ادامه چالش‌ها درباره سفرهای نوروزی

ستاد خدمات سفر: هماهنگ می‌کنیم رنگ شهرها تغییر نکند!

تهران (پانا) - از یک طرف از مردم می‌خواهند سفر خود را کوتاه کنند و زودتر به شهرهای‌شان برگردند، از طرف دیگر مسؤولان ستاد خدمات سفر می‌گویند درصدد هستند رنگ شهرها تغییر نکند تا سفرها ادامه پیدا کند!

کد مطلب: ۱۱۷۳۴۷۴
لینک کوتاه کپی شد
ستاد خدمات سفر: هماهنگ می‌کنیم رنگ شهرها تغییر نکند!

به گزارش ایسنا، محمدکاظم خلدی‌نسب ـ دبیر ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر ـ در یک جلسه آنلاین با مدیران کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان‌ها، دبیران کمیته‌های تخصصی آمار و نظارت این ستاد، به تغییر رنگ برخی از شهرها در فاصله اول تا چهارم فروردین‌ماه اشاره کرده و گفته است: درصدد هستیم که رنگ شهرها براساس مصوبه و دستورالعمل ابلاغی وزارت کشور و ستاد ملی مدیریت کرونا تغییر نکند که مقرر شده با کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی ستاد ملی مدیریت کرونا هماهنگی لازم انجام شود.

در خبری که معاونت گردشگری منتشر کرده او اضافه کرده است: با توجه به عبور برخی از مسافران از جاده‌ها و کمربندی‌های شهرهای نارنجی درخواست داریم نیروی انتظامی همکاری لازم را برای تردد مسافران برای رسیدن به شهرهای زرد و آبی به‌وجود آورد.

وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی که مسؤولیت ستاد خدمات سفر را به عهده دارد، درحالی با چنین ایده‌ای برای مذاکره با ستاد کرونا به استقبال هفته دوم تعطیلات نوروز می‌رود که چهارشنبه گذشته (۴ فروردین‌ماه) رییس‌جمهور حسن روحانی به گزارش تازه قرارگاه عملیاتی کرونا درباره جدی نگرفتن پروتکل‌های بهداشتی در سفرهای نوروزی و خیز کرونا در برخی شهرهای زرد و آبی و تغییر رنگ آن‌ها و نگرانی‌هایی که متعاقب آن ایجاد شده است، اشاره کرده و گفته است: با توجه به این‌که در پایان اسفندماه بسیاری از شهرها وضعیت به نسبت آرامی داشتند و رنگ‌بندی آن‌ها قرمز و نارنجی نبود، محدودیتی برای سفر ایجاد نشد اما توصیه قرارگاه و مسؤولان، سفر نکردن به این شهرها بود که مبادا با موج جدیدی مواجه شویم. هنوز هم توصیه به مردم این است که اولویت آن‌ها سفر نباشد و اگر به هر دلیلی اقدام به مسافرت کرده‌اند سفر خود را کوتاه کنند.

در همان روز، ولی تیموری ـ معاون گردشگری و رییس ستاد هماهنگی خدمات سفر ـ در جریان سفر نظارتی نوروز به استان کرمان، نسبت به تغییر سریع رنگ‌ها و مهلت ۷۲ ساعته‌ای که برای خروج مسافران از شهرهای پرخطر تعیین شده است، معترض شده و گفته است: در ابتدای سال در ستاد ملی مقابله کرونا تصویب شد تا انتهای ایام نوروز به تعداد شهرهای قرمز و نارنجی اضافه نشود.

او گفته که مهلت ۷۲ ساعته‌ای که برای خروج مسافران از شهرهایی که رنگ‌شان قرمز و نارنجی می‌شوند تعیین شده مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا را ندارد.

این در حالی است که کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی ستاد ملی مدیریت کرونا که مسؤولیت اصلی آن با وزارت کشور است در اطلاعیه شماره ۶ تاکید کرده است: مسافرانی که از قبل به شهرهای قرمز و نارنجی جدید سفر کرده‌اند، ظرف مدت ۷۲ ساعت فرصت خواهند داشت به مبدا خود برگردند در غیر این‌صورت جریمه خواهند شد. پلیس راهور ناجا نیز اعلام کرده با استناد به این ابلاغ اعمال قانون را انجام می‌دهد.

ایرج حریرچی ـ معاون وزارت بهداشت ـ نیز متذکر شده است: وقتی شهری قرمز یا نارنجی می‌شود، ‌اطلاع‌رسانی می‌شود و در شهرها هم اعلام می‌شود. بر این اساس از تاریخ صدور اطلاعیه قرارگاه مقابله با کرونا، تمام مسافران و پلاک‌های غیربومی تا ۷۲ ساعت فرصت دارند که از آن شهر مقصدشان خارج شوند. در غیر این صورت در هر ۲۴ ساعت یک‌بار در شهر قرمز یک میلیون تومان و در هر ۲۴ ساعت یک‌بار در شهر نارنجی ۵۰۰ هزار تومان خودروها جریمه می‌شوند.

با این وجود، معاون گردشگری گفته که با درک دغدغه وزارت بهداشت و همکاری لازم با آن‌ها، اما مقرر بود دستورالعمل‌ها و پیشنهاداتی در جلسات ستاد ملی کرونا تصویب شود، ولی اخیرا شاهد برخی تغییرات در تصمیمات وزارت بهداشت هستیم. این دستورالعمل بی‌برنامگی و سردرگمی برای مردم به‌وجود آورده است.

تیموری گفته که این موضوع را به وزارت بهداشت اعلام می‌کنیم با همان فرایند ابتدای سال مردم به سفرهای خود ادامه دهند و بخش خصوصی و فعالان صنعت گردشگری همه تلاش خود را برای انجام کامل پروتکل‌های بهداشتی دارند.

توجیه مسؤولان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برای برقراری جریان سفرهای نوروزی بیشتر در راستای حمایت از کسب و کارهای گردشگری به دنبال یک سال بیکاری است. معاون گردشگری گفته که فعالان حوزه گردشگری سال سختی را پشت سر گذاشته‌اند و سفرها موجب می‌شود کسب‌وکارهای این حوزه همچون باقی مشاغل فعالیت خود را داشته باشند.

وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی که معتقد است این شیوه از مسافرت‌ها به رونق کسب و کارهای گردشگری منجر می‌شود، از ابتدای تعطیلات نوروز تا کنون، از میزان اثربخشی این سفرها هنوز آمار و اطلاعاتی نداده است. از طرفی برخی از فعالان گردشگری از جمله هتل‌داران و آژانس‌داران اعلام کرده‌اند که سفرهای نوروزی چندان به کسب‌وکار آن‌ها رونقی نبخشیده است. هرچند که کاهش استقبال مسافران از خدمات هتل‌ها و تورها را می‌توان به پای نرخ‌های گران آن‌ها و افزایش هزینه معیشت نیز نوشت.

به هر حال، به نظر می‌رسد این ناهماهنگی‌ها و اظهارات متناقض که مدت‌هاست جریان دارد، در کنار نداشتن برنامه‌ای اصولی، منسجم و متحد برای مدیریت و کنترل سفرهای نوروزی، نه تنها باری از دوش صنعت زخمی گردشگری برنداشته که مردم را نیز سرگردان کرده است؛ از یک سو، مسؤولان ستاد کرونا مردم را از سفر بر حذر می‌دارند و از سوی دیگر، مسؤولان ستاد خدمات سفر قصد دارند موانع سفر را بردارند. همین تناقض‌ها باعث شده نوروز امسال شهرهای زیادی در کشور آماده پذیرش مسافر نباشند و مشکلاتی به‌ویژه در بخش اسکان برای مسافرانی که بدون توجه به هشدارها و اخطارها راهی شده‌اند، به وجود آید.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار