج از مرزها درحالی‌که واکسن کرونا می‌زدند، خبرساز شد. هنوز این اخبار داغ بودند که منتشر شدن نامه دیگری نفت به آتش این ماجرا ریخت. در این نامه دکتر حسین کرمانپور، مدیرکل سازمان نظام پزشکی کشور خطاب به دکتر کیانوش جهانپور با اشاره به جهاد تولیدکنندگان برنامه‌های تلویزیونی خواست که سهمیه‌ای ویژه در کنار کادر درمان از واکسن کرونا برای این گروه در نظر گرفته شود. هم‌زمانی تقریبی این دو خبر منجر به ایجاد جریانی انتقادی در فضای مجازی شد. کاربران این فضا که اغلب مخالف و منتقد این درخواست بودند، این اقدام را بی‌اعتنایی به مردم، گروه‌های پرخطر دانستند. درنهایت، علی‌رغم اینکه مرگ هنرمندان نامدار و محبوب بر سرعت تهیه واکسن افزود اما این روزها که واکسن‌ها رنگ‌به‌رنگ و دوز به دوز آمده‌اند دیگر حرفی از هنرمندان به میان نمی‌آید.
شرایط تولید فیلم خطرناک است
ایرج راد، بازیگر پیشکسوت سینما و تئاتر در گفت‌وگو با پانا درباره اهمیت و ضرورت واکسن کرونا برای بازیگران و عوامل ساخت فیلم‌ها و سریال‌ها و تئاترها گفت: «من محدودیت موجودی واکسن را قبول دارم و در آن بحثی وجود ندارد اما واقعیت این است که کسانیکه کار هنری می‌کنند بسیار بیشتر از دیگران در معرض خطر کرونا قرار می‌گیرند و به همین دلیل است که بسیاری از آن‌ها فوت‌شده‌اند.»
وی افزود: «برای مثال شما اگر تئاتر را در نظر بگیرید، هنرمندان سر تمرین یا حتی روی صحنه نمی‌توانند با ماسک بیایند یا فاصله ارتباطی خودشان را به شکلی انجام دهند که پروتکل بهداشتی رعایت شده باشد. گریمورها یا فیلم‌بردارهای صحنه و سایر عوامل کار تئاتر و سینما و تلویزیون شرایط کاری‌شان به‌گونه‌ای است که نمی‌توانند پروتکل‌ها را تمام و کمال رعایت کنند. ما استودیوهای آن‌چنانی نداریم که کارهای مان اکثراً در استودیوها ساخته شود بلکه معمولاً آپارتمان‌هایی اجاره می‌شود و از اتاق‌ها استفاده می‌شود. قاعدتاً در چنین فضایی که دکور نیست و اتاق است و همه عوامل حضور دارند، فضا واقعاً خطرناک است. کار کردن در چنین فضایی امکان رعایت پروتکل‌ها را نمی‌دهد و این‌ها مشکلاتی است که با آن دست‌به‌گریبان هستیم.»
دادن خوراک به سینما و تلویزیون باید خدماتی هم داشته باشد
ایرج راد با اشاره به اینکه برای خوراک دادن به سینما و تلویزیون، باید خدماتی به دست‌اندرکاران ارائه شود و حداکثر رعایت‌ها شود، گفت: «تصور کنید هنگام اجرای تئاتر یکی از بازیگران مبتلا به کرونا شود. تئاتر دو شب برای اجرا روی صحنه برود و دیگر بازیگر امکان حضور پیدا نکند تا چه اندازه کار خطرناکی است.»
فعالیت‌های هنری خطرناک به خاطر نان
وی با اشاره به اینکه تمامی اهالی سینما و تئاتر هنگام انجام فعالیت کاری‌شان در حال ترس هستند، عنوان کرد: «حقیقت این است که اگر تعدادی از بازیگران این روزها تن به چنین کار خطرناکی می‌دهند، واقعاً به دلیل نیاز مالی‌شان است. تعدادی هم کارشان، عشق و علاقه‌شان است و سعی دارند در یک حد و حدودی تا جاییکه برایشان مقدور باشد حضورداشته باشند. در این شرایط واقعاً نباید هنرمندان را فراموش کرد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار