کاظمی: تربیت ماموریت اصلی آموزش و پرورش است

تهران (پانا) - به گفته معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش تربیت ماموریت اصلی آموزش و پرورش است و سند تحول بنیادین هم این را به عنوان بالاترین ماموریت حوزه پرورشی معرفی کرده است.

کد مطلب: ۱۱۷۰۲۶۲
لینک کوتاه کپی شد
کاظمی: تربیت ماموریت اصلی آموزش و پرورش است

امروز منطقه 12 میزبان حضور علیرضا کاظمی؛ معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش و مجتبی ولی پوری؛ معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل شهر تهران در پژوهش سرای فارابی بود.

در ابتدای جلسه کاظمی، با قرائت آیه ای ضمن سلام و درود به پیشگاه نبی مکرم اسلام و امام زمان(ع) خطاب به همکاران منطقه 12 که از طریق مجازی شاهد برنامه بودند در خصوص ضرورت حضور مجموعه پرورشی و فعالیتها و آسیبها و چالش هایی در فضای پرورشی چه در حوزه مدارس و چه در حوزه ستاد سخن گفت.

وی افزود: نکته اول به استناد آیه ای که در اول کلامم قرائت کردم، تقدم تربیت را بر تعلیم نشان می دهد. خداوند منان در سه جا بر بندگان خود منت گذاشته شده است. نعمت وجود نبی مکرم اسلام(ص) اینقدر منشا خیر برای بشریت بود که خداوند منان این موضوع را با منت بیان کرده است. در تفاسیر هم به این موضوع مفصل پرداخته شده است و دومین منت، منت اسلام وایمان است. شاید یکی از بالاترین نعمت ها این است که ما بعد از وجود نبی اکرم و قرآن آفریده شدیم و باید شاکر نعمت اسلام و ایمان باشیم.

وی در مورد مراتب اسلام و ایمان و درجات آن سخن گفت و اضافه کرد: منت سوم منت وجود ولی عصر(عج) است. این ها نقاط نورانی وعطف و عزیمت انسان به سمت تعالی و تکامل است و بالاترین نعمتهایی است که می توان در کنار نعمت ها برای انسان متصور بود همین است. انشالله ما هم خدا را شاکر باشیم تا با مراتبی از ایمان و عمل در رفتارمان متبلور شویم.

کاظمی خاطرنشان کرد: تربیت ماموریت اصلی آموزش و پرورش است. سند تحول هم این را به عنوان بالاترین ماموریت برای ما معرفی کرده است و تعریف دقیقی در کنار همه تعاریفی که در کتب علمی ذکر کرده، بیان کرده است. وی در مورد تربیت به طور کامل و جامع سخن گفت و در ادامه افزود: شش ساحت تربیتی داریم که باید در همه این آموزه ها نهادینه شود.

وی در مورد کارهای تربیتی گفت: فعالیت ها باید تربیتی باشد و تا کنون بیشتر انتقال دانش انجام گرفته است و این کار تربیتی محسوب نمی شود.

کاظمی در ادامه افزود: حوزه پرورشی در وزارت آموزش وپرورش به نسبت بقیه حوزه ها بیشترین نقش را باید فراهم کند و البته بیشترین فرصت را دارد. تمرکز و اولویت در حوزه پرورشی و فرهنگی ایجاد موقعیت های پرورشی در ساحت های مختلف به ویژه در حوزه های دینی است.

وی در مورد نقش پذیری دانش آموزان و ایجاد تشکل های رسمی و غیر رسمی گفت: هر دانش آموز حداقل یک نقش اجتماعی و عضویت در یک تشکل داشته باشد. حوزه پرورشی و فرهنگی ماموریتهای خاصی دارد و پرچمدار مسائل فرهنگی و مسائل مهم در فضای مدرسه و خارج از مدرسه است.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در پایان گفت: دو ماموریت اصلی در زمینه سازی برای رشد و شکوفا سازی استعدادهای دانش آموزان وجود دارد یکی با استفاده از ظرفیت های درون مدرسه و بیرون مدرسه و دوم ایجاد موقعیتهای تربیتی رشد دهنده در مسیرهای فرهنگی وتربیتی است.

در ادامه شاه منصوری؛ مدیر منطقه ضمن درود بر روان پاک شهدای مقدس وامام خمینی(ره) بخصوص شهید رجایی و شهید باهنر شهدای تعلیم و تربیت و خیر مقدم به مهمانان گفت: فعالیت های انجام شده در این ایام مبارک و ایامی که درگیر بیماری کرونا هستیم و جامعه تحت تاثیر التهابات این قضیه قرار دارد باید طوری تنظیم شود که در راستای برطرف کردن مشکلات جامعه و مثمرثمر شدن تلاش ها باشد.

وی تصریح کرد: نقش تربیتی و فرهنگ تربیت در زیست بوم جدید نیاز به بازنگری و تغییر نقش ها دارد. معاونان و مربیان پرورشی زمانی که در مدرسه حضور دارند با زمانی که به صورت مجازی فعالیت دارند و دانش آموز حضور فیزیکی ندارد نقش متفاوتی دارند.

وی افزود: نقش امور تربیتی و نهاد امور تربیتی و عموما نهادهای اجتماعی زمانی تعیین می شود که در جامعه نسبت به آن نهاد احساس نیاز می شود. بعداز مدتی که نهادهای اجتماعی وظایف شان را در راستای نیاز جامعه انجام می دهند، بعد از انجام وظیفه به تدریج نقش آن نهادها و فعالیتشان کمرنگ می شود و به نهاد منفعل تبدیل می شوند اما نهاد امور تربیتی روز به روز فعالیتش پررنگ تر می شود و همچنین احساس نیاز بیشتری نسبت به این نهاد در جامعه حس می شود.

وی در ادامه گفت: بنابراین نقش امور تربیتی نسبت به نهادهای دیگر در فعالیتها پررنگ تر است. پس ما هم در راستای نیاز جامعه باید خودمان را به روز کنیم و شرایط را به گونه ای تنظیم کنیم که در آینده دانش آموزان نقش مفیدی در جامعه داشته باشند.

شاه منصوری افزود: نهاد امور تربیتی سنسور تربیتی است و هر کجا نیاز باشد باید به عنوان هدایتگر وارد عمل شود و از این جهت نقش خطیری است.

وی اضافه کرد: برای اینکه کار کیفی انجام شود باید کار توسط همه نمایندگان امور تربیتی، تخصصی پیگیری شود و در همین راستا باید معاونین و مربیان در تربیت دانش آموزان نهایت تلاششان را انجام دهند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار