رییس هیات مدیره جامعه راهنمایان ایرانگردی و جهانگردی:

اکنون «روز مبادا»ی صنعت گردشگری است

تهران (پانا) - به‌گفته رییس هیات‌مدیره جامعه راهنمایان ایرانگردی و جهانگردی اگر قرار است به فعالان و تاسیسات و اصناف صنعت گردشگری کمک شود، اکنون زمان حمایت و پشتیبانی و «روز مبادا»ی این صنعت است.

کد مطلب: ۱۱۷۳۴۳۷
لینک کوتاه کپی شد
اکنون «روز مبادا»ی صنعت گردشگری است

به‌گزارش ایرنا، نوروز ۱۴۰۰ دومین نوروزی است که صنعت گردشگری زیر سایه سنگین کرونا نتوانست رونق همیشگی خود را مانند سال های گذشته داشته باشد؛ بسیاری از فعالان صنعت گردشگری یا ورشکست شده‌اند و خانه‌نشین و یا در بهترین حالت با کاهش هزینه‌ها و تعدیل نیرو در تلاش هستند برای روزهایی که معلوم نیست چه زمانی فرا برسد، تاسیسات و کسب و کار نیمه جان خود را حفظ کنند.

صنعتی که تا دو سال پیش چشم‌وچراغ برنامه‌ریزان اقتصادی بود و از آن به عنوان بهترین گزینه برای جایگزینی درآمدهای نفتی یاد میشد، امروز در اما و اگرهای کرونایی کم‌سابقه‌ترین رکودها و خسارت‌ها را در میان سایر صنایع آسیب‌دیده از شیوع و هه گیری کووید۱۹ تجربه و ثبت می‌کند؛ اگر چه دولت با شیوه‌های مختلف در قالب بسته‌های حمایتی، تسهیلات ارزان قیمت با فرجه در بازپرداخت، معافیت های مالیاتی و امهال زمان دار بدهی‌های بانکی تلاش می‌کند مرحم و مسکنی برای این شرایط سخت باشد؛ اما آیا تداوم روند «سفر مطلقا تعطیل» تنها راه چاره عبور از بحران است و در شرایطی که برای حفاظت از جان و سلامت مردم سفر به صفر می رسد، برای جلوگیری از نابودی کامل سرمایه‌گذاری گردشگری و ناامیدی فعالان این صنعت چه باید کرد؟

علی صدرنیا گفت: در هر کشوری برای روزهای سخت، اضطراری و بحرانی برای روزهای مبادا یک اعتباری در نظر گرفته می‌شود، اکنون با این شرایط و خسارت‌هایی که کرونا به صنعت گردشگری تحمیل کرده، روز مبادای صنعت گردشگری است و باید به فعالان این حوزه به ویژه راهنمایان گردشگری کمک شود.

رییس هیات مدیره جامعه راهنمایان ایرانگردی و جهانگردی اظهار داشت: اگر اکنون که صنعت گردشگری خسارت بیش از ۲۲هزار میلیارد تومانی را تحمل می‌کند، اکنون که تاسیسات گردشگری از هتل‌داران و دفاتر خدمات گردشگری به شدت آسیب دیده‌اند و در آستانه ورشکستگی هستند و کسب و کار آنها به صورت کامل تعطیل است به آنها کمک نشود، پس چه زمانی قرار است کمک شود؟ اما باز هتلداران و دفاتر و موسسات گردشگری یک پشتوانه سرمایه‌ای دارند، راهنمایان گردشگری که روزمرد هستند و اکنون وارد سال دوم بیکاری می‌شوند، درآمدشان فقط خرج امورات زندگی روزمره میشده و پس‌انداز و سرمایه مادی ندارند، باید بیشتر مورد توجه و حمایت دولت قرار گیرند.

وی با اشاره به شرایط سخت اقتصادی و اجتماعی کرونا خاطرنشان کرد: راهنمایان گردشگری یک سال و نیم بیکار هستند و با این شرایط حداقل تا دو سال آینده هم درآمد چندانی نخواهند داشت؛ در دوره کرونا برخی از اصناف ۱۰ تا ۳۰ درصد ضرر کردند، برخی از اصناف دو یا سه ماه اول تعطیل بودند، اما بالاخره در ماه‌های بعد خسارت‌شان را جبران کردند.

بازگشت به دوران پیش از کرونا زمان‌بر است

صدرنیا افزود: حتی برخی صنوف در صنعت گردشگری مانند حمل‌ونقل هم که در ابتدا خسارت دیدند در چند ماه اخیر که برخی سفرهای بین شهری راه‌اندازی شده است بخشی از خسارت‌هایشان جبران شد و یا حداقل درآمد دارند، اما برای راهنمایان گردشگری هیچ‌کاری و هیچ درآمدی وجود ندارد، اگر حمایت نشوند در میان‌مدت آسیب جدی به این افراد و در بلندمدت آسیب جبران ناپذیر به صنعت گردشگری وارد خواهد شد. بسیاری از این افراد ۲۰ سال در این حوزه فعال بوده‌اند، آموزش دیده‌اند، تجربه کسب کرده‌اند و یقینا با این رکود و بیکاری از این صنعت خارج می شوند.

رییس هیات مدیره جامعه راهنمایان ایرانگردی و جهانگردی گفت: بیشترین خسارت اقتصادی مستقیم کرونا متوجه راهنمایان گردشگری شده است، فعالان این بخش از گردشگری در این یک سال‌ونیم بیکاری یک ریال هم درآمد نداشته‌اند. سیستم گردشگری به این شکل نیست که امروز تصمیم بگیریم و مجوز صادر کنیم و محدودیت را برداریم و فردا گردشگر به کشور وارد شود،بلکه بازگشت به دوره قبل از کرونا زمان‌بر است.

وی با بیان اینکه بازگشت به دوران رونق گردشگری و درآمدزایی، روندی حداقل دو ساله خواهد بود، اظهار داشت: اگر ایمنی و امنیت بهداشتی به صورت کامل و دقیق فراهم شود، اعتمادسازی برای گردشگر شکل بگیرد، از طرفی شرایط شیوع بیماری بدتر از امروز نشود، شاید در بهار ۱۴۰۱ آرام آرام ورود گردشگر احیا شود، اما در همان زمان هم در بهترین حالت یک راهنمای گردشگری در ۶ ماه شاید بتواند یک تور و یک گروه گردشگری را بتواند دریافت کند.

ضرورت هوشمندسازی و توسعه سیستم‌های الکترونیک گردشگری

صدرنیا گفت: طبق استانداردهای بین‌المللی بازدید از اماکن فرهنگی و موزه‌ها باید با همراهی یک راهنمای گردشگری مجرب و متخصص انجام شود بر اساس طرحی که پیشنهاد کردیم اگر به شیوه‌ای برنامه‌ریزی شود که مسئولیت ثبت‌نام‌های زمان‌بندی شده(سانس‌بندی) و مدیریت‌شده به عهده راهنمایان گردشگری باشد و به هر فردی غیر از راهنما، بلیت گروهی و تعداد فروخته نشود، می‌توان مانع ازدحام و تداخل جمعیت در اماکن تاریخی و موزه‌ها شد، این طرح در بسیاری از کشورهای پیش‌رو در صنعت گردشگری در حال اجرا است.

رییس هیات‌مدیره جامعه راهنمایان ایرانگردی و جهانگردی تصریح کرد: اگر میان مراکز و اماکن فرهنگی و تاریخی و دفاتر خدمات سفر و راهنمایان گردشگری هماهنگی انجام شود، به طوری که گردشگران به صورت انفرادی بلیت تهیه نکنند، بلکه هر راهنمای گردشگری با کارت (راهنما) معتبر و بارکدی که به وی اختصاص پیدا کرده است، بلیت‌های گروهی تهیه کند، اولا؛ زمان (سانس) بازدید مشخص می‌شود و گردشگران با مدیریت راهنما به مکان بازدید وارد و در زمان مقرر هم خارج می‌شوند. دوما؛ در این طرح، فرایند نظارت و مدیریت بر گروه و رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشت توسط راهنمای گردشگری، کاملا قابل نظارت و اجرا است.

صدرنیا خاطرنشان کرد: سامانه‌های هوشمند و الکترونیک در گردشگری تماس‌های مستقیم گردشگران با سرویس‌دهنده خدمات سفر، تجمع و ازدحام را کاهش می‌دهد؛ اگر سیستم‌ گردشگری به صورت یکپارچه، جامع و الکترونیک برنامه‌ریزی و اجرا شود، یک راهنمای گردشگری که یک گروه را از نقطه آغاز سفر در اختیار گرفته در تمام طول سفر و برگشت کاملا در اختیار دارد، با یک کارت (راهنما) معتبر و با یک بارکد می‌تواند بلیت‌های الکترونیک گروهی را تهیه و هزینه آن را پرداخت کند و دیگر نیاز به نوشتن فهرست ورودی و خرید بلیت‌های تکی نیست.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار