ثبت ملی ۵۵ اثر تاریخی در آذربایجان‌شرقی

تبریز(پانا) - مدیرکل میراث فرهنگی آذربایجان‌شرقی خبر داد سال گذشته ۵۵ اثر تاریخی، فرهنگی و طبیعی استان در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد.

کد مطلب: ۱۱۷۹۳۱۴
لینک کوتاه کپی شد
ثبت ملی ۵۵ اثر تاریخی در آذربایجان‌شرقی

به گزارش روابط عمومی میراث فرهنگی آذربایجان شرقی، احمد حمزه زاده افزود: از این میان ۱۷ اثر ثبت شده متعلق به بنا‌های تاریخی (آثار غیرمنقول)، ۱۱ اثر متعلق به آثار منقول، ۱۳ اثر طبیعی، ۱۴ اثر معنوی و تعیین حریم ۱۷ اثر است.

وی ادامه داد: میراث فرهنگی آذربایجان شرقی پارسال مرمت، حفاظت، بازسازی و ساماندهی ۳۴ اثر ارزشمند و تاریخی استان را در دستور کار قرار داده بود و برای نیل به اهداف حفاظتی و صیانتی از ابنیه تاریخی، این اداره کل حفاظت، مرمت، بازسازی و کاوش این تعداد اثر، از جمله کاوش، مرمت و ساماندهی مجموعه تاریخی ربع رشیدی، مجموعه حسن پادشاه، مقبره چهار منار و بازار تاریخی تبریز و همچنین مرمت و ساماندهی مجموعه شیخ شهاب‌الدین اهری را در رأس ماموریت خود قرار داد.

حمزه زاده از مستندنگاری سنگ قبر‌های دوره اسلامی شهرستان اهر و جمع‌آوری در محوطه بنای تاریخی قاسم خان اهری و همچنین مستندنگاری سنگ‌قبر‌های دوره اسلامی شهرستان ورزقان و جمع‌آوری در محوطه بنای تاریخی امیر ارشد در راستای راه‌اندازی موزه سنگ در ارسباران خبر داد.
وی انجام مطالعات پیوسته و تخصصی در خصوص برخی از مناطق و آثار تاریخی آذربایجان شرقی را از دیگر اقدامات ویژه میراث فرهنگی در سال ۹۹ برشمرد و اضافه کرد: طی سال گذشته مطالعات اولیه و تهیه پروپوزال برای مجموعه فرهنگی تاریخی غازانیه و اخذ مجوز کاوش برای تعیین عرصه و پیشنهاد حریم و همچنین مطالعه و جمع‌آوری اطلاعات پایه برای کتیبه‌های تاریخی پیش از اسلام موجود در استان به منظور ارائه طرح، ساماندهی و حفاظت انجام شد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گفت: برنامه گمانه‌زنی به منظور تعیین عرصه و پیشنهاد حریم برای محوطه تاریخی آغچه ریش چاراویماق و الله قلی تپه سی در شهر لیلان از توابع شهرستان ملکان و همچنین ادامه کاوش شهر تاریخی اوجان واقع در شهرستان بستان‌آباد و ساماندهی مجدد ترانشه‌های کاوش شده در ربع رشیدی تبریز به منظور جلوگیری از تخریب معماری‌های مکشوفه در حال اجرا است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار