در گفت‌وگوی پانا با یک پزشک بیماری‌های عفونی مطرح شد؛

صفر تا صد کرونای هندی؛ آیا ویروس جهش‌یافته هند مرگبارتر است

تهران (پانا) - شرایط کرونایی در هند به حدی رو به وخامت پیش می‌رود که رکوردشکنی آمار روزانه مبتلایان در این کشور همچنان ادامه دارد و سرایت ویروس جهش یافته هند به دیگر کشورها از جمله ایران به یک نگرانی جدی تبدیل شده است.

کد مطلب: ۱۱۸۰۲۳۸
لینک کوتاه کپی شد
صفر تا صد کرونای هندی؛ آیا ویروس جهش‌یافته هند مرگبارتر است

رضا صالحی، پزشک متخصص بیماری‌های عفونی در گفت‌وگو با پانا درباره ویژگی‌های ویروس کرونای هندی اظهار کرد: «هنوز اطلاعات درباره ویروس جهش یافته در کشور هند، تکمیل نشده است اما بر اساس اطلاعات اولیه‌ای که از ویروس جهش یافته هندی منتشر شده است مشخص شد، میزان سرایت پذیری و تلفات در ویروس جهش یافته هندی به مراتب بیشتر از سایر ویروس‌های جهش یافته کروناست. برای شناخت بهتر ویروس جهش یافته کرونا در هند، باید اطلاعات بیشتری از این نوع جهش به دست بیاید.»

این پزشک متخصص بیماری‌های عفونی با بیان اینکه ویروس‌ها همواره در حال تغییر هستند، گفت: «ویروسی که باعث بیماری کرونا می‌شود تاکنون چندین هزار جهش در کشورهای مختلف داشته است اما تنها چند مورد این جهش‌ها نگرانی بیشتری ایجاد کرد که یکی از آنها ویروس کرونای انگلیسی است که در موج چهارم کرونا در ایران، بیش از 70 درصد بیماران به این ویروس مبتلا شده‌اند. اکنون نیز ویروس جهش یافته در کشور هند به یک نگرانی تبدیل شده است.»

وی افزود: «در ویروس جهش یافته کشور هند با نوعی از ویروس روبرو هستیم که سرایت پذیری بسیار بالایی دارد و ممکن است موارد ابتلای مجدد به بیماری را در این نوع جدید شاهد باشیم. این نوع جهش یافته می‌تواند به سرعت به موتاسیون غالب در کشورها تبدیل شود و مقاومت در برابر آنتی بادی‌ها را ایجاد کند.»

ویژگی‌های ویروس جهش یافته کشور هند

صالحی درباره ویژگی‌های ویروس جهش یافته کشور هند نیز گفت: «از آنجایی که کرونا یک بیماری عفونی است، جهش‌های مختلف آن موجب مسری‌تر شدن بیماری می‌شود که طبق اطلاعات اولیه، علاوه بر شایع‌ترین علایم بیماری مانند تب، سرفه، خستگی و از دست دادن حس بویایی و چشایی بسیاری از بیماران آلوده به کروناویروس در هند با عوارض شدید تنفسی مانند تنگی نفس، درد قفسه سینه و دشواری در تنفس مواجه هستند. علاوه بر این ابتلای آسان به عفونت،کاهش 50 درصدی آنتی بادی‌ها، افزایش احتمال ابتلای مجدد بهبودیافتگان و افزایش 20 درصدی قدرت انتقال از جمله ویژگی‌های این ویروس جهش یافته عنوان شده است.»

واکسن‌های کرونا در برابر ویروس کرونای هندی اثرگذار است؟

این پزشک بیمارستان امام خمینی در پاسخ به این سوال که آیا واکسن‌های کرونا در برابر ویروس جهش یافته کرونا تاثیرگذار است، گفت: آنچه که مشخص است واکسن‌ها می‌توانند از بیماری‌زایی شدید یا مرگ بر اثر کرونا جلوگیری کنند اما ممکن است واکسنی هم در برابر ویروس جهش یافته ضعیف‌تر عمل کند که این امر نیاز به تکمیل مطالعات دارد ضمن اینکه هیچ یک از واکسن‌ها ایمنی‌بخشی صد درصد ندارد و فرد باید تا پایان اپیدمی، پروتکل‌ها را رعایت کند.»

ابتلای آسان به عفونت،کاهش 50 درصدی آنتی بادی‌ها، افزایش احتمال ابتلای مجدد بهبودیافتگان و افزایش 20 درصدی قدرت انتقال از جمله ویژگی‌های این ویروس جهش یافته عنوان شده است

وی در پاسخ به این سوال که آیا میزان مرگ و میر ناشی از ویروس هندی بیشتر از سایر انواع جهش یافته کرونا است، گفت: «درباره میزان مرگ و میر جهش هندی ویروس هنوز اطلاعات بیشتری در دست نیست.»

صالحی خاطرنشان کرد: «هنوز اطلاعات زیادی در خصوص ماهیت و چگونگی و نحوه انتقال آن وجود ندارد اما آنچه مسلم است این است که هر قدر که مدیریت کرونا، غیرعلمی‌ و ضعیف‌تر باشد به همان میزان هم موتاسیون‌های جدید ویروس شکل می‌گیرد و اگر کشور به درستی عمل نشود این ویروس می‌تواند فاجعه‌ای در کشور به بار بیاورد که خطرناک‌تر از موج‌های قبلی باشد. از ویروس کرونا نباید ترسید زیرا سیستم ایمنی بدن را تضعیف می‌کند. بنابراین باید پروتکل‌ها را رعایت کرد. رعایت بهداشت، شناسایی و درمان مناسب می‌تواند به این بحران جهانی پایان دهد. در همین راستا اکنون بهترین راه کنترل ورودی‌ها و خروجی از کشور هند است.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار