روزهای سیاه کرونایی در انتظار گلستانی ها

گلستان(پانا)-روند افزایشی کرونا در گلستان به گونه‌ای است که طبق پیش بینی های انجام شده انتظار می رود در ده روز آینده تعداد بیماران بستری در این استان بعد از گذشت یک سال سیر صعودی شدیدی پیدا کند.

کد مطلب: ۱۱۷۷۱۳۵
لینک کوتاه کپی شد
روزهای سیاه کرونایی در انتظار گلستانی ها

بیماری کرونا خود را از روزهای نخست اسفندماه ۹۸ در استان گلستان نمایان کرد و با سرعت بسیار زیاد در سراسر این استان انتشار یافت به‌طوری‌که در هفته چهارم اسفندماه شمار بیماران بستری به ۱۳۰۰ نفر رسید. در آن زمان فوت روزانه تا ۳۴ بیمار، روزهای تلخی را برای مردم گلستان رقم زد.

بعد از سپری شدن روزهای تلخ کرونا در پیک اول، مجدداً در طول این سال مردم گلستان دو پیک بیماری کرونا را پشت سر گذاشتند و شرایط این دو پیک به مراتب بهتر از پیک اول بود. گلستان سال ۹۹ را با ثبات نسبی بیماری به پایان رساند به‌طوری‌که کمترین بیماران کرونایی در طول سال ۹۹ در روز آخر اسفندماه با تعداد ۱۸۰ بیمار به ثبت رسید.

هر چه از نوروز می‌گذشت رفته‌رفته به شمار بیماران بستری در بیمارستان‌ها افزوده و نشانه‌های بروز پیک جدید بیماری کرونا نمایان می‌شد. این بار روند رو به رشد موارد مثبت کرونا با پیک‌های قبلی بیماری تفاوت زیادی دارد و به گفته مسئولان علوم پزشکی گلستان ظرف یک هفته افزایش حدود سه برابری داشته که در هیچ زمانی این چنین نبوده است.

عبدالرضا فاضل_ رئیس دانشگاه علوم پزشکی گلستان ابتدای این هفته در ستاد استانی مقابله با کرونا اعلام کرد: با توجه به افزایش تست‌های مثبت کرونا پیش‌بینی می‌شود طی دو سه هفته آینده شرایط بحرانی در استان تجربه شود و شاید در ده روز آینده شمار بیماران بستری به ۱۰۰۰ نفر برسد و دوباره شرایط تلخ پیک اول تجربه شود.

وی افزود: بیش از ۷۰ درصد موارد کرونا در این استان مربوط به کرونای انگلیسی با سرعت انتشار بالا است.

ناهید جعفری رئیس مرکز بهداشت گلستان اظهار کرد: تغییر رنگ شهرستان‌های استان به سرعت تغییر یافت به‌طوری‌که در حال حاضر ۷ شهر گرگان، گنبدکاووس، بندرگز، کردکوی، مینودشت، آزادشهر و گالیکش در وضعیت قرمز و ۴ شهر علی‌آبادکتول، بندر ترکمن، آق‌قلا و کلاله در وضعیت نارنجی قرار دارند.

وی با اشاره به اینکه شمار بیماران بستری در استان از ۵۰۰ نفر عبور کرد، افزود: بیشترین بیماران کرونایی در گرگان و بعد از آن در گنبدکاووس بستری هستند.

رئیس مرکز بهداشت گلستان با اشاره به مدیریت بیماران بستری با ترخیص موارد غیر اورژانسی در بیمارستان‌ها، خاطرنشان کرد: ما شرایط بدتر از این را در اسفند ۹۸ و فروردین ۹۹ پشت سر گذاشتیم و بیماران خیلی بیشتری را مدیریت کردیم اما نباید اجازه دهیم شمار بیماران به آن حد برسد.

جعفری تأکید کرد: سرعت رشد شیوع کرونای جهش‌یافته خیلی زیاد است و به همین خاطر غالب افراد به‌صورت خانوادگی به این بیماری مبتلا می‌شوند.علائم کرونای انگلیسی همانند نوع قبلی با علائم تنفسی و گوارشی، بی‌حالی، بدن‌درد و احساس کسالت بروز پیدا می‌کند.

وی با اشاره به اینکه باید بیش‌ازپیش مراقب افراد مسن باشیم تا گرفتار این بیماری نشوند، گفت: بیماری کرونایی که الان در گلستان پخش شده، به‌شدت سرایت‌پذیر است. در مدت یک هفته در استان بیماران بستری ۲ برابر و بیماران سرپایی تقریباً ۳ برابر شده است.

محمدجواد کبیر قائم‌مقام دانشگاه علوم پزشکی گلستان در جمع مدیران استان اعلام کرد :موارد مثبت کرونا در استان عمدتاً مربوط به خانواده‌هایی است که در ایام نوروز پذیرای میهمان بوده و یا به مسافرت رفتند.

وی با اشاره به اینکه شرایط قرمز امروز با شرایط قرمز ماه‌های گذشته متفاوت است، خاطرنشان کرد که وضعیت گلستان در هفته جاری به سمت بدتر شدن می‌رود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار