تقدیر از بانوان کار آفرین صنعت غذا

تهران (پانا) - نخستین همایش تقدیر از بانوان کار آفرین صنعت غذا و گردشگری با گزینش و معرفی فعالان برتر این حوزه برگزار شد.

کد مطلب: ۱۱۷۰۱۸۶
لینک کوتاه کپی شد
تقدیر از بانوان کار آفرین صنعت غذا

نخستین همایش تقدیر از بانوان سرآشپز و کار آفرین صنعت غذا و گردشگری در مرکز همایش رایزن برگزار شد و بانوان برگزیده موفق در حوزه های ابداع و خلق برندهای تخصصی، مدیریت کارآمد و راه اندازی فضاهای هنری در صنعت غذا معرفی شدند.

بر اساس این گزارش، محمد بابا رضا رییس باشگاه غذا و خوراک شناسی یونسکو در این آیین گفت: زنجیره ارزش جهانی و اشتغال زنان از نظر یونسکو از آن مسائلی است که در سال های اخیر به شکلی جدی مورد پیگیری قرار گرفته و این در حالی است که این نهاد در کشور ما تحت عنوان کمیسیون ملی یونسکو شناخته می شود که در چند سال اخیر هم باشگاه های مختلفی را تاسیس کرده و یکی از آن ها باشگاه غذا و خوراک شناسی است که در سال 99 تاسیس شده و در سال 1400 فعالیت رسمی خود را آغاز خواهد کرد.

وی با بیان این که ارتقا سطح دانش کیفی بانوان در صنایع غذایی کشور یکی از برنامه های مورد بررسی این باشگاه خواهد بود گفت: در شرایطی که طیف وسیع غذاهای ایرانی می تواند در سطح بین المللی عاملی برای تعاملات اقتصادی و رشد تجاری کشور باشد اما متاسفانه این اتفاق رخ نداده و این در حالی است که فرهنگ غنی و زیر ساختی این صنعت در کشور ما فراهم است.

وی افزود: نقش کمرنگ شده بانوان ایرانی در صنایع غذایی و همچنین میزان پایین اشتغال آنان در صنعت غذا باید تقویت شده و آنان در حوزه های ابداع و خلق برندهای تخصصی، مدیریت کارآمد و راه اندازی فضاهای هنری، فرصت عمل بیشتری پیدا کنند.

این گزارش حاکی است همچنین مرتضی طالع ماسوله رییس دبیر خانه شورای عالی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیز در این مراسم گفت: متاسفانه نقش تاریخی بانوان تاثیر گذار ایرانی در حوزه های فرهنگ و اقتصاد و سیاست و دین مورد نسیان قرار گرفته و لازم است با احیای این نقش در اذهان عامه مردم، ارزش های ماندگار بانوان مسلمان ایرانی را به همگان یادآوری کرد.

وی اضافه کرد: بانوی ایرانی با توانایی های بالای خود می تواند هر رویدادی را مدیریت کند و این ظرفیت در حوزه رشد و ارتقا فرهنگ و صنعت غذا در نزد بانوان هموطن ما دوچندان است.

وی با تصریح اینکه بسیار پیش از آن که اروپایی ها بخواهند به جهانیان نحوه غذا خوردن و میزبانی و میهمانی را بیاموزند؛ ایرانیان بیش از هزار سال پیش در فرهنگ و در کتاب هایی مانند قابوسنامه از آیین میهمان نوازی و میهمان داری و نحوه صرف غذا سخن گفته اند، اظهار کرد: آیین های مربوط به غذاپختن و غذا خوردن و میهمانی و میزبانی در فرهنگ ریشه دار ایرانی تنیده شده است.

طالع ماسوله با بیان این که کشور ترکیه از ظرفیت های بالفعل و بالقوه صنعت غذای خود استفاده کرده اما ما در کشورمان از آن همه پشتوانه فرهنگی در زمینه غذا بهره لازم را نبرده ایم ،گفت: تنها در آلمان هر روز 500 تن گوشت به مصرف طبخ غذایی بنام دونر کباب می رسد و اگر برای هروعده غذای دونر 100 گرم از این گوشت را مورد محاسبه قرار دهیم و قیمت آن را هم 10 یورو حساب کنیم خواهیم دید هر روز 5 میلیون بسته غذای دونر در این کشور به فروش می رسد و ارزش پولی و درآمدی آن نیز بر مبنای همین محاسبات ،18 میلیارد و 250 میلیون یورو در سال خواهد بود و این میزان برابر درآمد نفتی ما در سال 80 بوده است.

بنیانگذار سازمان ایرانگردی و جهانگردی ادامه داد: ترکیه با همین دونر کباب، تجارت برند همبرگر مک دونالد آمریکا را به شکلی بسیار جدی مورد تهدید قرار داد و این می تواند برای ما درس بزرگی باشد که دریابیم ما با ظرفیت هایی که در تنوع و کیفیت غذایی خود داریم می توانیم در دنیا نقش هایی بسیار پر رنگ به عهده بگیریم.

طالع ماسوله با تاکید بر این که غذاهای قدیمی ایرانی باید احیا شود گفت: ایران کانون انواع و اقسام غذاهای دلپذیر است و کشور ما باید برای رشد و ارتقا صنعت غذا و گردشگری سرفصل های مهمی مانند میهمان شناسی، میهمان سازی، میهمان دوستی و میهمان داری را سرلوحه کار خود قرار دهد تا در این عرصه موفق شود.

وی همچنین گفت: آمار نشان می دهد که 68 درصد گریز میهمانان در حوزه غذا بخاطر رفتار میهمان دار است و ما باید به شکلی جدی به یاد داشته باشیم که ما هرگز نتوانستیم مثلا در صنعت خودرو در دنیا نام و نشانی از خود باقی بگذاریم، اما در صنعت غذا ما حرف های بسیاری برای گفتن داریم و ظرفیت های فراوانی برای بین المللی شدن در کشور ما وجود دارد.

نبی الله گل تپه، رییس جامعه حرفه ای مجتمع های گردشگری و واحدهای پذیرایی استان تهران نیز در این مراسم اظهار کرد: بانوان سرآشپز و کارآفرین ایرانی با از خود گذشتگی تاثیرات فراوانی بر جامعه داشته اند و علاوه بر مسئولیت های خود خلاقیت های ایجاد شده، خویش را نیز به نمایش گذاشته اند و این در حقیقت نقش آفرینی دو صفت بزرگ الهی یعنی خالق بودن و رزاق بودن است.

وی افزود: پس از سال ها تلاش، بر اساس اصل 44 قانون اساسی و سیاست برون سپاری مسئولیت های دولتی در راستای تحقق اهداف توسعه صنعت ایران گردی و جهانگردی مصوب مجلس شورای اسلامی و ماده 25 آین نامه ایجاد، اصلاح، تکمیل، درجه بندی و نرخ گذاری تاسیسات گردشگری و نظارت بر فعالیت های آنها که مصوب هیات وزیران بوده است، به منظور حفظ حقوق ومنافع مشروع و قانونی اعضا، همیاری و تعامل با وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در جهت پیشبرد اهداف صنعت توریسم و نیز برعهده گرفتن امور خدمات وتصدی این حوزه در جهت بهبود وضع اقتصادی و اجتماعی و بالا بردن سطح آگاهی و دفاع از حقوق اعضا، اولین جامعه قانونی در دی ماه سال 98 تاسیس شد.

گل تپه افزود: جامعه حرفه ای مجتمع های گردشگری و واحدهای پذیرایی استان تهران درصدد است مشکلات پیش روی واحدهای مربوطه را مرتفع کند و این رویکرد در حوزه صنعت غذا که مدیریتش توسط بانوان محترم ایرانی به انجام می رسد را نیز شامل می شود.

این گزارش حاکی است بهروز فروتن، پیشکسوت صنعت غذا نیز در این مراسم با بیان این که ما در برخی از ابعاد گم کرده فرهنگ شده ایم و نه بی فرهنگ، گفت: ایران در جهان به دو چیز مشهور است و آن هنر و میهمان نوازی است که هردو در نزد خانم های ایرانی محفوظ است.

وی افزود: بانوان ایرانی به جهت این که همواره در طبخ غذا سنت را رعایت کرده اند و مهربان بوده اند، افتخارات صنعت غذای ایران را هم از آن خود ساخته اند.

این فعال صنایع غذایی کشور اضافه کرد: درست است که اپیدمی صنعت بر جهان حاکم شده اما این بدان معنی نیست که ما ایرانیان از سنت های خود فاصله بگیریم و در این میان یکی از سنت های بزرگ ما طبخ غذا و میهمان نوازی است.

فروتن ادامه داد: پایه گذاران صنعت غذا در ایران بانوان هموطن ما بودند که این صنعت را از آشپزخانه های خود آغاز کرده و آن را به متن جامعه بردند و در حقیقت مردان اجرا کننده این ایده بزرگ زنان بوده اند.

وی با بیان این که بانوان پاکدامن ایرانی نباید خود را دستکم بگیرند گفت: زنان باید جدی باشند و موفقیت های خود را عمیقا باور داشته باشند و باید بدانند که مهربانی و میهمان نوازی و پذیرایی و طبخ غذای ناب ایرانی از خصایص حقیقی روح زنان هموطن است.

فروتن اضافه کرد: بانوان ایرانی هرکجای ایران که باشند نقشی محوری را ایفا خواهند کرد، همانطور که همواره محور خانواده بوده اند و این بانوان هستند که می توانند هویت اصلی ملت ما را ثبت کنند.

وی با تاکید بر این که باید برای خارج شدن از بحران های اجتماعی و اقتصادی از همه ظرفیت های موجود استفاده کرد گفت: میهمان های خارجی زمانی استقبال بیشتری از تواتمندی گردشگری و صنایع غذایی ما خواهند داشت که می بینند ما در کانون خانواده های خود بیشترین موفقیت ها به دست آمده از سوی بانوان را ثبت کرده ایم.

این گزارش حاکی است مریم تاج آبادی ابراهیمی، کارآفرین نمونه سال 98 و رییس انجمن پروبیوتیک ایران نیز اظهار کرد: بسیاری از ما از نقش میکروب ها در صنایع غذایی اطلاعات چندانی نداریم و اغلب میکروب را عاملی برای فساد و در حقیقت دشمن سلامتی می دانیم اما واقعیت این است که میکروب ها در بسیاری از اوقات می توانند برای ما بسیار مفید باشند و این مزیت در غذاهای پروبیوتیک نمود بیشتری دارد.

وی افزود: میکروبیولوژیست ها برای مصارف مختلف انواع میکروب ها را تولید می کنند و در کارآفرینی صنایع غذایی نیز میکروب شناسان، چهره زیبا و مفید میکروب ها را نمایان می سازند.

تاج آبادی ابراهیمی اضافه کرد: بانوان کارآفرین ایرانی بیش از هرکس دیگری موفق شده اند خواص مثبت میکروب ها در صنایع غذایی را شناسایی کرده و از آن در انواع محصولات غذایی پروبیوتیک استفاده کنند.

این کارآفرین نمونه همچنین گفت: صنعت پروبیوتیک در جهان هرساله 40 میلیارد یورو درآمد زایی دارد و در حقیقت میکروب ها در این صنعت به فروش می رسند.

وی ادامه داد: در زیست فناوری غذایی و نقش بیوتکنولوژی در غذا، همواره از دانشجویان این رشته خواسته می شود که یکی از فرآورده های غذایی محلی از نظر ویژگی های تخمیری و میکرو بیولوژی را مورد بررسی قرار بدهند و در این جاست که می بینیم بسیاری از غذاها و پیش غذاهای ایرانی این ویژگی را دارند اما در جهان معرفی نشده اند.

تاج آبادی ابراهیمی اضافه کرد: ماست یونانی و پنیر چدار از محصولاتی هستند که در دنیا شناخته شده اند در حالیکه بسیاری از ترشی ها و محصولات غذایی ایرانی حاصل فرآیندهای تخمیری هستند اما در دنیا معرفی نشده اند.

وی با بیان این که فرآورده های تخمیری قادرند با پروبیوتیک شدن عاملی باشند برای درمان و توقف بیماری هایی مانند ام اس و پارکینسون، گفت: فرآورده های تخمیری ایران برای حضور در بازار های جهانی یک گنج ارزشمند محسوب می شوند که نباید ازآن غافل شد.

در خلال این همایش سهیلا جبری فعال عرصه پوشاک فعالان صنایع غذایی و مدیر جشنواره مد سی پال نیز با بیان این که تاب آوری زنان کارآفرین در صنایع غذایی امری اجتناب ناپذیر است گفت: ما زنان را بخاطر همین تاب آوری و جهان پروری به نیکی می شناسند.

این بانوی کارآفرین با ذکر این نکته که فعالان صنعت غذا نیز مانند دیگر افراد نیاز به لباس مناسب این کار دارند گفت: پوشش آشپزان می تواند در ارائه کیفیت محصول آماده شده تاثیر گذار باشد چون این افراد ساعات زیادی را با این لباس ها به کار و فعالیت می پردازند و بنابراین طراحی چنین لباس هایی بسیار مهم است و می تواند راندمان کار آنان را به شکلی قابل توجه ارتقا بخشد.

جبری افزود: یک نقطه تقاطع دیگر صنعت پوشاک با صنعت غذا نیز می تواند ویژگی های بصری لباس باشد که در برند سازی این صنعت نقش تعیین کننده ای بازی می کند و به رغم این که این موضوع تا حدودی مورد تغافل قرار گرفته است، اما خوشبختانه بستر وسیع طراحی های گسترده و متنوع لباس، بانوان فعال در عرصه صنایع غذایی را می تواند به خود جلب کند.

بر اساس این گزارش نادر رفتاری، فعال صنعت رستوران نیز با بیان این که در این صنعت در حق بانوان ایرانی تا حدودی اجحاف شده است گفت: تنها بانوان هستند که می توانند سختی های صنعت غذا را به راحتی تعدیل کنند و من بالشخصه بر این اعتقادم که اگر از ظرفیت های بانوان ایرانی در حوزه صنایع غذایی استفاده مناسب به عمل بیاید، مشکلات جاری این رشته به سهولت رفع خواهد شد.

وی ادامه داد: در حالیکه یونسکو حدود 280 غذای ایرانی را به ثبت جهانی رسانده است، ما در داخل و خارج از کشور همچنان در ارائه چند غذا خود را محدود کرده ایم و دیگر غذاهای ناب و اصیل ایرانی را به فراموشی سپرده ایم.

رفتاری با تاکید بر این که نادیده گرفتن انواع دیگر غذاهای ایرانی که می توانند در سطح بین المللی نظرها را به خود جلب کنند گفت: بدون تردید بانوان ایرانی می توانند با سلیقه و مدیریت خود این غذا ها را به جهانیان بشناسانند و مشتری های فراوانی را برای غذاهای ایرانی جلب کنند.

این فعال صنایع غذایی کشور همچنین بیان کرد: باید کاری کنیم که بانوان هموطن برای حضور و فعالیت و اشتغال افزونتر در صنعت غذا، احساس امنیت بیشتری پیدا کنند تا این تجارت در ابعاد بین المللی برای کشور ما ارزش افزوده ایجاد کند.

وی با تصریح این که فعالان صنعت غذا نباید در بند زرق و برق های معمول کار خود گرفتار بمانند، گفت: حفظ برند از گسترش ظاهری آن بسیار مهم تر است و یک برند غذایی هرگز نباید اجازه بدهد که موارد حاشیه ای، کیفیت محصول ارائه شده اش را کاهش دهد.

بر اساس این گزارش همچنین محمد مهدی روحانی، مدیرعامل یک شرکت فعال در حوزه فرش نیز در این مراسم اظهار کرد: به تعبیر افراد شاخصی مانند «ست کووین»، مردم کالا و خدمات ما را نمی خرند، بلکه حکایات و داستان های ما را می خرند.

وی افزود: باید به این موضوع توجهی جدی داشت که در ارائه محصول، بانوان می توانند خلاقیت های خود را به نمایش بگذارند و فروش محصول را بیشتر کنند، چرا که آن ها مزیت ها و ظرفیت هایی را در ارائه محصول می بینند که مردان از آن غافلند.

روحانی همچنین تصریح کرد: در صنایع غذایی هم باید تطبیق پذیری مشتری با محصول را به نحو احسن مورد بررسی قرار داد، چرا که مشتری را نمی توان از دور درک کرد.

این کارآفرین همچنین تاکید کرد: محیط کار و فعالیت برای بانوان باید امن تر شود و باید به آقایان مرتب گوشزد کرد که به نقش زنان همکار خود احترام بیشتری بگذارند.

این گزارش حاکی است در پایان این مراسم، بانوان سرآشپز و کار آفرین صنایع غذایی با اهدا لوح تقدیر و جوایز نفیس، مورد تشویق قرار گرفتند.

گفتنی است، نخستین همایش تقدیر از بانوان سرآشپز و کارآفرین صنعت غذا و گردشگری به‌منظور قدرانی و پاسداشت از تلاش و همت بانوان فعال در حوزه صنایع غذایی، خدمات غذا و گردشگری با همکاری پیشکسوتان صنایع غذایی و خدمات وابسته، در تاریخ 17 اسفند ماه سال جاری در مرکز همایش‌های رایزن برگزار شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار