امکان برگزاری «روز ملی موسیقی» در سایه همدلی هنرمندان

تهران (پانا) - آهنگساز ایرانی سال ۱۳۹۹ را سالی تلخ و شیرین‌های موسیقی دانست که در آن برخی از چهره‌های نام آشنا را از دست داده و از سویی جوایز بین المللی کسب شد اما در نبود همدلی «روز ملی موسیقی» هم به فراموشی سپرده شد.

کد مطلب: ۱۱۷۴۴۴۹
لینک کوتاه کپی شد
امکان برگزاری «روز ملی موسیقی» در سایه همدلی هنرمندان

به‌گزارش ایرنا، رضا شایسته به مناسبت نوروز ۱۴۰۰ با مروری در سال ۱۳۹۹ در حوزه موسیقی، ‌گفت: هر چند سال گذشته سال بسیار سختی برای هنرمندان بود اما در کنار آن با تلاش مضاعفی که انجام گرفت در همین سال شاهد کسب موفقیت های بسیار چشمگیری در حوزه موسیقی بودیم.

آرزوهای شایسته

این هنرمند در ابتدای سخنان خود گفت: می‌خواهم دو آرزو کنم اول اینکه ویروس منحوس کرونا ریشه کَن شود و دوم اینکه مردم در سال گذشته، بابت این بیماری خیلی گرفتار بودند و امیدوارم که در سال ۱۴۰۰ این مشکلات برطرف شود و سالی بسیار پربرکت و سرشار از موفقیت و سربلندی و شادکامی داشته باشند.

وی افزود: متأسفانه در سال گذشته اتفاقات بسیار بدی رخ داد و مطمئن هستم از هر کدام از هموطنان که این سوال را بپرسید، بدون شک یکی از بدترین سال‌هایی که تجربه کردند را سال ۱۳۹۹ می‌دانند.

به یاد درگذشتگان

وی ادامه داد: در این سال عزیزان بسیار ارزشمندی را از دست دادیم خصوصا در حوزه موسیقی، خسروی آواز ایران استاد محمدرضا شجریان را از دست دادیم و در این اواخر نیز استاد عباس خوشدل که یکی از بهترین آهنگسازان موسیقی ایرانی که بعضی از آثارشان از بهترین‌های بعد از انقلاب ما بود را نیز از دست دادیم.

این هنرمند موسیقی گفت: زنده یاد داریوش سالاری از پیشکسوتان سازنده سازهای ایرانی، رحمان گواهی از دوتار نوازان خراسان شمالی، عیسی رستمی از پیشکسوتان موسیقی خراسان شمالی نیز از دیگر افرادی بودند که در این سال از دست دادیم. در حوزه سینما نیز بسیاری از عزیزان را از جمله محمدعلی کشاورز، بهمن مفید، کریم اکبری، خسرو سینایی، سیروس گرجستانی، اکبر عالمی، چنگیز جلیلوند، پرویز پورحسینی و همچنین ورزشکاران عزیزی همچون مهرداد میناوند و علی انصاریان را از دست دادیم.

وی افزود: در کل سال ۱۳۹۹ سال بدی برای همه ما بود و در این سال به هنرمندان نیز بسیار سخت گذشت و بسیاری از مشاغل آسیب دیدند اما به نظر من هنرمندان موسیقی و تئاتر خیلی اذیت شدند.
به دلیل اینکه نزدیک به ۸۰ تا ۹۰ درصد امرار معاش هنرمند موسیقی بدون شک اجرای صحنه‌ای و یا تدریس است که هر دوی این فعالیت به دلیل وجود ویروس کرونا از طرف ستاد ملی مبارزه با کرونا، با محدودیت‌هایی مواجه شدند.

ضررهای مالی کرونا

شایسته ادامه داد: اجراهای موسیقی منع شد و کنسرتی با حضور مخاطبان برگزار نشد و در بحث آموزش نیز بسیاری از ایام سال آموزشگاه‌های موسیقی به دلیل وجود این ویروس تعطیل بودند. این محدودیت‌ها دو پدیده با عناوین کنسرت و تدریس آنلاین را پدید آورد. به نظر من کنسرت آنلاین تجربه موفقی نبود و با این نوع برگزاری کنسرت ارتباط برقرار نمی‌کنم و هنرمند به اجرا و صحنه زنده است و زمانی که تشویق می‌شود و همچنین مورد نقد قرار می‌گیرد، سازش حس دارد و هنرمند زمانی که کنسرتی را به صورت آنلاین برگزار می‌کند، بدین معنا است که گویی در استودیو نشسته و قطعات را اجرا می‌کند و در این صورت نمی‌تواند حسی با مخاطب خودش برقرار کند.

وی افزود: اگر دقت کرده باشید، بسیاری از کنسرت‌های آنلاینی که در سال ۱۳۹۹ برگزار شد، به دلیل کمبود استقبال تمدید نشد. زنده یاد محمدرضا شجریان در جایی عنوان کردند که من زمانی که می‌خواهم کنسرتی را اجرا کنم، همیشه قبل از اجرا به مسئول نور سالن می‌گویم که نور را به طور کامل خاموش نکنید و یک سوی نوری داشته باشد که مخاطبانم را ببینم و از آن‌ها انرژی بگیرم و اگر سالن کاملا تاریک باشد انگار در استودیو می‌خوانم.

نقدی بر آموزش آنلاین موسیقی

وی افزود: در مورد آموزش آنلاین نیز باید بگویم که این نوع آموزش برای هنرجویانی مفید است که چندین سال کار کرده باشند و بخواهند آخرین تکنیک‌ها و سبک‌ها را از یک استاد مطرح یاد بگیرند و پس از آن می‌توانند آنلاین ارتباط برقرار کنند و هز صحبتی که استاد مطرح می‌کند، شاگرد می‌فهمد چه کاری را باید انجام دهد اما شاگردی که نهایت ۳ سال است که به سراغ آموزش سازی رفته است، به چه صورت می‌خواهد با آموزش آنلاین موفق باشد. به عنوان مثال سازی مانند ویولن و کمانچه، استاد تا مدت‌ها باید بالای سر هنرجو باشد و هر لحظه که انگشت این هنرجو خطا رفت، بتواند انگشت این هنرجو را درست کند.

اما و اگرهای برگزاری جشنواره موسیقی فجر

این هنرمند حوزه موسیقی در ادامه با اشاره به برگزاری جشنواره موسیقی فجر در سال ۱۳۹۹، تاکید کرد: این رویداد بزرگ هنری در سال گذشته با توجه به نحوه برگزاری غیر حضوری و آنلاین بنظرم برگزار نمی شد بهتر بود تا استراحتی به آن می‌دادیم که شاهد خروجی بهتری از این رویداد بزرگ هنری در سال های بعدی باشیم.

روز ملی موسیقی؛ فرصتی که هدر شد

وی در ادامه گفت: در مورد روز ملی موسیقی در ایران نیز باید بگویم که می‌توانست اتفاق بسیار خوبی رخ دهد اما متأسفانه باز هم عدم همدلی و روحیه هم‌افزایی بین هنرمندان باعث شد که این اتفاق به این خوبی باز به فراموشی سپرده شود و تکلیف آن مشخص نشود.

شایسته ادامه داد: اینکه ما بتوانیم یک روز ملی موسیقی ایرانی در تقویم داشته باشیم، اتفاق بسیار خوبی می‌توانست باشد و من توقع داشتم که هنرمندان ما در این مورد تعامل بهتری داشته باشند و این موضوع را خیلی جدی می‌گرفتند چراکه سال‌ها بود که این موضوع معطل مانده و حالا که در سال ۱۳۹۹ صحبت آن جدی شد، با عدم هماهنگی و روحیه تعامل، انجام نشد.

شیرینی‌های سال کرونا

وی در ادامه با اشاره به اتفاقات خوب و خوش سالی که گذشت،‌ افزود: از جمله اتفاقات خوبی که در سال ۹۹ رخ داد، می‌توانم به چندین موقعیت‌های هنرمندان در اخذ جوایز بین‌المللی اشاره کنم که اعطای نشان عالی هنر از طرف کمیسیون کتاب‌ها برای صلح به استاد چکناوریان به دلیل سال‌ها فعالیت هنری بشردوستانه و خیرخواهانه در جهت اعتلای فرهنگ صلح یک اتفاق بسیار خوب بود و جادارد به این استاد و نوازنده عزیز تبریک بگویم.

شایسته افزود: همچنین علیرضا قربانی نیز یک همکاری بین‌المللی بسیار خوبی در جهت موسیقی ایرانی و جهت شناخت آن انجام داد و همکاری که با عالیم قاسم اف داشت و این موضوع باعث می‌شود که موسیقی ایرانی در جامعه جهانی شناخته شود و همچنین باعث می‌شود خود هنرمندان ایرانی نیز با هنرمندان خارجی بیشتر آشنا شوند.

این هنرمند موسیقی در ادامه با آرزو سالی خوش با اتفاقات خوب و گشایش در ۱۴۰۰ برای هنرمندان به ویژه حوزه موسیقی، ابراز امیدواری کرد که در سال ۱۴۰۰ هنرمندی وجود نداشته باشد که بیمه نباشد و مورد حمایتهای مختلف صندوق حمایت از هنرمندان،قرار گیرند. هنرمندان قادر هستند آثاری تولید کرده تا دل مردم را شاد کنند اما در مقابل نیاز به حمایت، کمک و مساعدت همه جانبه مسئولان حوزه فرهنگ و هنر دارند تا بدون دغدغه و با انگیزه به تولید اثر هنری اقدام کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار