دوم اردیبهشت، روز تغییر رفتار ما نسبت به زمین

رودهن(پانا) - زمین گهواره آرام‌بخش انسان‌ است و آنها را در گذر زمان به کمال می رساند.

کد مطلب: ۱۱۷۹۴۲۰
لینک کوتاه کپی شد
دوم اردیبهشت، روز تغییر رفتار ما نسبت به زمین

کره زمین با چرخش به دور خود روزهایی را به وجود می‌آورد که هر کدام نام و مناسبت خود را در خاطر ما مرور می‌کند و ما نیز با گرامیداشت آن، یاد و خاطره آن روز را زنده نگه می‌داریم. امروز دوم اردیبهشت، مصادف با ۲۲‌ آوریل، روز کره زمین در سراسر جهان با هدف حمایت از محیط زیست نام‌گذاری است.

ارزش زمین از منظر قرآن آن‌چنان است که در سوره‌های مختلف خداوند کریم آن را با ویژگی‌هایی به ما معرفی می‌کند. از جمله تشبیه زمین به گهواره است. خداوند کریم زمین را مایه آرامش و آسایش می‌داند تا در سایه این آرامش برای کسب روزی حلال و جلب رضایت خداوند کوشا باشیم.

چگونه می‌توان قدردان این نعمت و معجزه الهی بود و چطور در حفظ آن کوشا و ساعی باشیم؟

ما در کره زمین زندگی می‌کنیم و کره زمین تنها به ما تعلق ندارد پس با هر گونه رفتارمان نسبت به زمین مسئولیم و طبق احادیث اسلامی زمین نیز نسبت به رفتار ما شاهد خواهد بود و در قیامت سخن خواهد گفت،در سوره زلزال آورده شده که زمین به فرمان الهی زبان می‌گشایدو سخن می گوید و اسرار اعمال نیک و بد انسان‌هارا آشکار می‌سازذ.

آیا کاری از من ساخته است؟!

در ابتدا شاید فکر کنیم که ما یک تنه نمی‌توانیم باری از دوش زمین برداریم اما این طور نیست. هر انسان به عنوان جزئی از هفت میلیارد انسان روی زمین، می‌تواند کارهای مؤثری برای حفاظت محیط زیست انجام بده، فقط کافی است تصمیم بگیریم که هر روز برای کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای، جلوگیری از اتلاف انرژی، مقابله با کاهش فضای سبز، اقدام برای کاهش تولید زباله و همچنین آگاهی بخشی به اطرافیان اقدامی عملی انجام بدیم.

زمین چه حقی بر گردن‌ ما دارد؟

کاشت درخت از مهم‌ترین وظیفه ما در برابر زمین است چرا که درختان شش‌های زمین هستند وما نیز با این حیات سبز زنده هستیم، آلوده نکردن هوا با ایجاد آلودگی‌های صنعتی و شیمیایی، نریختن زباله در محیط زیست و طبیعت، آتش نزدن درختان جنگل و طبیعت، شکار نکردن بی‌رویه موجودات زیست محیطی، استفاده نکردن از پلاستیک‌ها و مواد غیر قابل بازیافت و آلوده نکردن آب رودخانه‌ها و دریاها حق بزرگی است که زمین به گردن ما دارد و روزی در پیشگاه خداوند از رفتار خوب و بد ما سخن خواهد گفت، پس در این روز زمین به زمین قول دهیم تا از او بیش از پیش مراقبت کنیم.

خبرنگار دانش‌آموز: کوثر شهرباف

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار