بوتولیسم همچنان قربانی می‌گیرد؛ تلف شدن غیرعادی پرندگان مهاجر 38 روزه شد

تهران (پانا) - تلفات غیرعادی پرندگان مهاجر آبزی در تالاب بین‌المللی میانکاله و خلیج گرگان همچنان ادامه دارد و وارد سی و هشتمین روز خود شده است و تاکنون 20 هزار و 492 قطعه از پرندگان مهاجر تلف شدند.

کد مطلب: ۱۱۶۸۸۰۹
لینک کوتاه کپی شد
بوتولیسم همچنان قربانی می‌گیرد؛ تلف شدن غیرعادی پرندگان مهاجر 38 روزه شد

اداره محیط زیست استان مازندران در آخرین اطلاعیه خود از وضع تلف شدن پرندگان مهاجر آبزی اعلام کرده است که عملیات پایش و جمع‌آوری لاشه پرندگان مهاجر آبزی با اعزام اکیپ‌های از محیط‌بانان و کارشناسان اداره حفاظت محیط زیست بهشهر، گلوگاه و اداره کل مازندران انجام شد و 1066 قطعه پرنده مهاجر آبزی از گونه های چنگر معمولی، فلامینگو، مرغابی وکشیم تلف شده از سطح خلیج و ساحل جمع آوری و دفن بهداشتی شدند و با احتساب تلفات 33 روز گذشته، مجموع تلفات پرندگان مهاجر جمع آوری شده، به عدد 20 هزار و 492 قطعه رسیده است.

هرچند کارشناسان علت مرگ گسترده پرندگان مهاجر در تالاب میانکاله را وجود سم بوتولیسم عنوان کرده‌اند و سازمان دامپزشکی کشور نیز این موضوع را تایید کرده است اما اخیرا شبهاتی درباره مرگ پرندگان مهاجر مبنی بر وبای پرندگان در این تالاب نیز مطرح شده است. البته کمیته مشورتی میانکاله که متشکل از سه دانشگاه دولتی کشور و افراد آگاه محلی است، فرضیه وبای پرندگان را رد کرده است. حال سوال اینجاست که علت مرگ این پرندگان مهاجر به عنوان سرمایه‌های محیط زیست ابتلا به وبای پرندگان است یا بوتولیسم؟

محمود صادقی، میکروب‌شناس درباره علت مرگ این پرندگان در گفت‌وگو با پانا گفت: «مرگ و میر پرندگان مهاجر در قسمت ساحل جنوبی تالاب رخ می‌دهد که تشخیص مرگ ناشی از وبا یا بوتولیسم را سخت کرده است اما در آزمایش‌هایی که تیم تخصصی که وظیفه تشخیص و شناسایی عوامل این بحران زیست محیطی را دارد، نشان داده است که در لاشه این پرندگان سم بوتولیسم وجود داشته است. همچنین نمونه‌برداری و انجام آزمایش روی پرندگان تلف شده نیز نشان داده است که سم نوروتوکسین در بدن آن‌ها وجود دارد که سم درگیر کننده اعصاب است.»

این عضو هیات علمی دانشگاه آزاد ادامه داد: «افزایش تولید باکتری بوتولینوم چندین عامل دارد که می‌توان به تغییر شرایط اقلیم، افزایش مواد آلی در تالاب به دلیل ورود شیرابه پسماند و فاضلاب، کاهش سطح آب تالاب و دستکاری رسوبات تالاب اشاره کرد.»

وی گفت: «هنگامی که پرندگان از موجودات کف زی در تالاب تغذیه می‌کنند، سم بوتولینوم به ‌صورت غیرمستقیم وارد دستگاه گوارش ‌آن‌ها می‌شود که این سم موجب مرگ پرندگان می‌شود.»

این متخصص میکروب‌شناسی در ادامه درباره جلوگیری از مرگ و میر پرندگان مهاجر گفت: «برای توقف مرگ و میر ‌پرندگان مهاجر در میانکاله نمی‌توان در کوتاه مدت اقدامی انجام داد زیرا شرایط رشد این باکتری به‌ صورت آهسته و در مدت زمان طولانی رخ داده است و طبیعی است که مقابله با آن نیز زمان‌بر باشد. ضمن اینکه اکنون انباشته‌ای از میکرو ارگانیسم در رسوبات تالاب وجود دارد که حذف آن‌ زمان‌بر است و اگر مدیریت نشود سال آینده نیز وضع تلفات پرندگان همینگونه خواهد بود.»

وی درباره احتمال مرگ و میر پرندگان مهاجر تالاب میانکاله بر اثر وبای پرندگان نیز گفت: «هنوز این موضوع تایید نشده است و کارشناسان در حال بررسی مرگ پرندگان مهاجر بر اثر وبای پرندگان هستند. البته معتقدم اکنون علاوه بر چرایی علت مرگ این پرندگان باید به دنبال مدیریت و جلوگیری از تلفات بیشتر این گونه‌های ارزشمند بود.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار