بررسی اهمیت قدرت بازدارندگی و مهارت نه گفتن در دانش آموزان

تهران (پانا) - کارشناس مراقبت در برابر آسیب های اجتماعی و دبیر کانون یاریگران زندگی منطقه ۳، ضمن اشاره به اهمیت کانون در کسب مهارت های اجتماعی، مهمترین هدف طرح یاریگران زندگی را ارتقا مهارت های بازدارندگی و قدرت نه گفتن دانست.

کد مطلب: ۱۱۷۶۶۵۲
لینک کوتاه کپی شد
بررسی اهمیت قدرت بازدارندگی و مهارت نه گفتن در دانش آموزان

هم اندیشی با کارشناس مراقبت در برابر آسیب های اجتماعی و دبیر کانون یاریگران زندگی منطقه ۳ با محوریت اهمیت ارتقاء قدرت بازدارندگی و مهارت نه گفتن برگزار شد.
در این جلسه، مریم قربانی؛ کارشناس آسیب های اجتماعی و دبیر کانون یاریگران زندگی منطقه ۳ در رابطه با زمینه بروز رفتارهای پرخطر در دانش آموزان گفت: رفتارهای پرخاشگرانه و ضد اجتماعی ابتدا از درون خانواده و در نتیجه تعاملات فشارآور و تنبیهی والدین، نبودن نظم و یا تناقض در رویکردهای تربیتی آشکار می شود. رفتارهای پرخاشگرانه و خشونت بار به محیط مدرسه تعمیم پیدا می کند و همین امر منجر به علاقه کم آنها به یادگیری و در نهایت شکست تحصیلی می شود و این امر نگرش منفی معلمان نسبت به کودکان و عدم تعامل مناسب سایر همسالان با آنها، این کودکان را به عضو شدن در گروه های آشوبگر سوق می دهد و معمولا دانش آموزان رانده شده به گروه های منحرف از همسالان خود در این گروه ها تقویت هایی را دریافت می کنند که منجر به ادامه عضویت او در این گروه ها و در نتیجه اعمال انحرافی او می شود.

قربانی برنامه های پیشگیری قبل از شدت یافتن رفتارهای پرخاشگرانه و ضد اجتماعی را الزامی دانست و ادامه داد: بر همین اساس به منظور کمک به حفظ سلامت دانش آموزان و پیشگیری از بروز رفتارهای پرخاشگرانه و ضداجتماعی آنان می توان با اجرای طرح بسیج سلامت در بین دانش آموزان و ارائه اطلاعات به مربیان و والدین در زمینه آسیب های اجتماعی کودکان و نوجوانان، رهنمودهای لازم را در اختیار ایشان قرار داد تا بتوانند با همکاری یکدیگر در حل این معضل مشارکت داشته باشند.

وی افزود: مهمترین هدف طرح یاریگران زندگی، ارتقای مهارت های بازدارندگی و قدرت نه گفتن در بین دانش آموزان است. نوجوانان در سنین نوجوانی با تجربه های منفی بسیاری روبرو می شوند که برای مقابله با آن ها باید مهارتهای خاصی داشته باشند. هدف ما تحقیق، بررسی و اجرای آموزش‌های مهارت حل مساله و افزایش توانایی های نوجوانان در زمینه های اجتماعی، رفتاری، شناختی، هیجانی و انگیزشی است.

قربانی ادامه داد: طرح یاریگران زندگی در راستای اجتماعی شدن مبارزه با موادمخدر در ۳۰ درصد مدارس منطقه ۳ در سال جاری اجرا شده است و از مهرماه سال ۱۳۹۹ با وجود بیماری کرونا به شکل مجازی و از طریق شبکه شاد مدارس پیگیری و اجرا شده است. با توجه به تعطیل شدن مدارس و دوری دانش آموزان از مدرسه در حال حاضر تا زمان عادی شدن شرایط جامعه خانواده ها باید بیشتر مراقب فرزندان خود و نحوه ارتباطات آن ها با دوستان در بیرون از خانه باشند. این طرح با ارتقای مهارتهای خودکنترلی و مسوولیت پذیری اجتماعی دانش آموزان به همراه جلب مشارکت و مداخله موثر اولیا و مربیان و تشکلهای دانش آموزی، بیش از گذشته زمینه ارتقای عوامل محافظ و کاهش عوامل خطر در مدارس را فراهم خواهد کرد.

دبیر کانون یاریگران زندگی منطقه 3 افزود: از اقدامات کانون برگزاری کلاسهای آموزشی برای اجرای مطلوب طرح کانون یاریگران زندگی در ۵۰ آموزشگاه منطقه در سال جاری بوده است. مبارزه با موادمخدر وظیفه دستگاه خاصی نیست، بلکه وظیفه همگانی برای مصون سازی جامعه از آفت اعتیاد و کمک به رشد و توسعه و بالندگی ایران اسلامی است و آموزش و پرورش منطقه ۳ آماده همکاری همه جانبه با شرکای اجتماعی خود است.

وی اظهار امیدواری کرد که با یاری خداوند وتلاش و مشارکت همگانی مجموعه و مجریان محترم طرح با بهترین رویکرد بتواند، مورد استفاده عموم قرار گیرد.

*خبرنگار دانش آموز پانا؛ آرمیتا رزاقیان

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار